تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: دوشنبه 23 تیر 1399
تعریف مهریه و انواع آن

 تعریف مهریه و انواع آن

در حقوق ایران مهریه یا صداق به مالی گفته می شود که مرد همزمان با عقد ازدواج به زن پرداخت می کند و یا خود وعده پرداخت آن را می دهد.مطالبه مهریه منوط به شرایطی است که در صورت وجود آنها و به کیفیتی که در قانون امده مهریه به زن تعلق می گیرد هم چنین حسب مورد مهریه انواعی دارد که بسته به نوع ازدواج و کیفیت آن متفاوت است.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2045

 

شرایط تعلق مهریه به زن - زوجه

مهریه که در متون فقهی با عنوان صداق از آن یاد شده است مالی است که به وسیله عقد ازدواج به طور متزلزل به ملکیت زن در می آید و با چهار چیز این ملکیت قطعی و قابل مطالبه می شود :

1 - نزدیکی               

2- مرگ شوهر            

3- ارتداد همسر                     

4- مرگ زن

مرد به حکم قانون (ماده 1087 قانون مدنی) ملکف به دادن مهر به زن است. برای همین سکوت دو طرف در عقد نکاح و حتی توافق بر اینکه زن مستحق مهر نباشد نمی تواند تکلیف مرد را در این زمینه از بین ببرد. در نتیجه حق دریافت مهریه و الزام زوج به پرداخت آن یکی از مهمترین آثار عقد نکاح است.

 

انواع مهریه 

مهرالمسمی 

این نوع مهریه مشخص است و مورد توافق طرفین قرار می گیرد در نتیجه میزان آن به هنگام عقد نکاح ذکر می شود. اگر قبل از نزدیکی در این حالت مرد همسر خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهر مشخص شده است.

 

مهرالسنه 

این مهریه زنی است که همسرش او را به کتاب خدا و سنت پیغمبر تزویح کند علت آنکه این مبلغ را مهرالسنته می گویند این است که پیغمبر این مبلغ را مهر زنان خود قرار داده اند.

 

مهر المثل 

همانطور که بیشتر گفته شد اگر در ضمن عقد نکاح دائم ذکری از مهریه نشود عقد نکاح درست است (برخلاف نکاح موقت یا صیغه که عدم ذکر مهر عقد را باطل می کند) در عقد زوجیت دائم اگر مهریه ضمن عقد مشخص نشود و میان زوجین نزدیکی رخ دهد زن مستحق مهرالمثل می باشد می باشد یعنی مهریه زنان مشابه و هم ردیف او. در تعیین این نوع مهریه حال زوجه از حیث شرافت، موقعیت اجتماعی و خانوادگی و سایر صفات و وضعیت ها تعیین می شود. برای تعیین مهریه المثل دادگاه خانواده اقدام به تعیین کارشناس می کند.

 

مهرالمتعه 

مطابق ماده 1093 قانون مدنی هرگاه در عقد نکاح دائم مهر ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر زن خود را طلاق دهد زن مستحق مهرالمتعه است. پس اگر نکاح به طریقی فسخ شود این توع مهر ثابت نیست و زن مستحق دریافت چیزی نیست.مهرالمتعه و طبیعتاً طلاق در نکاح موقت وجود ندارد.

 

نکات مهم در خصوص مهریه

  • عدم تعیین مهر در ضمن نکاح دائم اصطلاحاً تفویض بضع گفته می شود و به زنی که مهری در عقدش ذکر نشده مفوضه البضع گفته می شود.
  • در مورد فوت همسر اگر همسر قبل از نزدیکی فوت کند و برای زوج مهریه ضمن عقد مشخص نشده باشد زن مستحق چیزی نیست و اگر بعد از نزدیکی فوت کند زن مستحق چیزی نیست و اگر بعد از نزدیکی فوت کنذ زن مستحق نصف مهریه مشخص شده است و اگر ضمن عقد مهریه مشخص نشده باشد و مرد بعد از نزدیکی فوت کند زن مستحق مهرالمثل است.
  • حق مطالبه مهریه همواره برای ذی نفع آن وجود خواهد داشت حتی اگر زوجه در قید حیات نباشد به عبارت دیگر با مدت زوجه حق مطالبه مهریه مانند هرحق مالی دیگر به وراث وی منتقل خواهد شد. از همین دو وراث زوجه می توانند بعد از فوت زوجه به قائم مقامی از وی مهریه متوفی را از زوج مطالبه نمایند.
  •  دین ناشی از مهریه از جمله دیون محتازه می باشد و حتی در صورت وجود دیون متعدد زوج یا حتی فوت وی با هم تأدیه مهریه زوجه بر سایر دیدن مقدم می باشد.
  • زن می تواند علاوه بر مطالبه مهریه درخواست مهریه یا قبل از آن و یا بعد از دادخواست اقدام به توقیف اموال شوهر و یا به عبارت قانونی درخواست صدور قرار تامین خواسته نماید و ظرف مدت کوتاهی اموال شوهر خود را توقیف نموده و از  توقیف افراد دیگر با انتقال آن اموال  توسط شوهر به فرد دیگر جلوگیری نماید.

 

راه های تماس و مشاوره با وکیل متخصص مهریه و دعاوی خانواده

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.