تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: یکشنبه 30 خرداد 1400
مطالبه نفقه توسط فرزند از پدر

 مطالبه نفقه توسط فرزند از پدر

فرض بر این است که پدر و زوج توانمند ترین فرد از نظر مالی در خانواده است؛ شاید ریشه این تفکر در نگاه سنتی به جایگاه مرد در فرهنگ ایرانی و اسلام باشد که رسالت اصلی مرد کار و کسب درآمد بود و زن مدیریت خانه و تربیت فرزندان.بر همین مبنا قانونگذار تکلیف پرداخت نفقه را بر عهده پدر خانواده (نفقه فرزندان)، زوج (نفقه زوجه) و خویشاوندان (نفقه سایر اقارب) قرار داده است.البته این اصل و اغلب است و موارد نادری هم در نفقه اقارب مورد اشاره قانونگذار قرار گرفته که مادر یا مادربزرگ ها یا دخترها مسئولیت پرداخت نفقه را دارند.در مورد محدوده زمانی پرداخت نفقه اقارب با سکوت قانونگذار در عمل اختلاف نظر وجود دارد ولی به نظر می رسد تا زمانی که عادتاً یک پسر به سن کار و کسب درآمد می رسد و یک دختر ازدواج می کند پرداخت نفقه باید ادامه یابد.عدم پرداخت نفقه به طور کلی در قانون حمایت خانواده جدید واجد ضمانت اجرای کیفری نیز شده است (ماده 53 قانون حمایت خانواده).

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 3476

آشنایی با نکات مهم مطالبه نفقه فرزندان و اقارب

 

دادخواست مطالبه نفقه فرزند از پدر

خواهان : تارا...... نام پدر : احمد   به نشانی : تهران.خیابان ستارخان ....... .

خوانده : احمد ..... نام پدر : محمد   به نشانی :  ورامین.بلوار بهشتی ........ .

خواسته : مطالبه نفقه با جلب نظر کارشناس

دلایل و منضمات :

1- شناسنامه به شماره ...... صادره از تهران

شرح دادخواست مطالبه نفقه فرزند

ریاست محترم دادگاه خانواده 
با سلام
 به استناد تصویر شناسنامه شماره .... به عنوان فرزند رسمی خوانده می‌باشم که خوانده از مورخه :۱۳۹۵/۰۱/۲۳ از پرداخت نفقه اینجانب استنکاف می‌نماید نظربه اینکه این مورد باعث بروز مشکلات عدیده برای بنده شده لذا رسیدگی و صدور حکم شایسته در این خصوص مورد استدعاست".

 

نظر کارشناسی در خصوص نفقه فرزند 

سرپرست محترم مجتمع شماره ۳۵ شورای حل اختلاف نهران
باسلام واحترام به استحضار می رساند :
خواهان : پرونده شماره ...... دوشیزه تارا ..... فرزند احمد .... محصل ساکن تهران خیابان ستارخان با وکالت وکیل محترم دادگستری آقای مسعود محمدی
خوانده : آقای احمد ..... (پدر خواهان) فرزند محمد کارمند

