تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: یکشنبه 25 آبان 1399
توقیف منزل مسکونی و آپارتمان بابت مهریه

 توقیف منزل مسکونی و آپارتمان بابت مهریه

منظور از توقیف اموال یا تامین خواسته این است که خواهان در دعوای حقوقی قبل از صدور حکم با پیش دستی و آینده نگری و در جهت جلوگیری از انتقال اموال توسط خوانده اقدام به مطالبه حقوق مالی خود به همراه تقاضای توقیف و تامین خواسته بنماید.دعوای مطالبه مهریه از این جهت تفاوتی با سایر دعاوی ندارد و به طور کلی و در اجرای قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی و قانون آیین دادرسی مدنی و لحاظ مستثنیات دین، زن می تواند اموال شوهر خود را در قالب مطالبه مهریه توقیف نماید البته در خصوص توقیف منزل مسکونی شرایط ویژه ای وجود دارد که باید رعایت شود.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 70782

توقیف اموال شوهر بابت مهریه

 

توقیف منزل بابت مهریه

  • شاید بتوان گفت مهم ترین و حساس ترین بخش از پروسه وصول و دریافت مهریه، توقیف اموال و تامین خواسته است.
  • در صورتی که زن و زوجه یا وکیل دادگستری وی به خوبی و درستی و به سرعت اموال طرف را شناسایی نکرده و اقدام به توقیف ننمایند صدور حکم محکومیت بابت مهریه به تنهایی کافی و راه گشا نیست.به عبارت دیگر فرد بدهکار (اعم از اینکه منشأ بدهی مهریه باشد یا سایر دیون) به محض اطلاع از وقوع شکایت می تواند اموال خود را بفروشد و هیچ مانعی برای فروش نیست فقط اینکه اگر فروش و معامله و انتقال صوری باشد قابل ابطال بوده و ممکن است جرم تلقی شود در نتیجه فروش اگر به قصد فرار از دین باشد ولی صوری نباشد صحیح و عاری از اشکال است و ضرورت انجام درست و صحیح تامین خواسته و توقیف اموال هم همین است.
  •  بنا بر موادی از قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی در صورت عدم پرداخت مهریه از سوی زوج، مرجع اجرا کننده رای اعم از قسمت اجرای دادگاه صادر کننده اجراییه یا مجری نیابت، مکلف است به تقاضای محکوم له از طرق پیش بینی شده در این قانون و نیز به هر نحو که قانونا ممکن باشد، نسبت به شناسایی اموال محکوم علیه و توقیف آن به میزان محکوم به اقدام کند.
  • بنابراین زوجه می تواند پس از طرح دعوای مطالبه مهریه و صدور حکم، صرفا تا حد 110 سکه بهار آزادی، می تواند درخواست شناسایی و توقیف اموال زوج را بنماید و اگر مهریه بیش از آن باشد در صورت دارا بودن زوج نسبت به مطالبه بقیه آن حق خواهد داشت.
  • در قالب یک مثال توضیح می دهیم که آیا می توان منزل مسکونی را بابت مهریه توقیف کرد یا خیر؟موردی را در نظر بگیرید که خانمی پس از ترک منزل مهریه خود را مطالبه کرده و از طرف دادگاه توقیف اموال گرفته است و دادگاه بابت توقیف اموال، یک چهارم حقوق مرد را توقیف می کند، اکنون آیا زن می تواند منزل مسکونی که مرد در آن سکونت دارد را توقیف نماید؟باید گفت توقیف منزل مسکونی در مرحله تامین خواسته و یا همان توقیف اموال بلامانع است ولی مرد می تواند به توقیف اعتراض و به عنوان مستثنیات دین درخواست رفع آن را از دادگاه بخواهد ولی اگر در مرحله اجرای حکم باشد معمولا منزل مسکونی توقیف نمی شود ولی با این حال رویه مختلفی در مورد توقیف ملک بین قضات  وجود دارد به هر صورت اگر منزل توقیف شود می توان به توقیف آن اعتراض نمود که تشخیص این که مستثنیات هست یا نه بر عهده دادگاه می باشد.
  • در صورتی که منزل به صورت قولنامه فروخته شده باشد و سند ملکی نداشته باشد هم اگر ثابت شود که مربوط به مرد است با هم قابل توقیف است.
  •  پرداخت مهریه بعد از محکومیت و صدور اجراییه خواهد بود و اگر تا قبل از اجرا مرد دادخواست اعسار بدهد و مهریه قسطی بشود زندان ندارد ولی اگر اعسار صادر نشود  مرد به علت عدم پرداخت مهریه به زندان معرفی خواهد شد.

