تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 18 آذر 1399
راه های پیداکردن پلاک ثبتی ملک

 راه های پیداکردن پلاک ثبتی ملک

برای توقیف اموال غیر منقول و ملک محکوم علیه، خواهان یا ذینفع می بایست مشخصات ملک و پلاک ثبتی آن را داشته باشد. در صورتی که شماره پلاک ثبتی را نداشته باشید اجرای احکام و اداره ثبت به درخواست توقیف ترتیب اثر نخواهند داد پس باید با توسل به راههایی پلاک ثبتی املاک خوانده را بدست آورد.البته در خصوص املاک دارای سند تک برگ این قاعده صادق نیست و طبق تعاریف جدید املاک با شماره ملی مالک آن نیز قابل شناسایی و کشف هستند.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 157132

 

از چه راه هایی می توان پلاک ثبتی ملک را بدست آورد؟

 

1- از روی پلاک ثبتی املاک مجاور 

یکی از ساده ترین راههای بدست آوردن پلاک ثبتی با مراجعه به املاک مجاور و بدست آوردن پلاک ثبتی آنهاست. در صورت همکاری همسایگان و ارائه پلاک ثبتی املاک مجاور می توان پلاک ثبتی نشانی مورد نظر را بدست آورد.

درخصوص املاک ثبت شده که سابقه نقل و انتقال نه چندان دور در اداره ثبت اسناد و املاک داشته باشند میتوان با ارائه استعلام دادگاه، درخواست مشخصات ملک از جمله پلاک ثبتی نمود. در مورد اعسار ماده 19 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی بدست آوردن مشخصات و شناسایی اموال مدعی اعسار با محکوم علیه را تسهیل نموده است. طبق این ماده و تبصره آن مراجعی مانند اداره ثبت و شهرداری مکلفند به دستور دادگاه فهرست و مشخصات اموال متعلق به محکوم علیه و نیز فهرست نقل و انتقال و هر نوع تغییر دیگر در اموال مذکور را از زمان یکسال قبل از صدور حکم قطعی به بعد به دادگاه استعلام کننده اعلام کنند.

 

2- دریافت پلاک ثبتی با مراجعه به سازمان آب

می توان با درخواست کتبی از اداره آب شهر یا منطقه یا ارائه پلاک ثبتی نشان مورد نظر را درخواست نمود البته سازمان آب دراین خصوص وظیفه ای ندارد و بدون ارائه استعلام دادگاه می تواند از پاسخ دادن استنکاف نماید.

 

3- مراجعه به شهرداری 

اگر ملک مزبور در سالهای اخیر دارای سابقه بازسازی یا نوسازی باشد می توان با ارائه استعلام دادگاه از شهرداری مربوطه تقاضای پلاک ثبتی نشانی مورد نظر را درخواست نمود.

 

4- در صورتی که سند تک برگ باشد با کد ملی مالک 

علاوه بر آنچه گفته شد در صورتی که شماره ملی محکوم علیه را داشته باشید می توانید تقاضای توقیف و استعلام از طریق شماره ملی را بنمایید.فقط توجه داشته باشید که این امکان در خصوص املاک دارای سند تک برگ یا سند سبز رنگ یا به عبارت دیگر املاکی از حوالی سال 90 به بعد که تعمیر و تجمیع رد آنها اتفاق افتاده یا حداقل یکبار معامله شده اند یا تفکیک و افراز شده اند و یا اینکه مالک راساً تقاضای سند تک برگ نموده باشد صادق است.

 

5- راه احراز اصالت پلاک ثبتی و سند مالکیت

متاسفانه در حالیکه احراز اصالت سند مالکیت برای طرف معامله از اهمیت زیادی برخوردار است و ضروری بوده است که مرجع ثبت املاک تا کنون این امکان را در اختیار افراد قرار دهد (مانند آنچه که سال هاست در کشورهای پیشرفته رواج دارد و به راحتی می توان اصالت یک سند مالکیت را استعلام نمود) ولی تا کنون به دلیل کهنگی سیستم مدیریت سازمان ثبت و فرسودگی آن و حکومت مدیران بی اطلاع از تکنولوژی و علوم روز چنین سیستمی ارائه نشده است.

به تازگی یک سایت و درگاه اینترنتی معرفی شده است که هر چند ناقص و مجمل استارت چنین امکانی خورده و در مورد تعداد کمی از اسناد مالکیت امکان استعلام وجود دارد که امید می رود پروسه و امکانات آن به مرور تکمیل و غنی شود.

نشانی درگاه مورد اشاره : http://estate.ssaa.ir

 