با خواسته : مطالبه نفقه تقدیم محضر دادگاه نموده و در دادخواست تقدیمی اظهار داشته است "به استناد تصویر شناسنامه شماره .... به عنوان فرزند رسمی خوانده می‌باشم که خوانده از مورخه :۱۳۹۵/۰۱/۲۳ از پرداخت نفقه اینجانب استنکاف می‌نماید نظربه اینکه این مورد باعث بروز مشکلات عدیده برای بنده شده لذا رسیدگی و صدور حکم شایسته در این خصوص مورد استدعاست" مقام محترم رسیدگی کننده طی قرار کارشناسی را میزان نفقه خواهان را به اينجانب ارجاع نموده‌اند . با توجه به مطالب مندرج در سوابق امر و مطالعه اظهارات وکلای محترم طرفین و مذاکره به عمل آمده با خواهان و وکیل محترم وی و نیز با خوانده محترم مشخص گردید خواهان متولد سال 1368 تهران و دانش آموز سوم ریاضی هستند. فعلا با مادر زندگی می‌کنند تحت پوشش بیمه درمانی پدر هستند اما پدر از پذیرش نسخه‌های درمانی و پرداخت هزینه‌های درمان خودداری می‌نمایند قبل از جدایی پدر و مادر خواهان با حمایت پدر در مدارس غیر اتفاعی تحصیل می کرتاه و از کلاسهای فوق برنامه استفاده می‌برده بنا به اظهار شفاهی پدر،پس از جدایی به دلیل به اجرا دراوردن مهریه و نیز توقیف حسابهای بانکی و پرداخت اقساط فراوان  (مدرکی به اینجانب ارایه ننمودند) علی‌رغم دریافت حقوق ماهیانه 3/000/000 تومان از طریق کمک‌های خانواده امور زندگی خود را می‌گذرانم و بنابراین فعلا قادر به پرداخت نفقه نیستم" با عنایت به وضعیت فعلی متفق و نیز مجموع شرایط و لحاظ "ماده ۱۱۹۸ قانون مدنی ,وبه استناد ماد 1199 قانون مدنی نفقه ی استحقاقی خواهان . برای سال ۱۳۹۵ماهیانه مبلغ پنج میلیون (۵,۰۰۰,۰۰۰) ریال تعیین واعلام می‌کنم . خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به پرداخت هزینه کارشناسی اقدام بعدی به عمل آید.     

کارشناس رسمی دادگستری 

 

 

 

 

رای دادگاه مطالبه نفقه فرزند از پدر 

پرونده کلاسه : ....

مرجع رسیدگی : شعبه ۲۴۰۳ مجتمع شماره بیست و پنج شوراي حل اختلاف شهر تهران

دادنامه شماره  : ........
خوانده : آقاي احمد .... با نمايندگي آقاي ...... به نشاني ورامین ........ .
خواسته : مطالبه نفقه فرزند از پدر با جلب نظرکارشناس با احتساب کلیه هزینه هاي دادرسي

گردشکار- خواهان دادخواستی به شرح فوق علیه خوانده اقامه نموده که پس از ارجاع به این حوزه و ثبت کلاسه فوق و جری تشریفات قانونی در وقت فوق العاده /مقرر حوزه به تصدی امضا کنندگان زیر تشکیل است و با توجه به محتویات پرونده پس از شور و تبادل نظر ختم رسیدگی را اعلام و با استعانت از خداوند منعال به شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید.

رای شورا - مطالبه نفقه فرزند از پدر 

در خصوص دادخواست خانم تارا ..... با وکالت .... بطرفیت آقای احمد .... با وکالت آقای ..... بخواسته مطالبه نفقه فرزند با جلب نظر کارشناس و احتساب کلیه هزینه های دادرسی؛ توجهاً به محتویات پرونده و استماع اظهارات وکلای زوجین در جلسه دادرسی و اظهار وکیل خواهان مبنی بر عدم پرداخت نفقه از زمان مفارقت از مادر موکله وارجاع پرونده به کارشناسی لذا شعبه خوانده را به پرداخت نفقه فرزندش تارا متولد 68 وفق نظر هیئت کارشناسان ماهیانه 4/000/000 (چهار میلیون ریال) از تاریخ ۵/۱/۲۳٩ لغایت‏ آینده به استناد مواد ۱۹۹،۱۱۹۸،۱۱۹۷ ۱و۱۲۰۴قانون مدنی و مستنداً به موآد ۲۹۵۲۵ به پردآخت کلیه هزینه های دادرسی در حق خواهان محکوم مینماید.رای صادره حضوری است وظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در دادگاههای عمومی خانواده تهران

 
 

راه های تماس و ارتباط با وکیل متخصص دعاوی خانواده و طلاق
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.