ثبت امتیاز
پرسش و پاسخ‌های متداول
پلاک ثبتی به شماره ای گفته می شود که با فرمول و ترتیب خاصی (پلاک اصلی و پلاک فرعی) از سوی اداره ثبت به املاک تعلق می گیرد و در واقع شماره شناسایی ملک محسوب می شود.پس اصلی ترین جایی که پلاک ثبتی وجود دارد اداره ثبت اسناد و املاک است.گذشته از این ممکن است در نهادهایی مثل : شهرداری، سازمان آب نیز پلاک ثبتی وجود داشته باشد.
خیر. پلاک ثبتی شماره منحصر بفردی است که اداره ثبت اسناد و املاک به ملک می دهد ولی پلاک آبی (منظور رنگ آبی است) شماره شناسایی ملک در شهرداری است.در ساختمان های قدیمی پلاک هایی به رنگ آبی روشن وجود دارد که توسط سازمان آب و فاضلاب روی املاک و ساختمان ها درج شده است چند سالی می شود که خبری از نصب اینگونه پلاک ها نیست.
اگر سند مالکیت ملکتان در دسترس شماست، پلاک ثبتی در آن نوشته شده است.در اسناد به اصطلاح منگوله دار و سند های قدیمی که به صورت دفترچه بود در صفحه دوم گوشه بالا سمت راست پلاک ثبتی تحت عنوان شماره ملک نوشته شده است.در اسناد جدید و تک برگ شماره ملک روی سند و در متن آن تکرار شده است.
بله. داشتن پلاک ثبتی برای توقیف ملک ضروری است اما اگر پلاک ثبتی ملک خود را ندارید از مرجع رسیدگی بخواهید که ملک را با شماره ملی مالک استعلام نماید.
املاک در قطعات بزرگ وقتی تفکیک شده یا به قطعات کوچکتر تقسیم می شوند با حفظ پلاک ثبتی اصلی به آنها پلاک ثبتی فرعی تعلق می گیرد.
همه املاکی که سابقه تقاضای ثبت دارند دارای پلاک ثبتی هستند.
نظرات

شنبه, 11 اردیبهشت,1400

ستاره

با سلام و خسته نباشید مخواستم بدونم تو دهاتی که زمینها پلاک ثبتی نداره و برای ورثه به ارث مونده و فقط به اسم میگن که مال پدربزرگ ماست از قدیم هم بایر هست چطور میتوان مالکیتش را ثابت کرد ؟


پاسخ وکیل:
با سلام
اینطور نیست که ضرورتا زمین های واقع شده در روستاها پلاک ثبتی نداشته باشند.در بافت روستا که به احتمال زیاد ملک یا باغ سابقه ثبت دارد اما در خارج بافت ها هم اگر ملک در قالب اصلاحات ارضی به مورث شما واگذار شده باشد دارای پلاک ثبتی است با این تفاوت که زمین های زراعی یا باغ های خارج بافت معمولاً یک پلاک اصلی و کلی دارند که هر قسمت آن بدون افراز و به صورت مشاع به کشاورزان و نسق داران آن روستا واگذار شده است.پرسش از اشخاص قدیمی روستا در خصوص وجود سند اصلاحات ارضی یا به تعبیر عامیانه بنچاق در این خصوص راه گشا است.در هر حال اگر سایرین مشکلی با تصرف شما ندارند خود تصرف مالکانه هم دلیل و اماره مالکیت است و ممکن است بتوانید بر این اساس تقاضای صدور سند رسمی بدهید.توصیه می کنیم برای حل مشکل با یک شخص مطلع و آگاه (ترجیحاً کارشناس امور ثبتی) که از افراد بومی و محلی هم باشد مشورت نمایید.

پنجشنبه, 08 مهر,1400

سجاد

سلام وقت بخیر آیا پلاک ثبتی مربوط به ملک که ثبت شده در اسناد شهرستان وجود داره همان پلاک ثبتی در ثبت اسناد کشوری همان پلاک ثبتی وجود داره .ممنون میشم جواب بدین


پاسخ وکیل:
با سلام
هر ملک ثبت شده دارای یک پلاک ثبتی واحد است و با آن پلاک و شماره شناخته می شود و مهم نیست که منبع شما ثبت کل باشد یا ثبت محل.

شنبه, 03 دی,1401

جمشید

پاسخ به ستاره
اراضی واملاک در روستا و دهات نیز دارای پلاک ثبتی هستند. باید به اداره ثبت و اموراراضی جهاد کشاورزی شهر مربوطه مراجعه کنید.اگر پدر بزرگ شما در زمان اجرای اصلاحات ارضی زمان شاه ،زمین بهش تعلق گرفته باشد باید دارای سند نسقی باشد.اگر این طور بود که دیگران سند نسقی داشتند ولی سند نسقی پدرتان گم شد یا بحث و اختلافی بین شما و روستائیان برسر مالکیت زمینها بود(مثلا دیگران زمین را تصرف کرده اند )مرجع قانونی شناسایی زارع صاحب نسق ،شورای اصلاحات ارضی است که در جهاد کشاورزی مراکز استانها مستقر می باشند. نروید دادگاه باید به این شورا مراجعه کنید.لیست زارعین صاحب نسق نیز در اموراراضی جهاد کشاورزی شهر مربوطه وجود دارد.آنجا مراجعه کنید اگر پدر بزرگ سند نسقی نگرفته یا گم کرده باشید شما را راهنمایی می کنند که به کدام دفترخانه عامل اجرای اصلاحات ارضی مراجعه کنید.اگر هم اراضی روستا مشمول اصلاحات ارضی نشده باشد باز به جهاد کشاورزی و اداره ثبت مراجعه کنید و راهنمایی بخواهید.ضمنا کیف هایتان را خوب بگردید شاید سند یا فیش اقساط اصلاحات ارضی و یا کشت موقت را پیدا کنید.کشت موقت به هیات 7 نفره مربوط است که آن هم در جهاد کشاورزی مراکز استانها مستقر می باشند.برخی فکر می کنند هیات 7 نفر و شورای اصلاحات ارضی دیگر نیست .خیر وجود دارند و در اموراراضی جهاد کشاورزی مستقر هستند.1401/10/3

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.