 

اموال قابل توقیف در دعوای مطالبه مهریه

اموال قابل توقیف در مهریه که هم می توانند اموال منقول باشند و هم اموال غیرمنقول، به شرح زیر هستند:

  • زمین - آپارتمان
  • حساب سپرده سهام
  • تلفن همراه حقوق ماهیانه
  • مطالبات خوانده از اشخاص ثالث و مانند آنان

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
پرسش و پاسخ‌های متداول
هر چیزی که مالیت داشته و متعلق به محکوم علیه (زوج) باشد قابل توقیف است به جز مستثنیات دین.
دو روش برای مطالبه مهریه و توقیف اموال وجود دارد : 1- مراجعه به اداره اجرای ثبت و درخواست صدور اجراییه و توقیف اموال بدهکار 2- مراجعه به دادگاه خانواده و مطالبه مهریه به همراه توقیف اموال یا تامین خواسته
مصادیق مستثنیات دین عبارتند از : 1- مسکن متعارف و مورد استفاده محکوم علیه و خانواده او 2- ابزار و ادوات کار و امرار معاش 3- وسایل متعارف منزل 4- آذوقه معمول و متعارف
برای توقیف اموال، متقاضی و خواهان هم می تواند همزمان با دادخواست درخواست بدهد و هم بعد از آن تا پایان دادرسی.البته در مرحله اجرا هم نتیجه صدور اجراییه به درخواست خواهان توقیف اجرایی اموال است.
نظرات

ﺳﻪشنبه, 16 اردیبهشت,1399

احمدموسوی

همسرم سند قولنامه ی خانه م را دزدیده و جواب اظهارنامه م را داده که دروغ میگی. و مدت سه ماه منزل ترک کرده دادگاه هم رای ب نفقه برای خانمم و فرزندم ماهیانه یک میلیون ششصد داده و بیست روز مهلت اعتراض داده ایا اگر درخواست طلاق بدهم منزلم ک نود متر کلنگی میباشد بعنوان مهریه پنجاه و پنج عدد توقیف خواهد شد یا امیدی هست قسط بندی کنم و ضمنا وکیل بگیرم خیلی بهتره یا نه


پاسخ وکیل :
در واقع ضاهراً سوال شما این است که آیا امکات توقیف و اجرای حکم از محل یک آپارتمان مسکونی که سند هم ندارد وجود دارد یا خیر ؟ تشخیص مستثنیات دین کاملاً با قاضی است آنچه قانون گفته این است که مسکن مورد نیاز و ودر شان محکوم علیه قابل توقیف نیست.ولی دیده شده است که گاهی قضات شان و نیاز را به طور مخصوصی و متفاوت از عرف تفسیر می نمایند و دیده شده است که گاهی قسمتی از یک مال را جزء مستثنیات دین تشخیص داده و قسمتی را حق محکوم له.

شنبه, 26 تیر,1400

اسماعیل

با سلام اگه خونه جز مستثنیات دین هستش پس چرا برادر من که یه خونه ۱۵۰متری پدری داریم که پدرم فوت کردن و من و خانوادم در آن زندگی می‌کنیم زن داداشم گرفته و حکم زدن به نامشم اومده بریم دادگاه بکنیم به نامش ،سهم الارث داداشم از خونه که هنوز به اسم مرحوم پدرم هست شده به نامش ؟ آیا راهی داره بگیم ما ۵نفر و داداشم همین یه خونه رو داریم و مستثنیات دین هستش؟ اصلا چرا دادگاه جز مستثنیات دین نکردش؟؟؟ ممنون


پاسخ وکیل:
با سلام
آن مسکن باید مورد نیاز شخص بدهکار باشد و در آن سکونت داشته باشد و نیز به جز آن ملک دیگری که قابل سکونت باشد، نداشته باشد در غیر اینصورت مستثنیات دین محسوب نخواهد شد.

ﺳﻪشنبه, 24 اسفند,1400

هوشنگ نوریان

زن دادشم قبل از فوت طلاق گرفته و مهرش قسطی بوده بعد از فوت او را به ملک متوفی راه دادیم و با صغیرانش در ملک زندگی میکند اما آپارتمان را که جزء مستثنیات دین هست توقیف کرده عوض مهرش آیا میتواند ملک را به مزایده بگذارد ؟


پاسخ وکیل:
با سلام
سوا شما نامفهوم و غیر واضح است ولی اگر منظورتان توقیف ملک متعلق به شوهر توسط زن و امکان مزایده آن است، پاسخ مثبت است.

پنجشنبه, 11 فروردین,1401

کیانوش

سلام خسته نباشید. بنده چهار ماهه که همسرم خانه رو ترک کرده و قولنامه بنگاهی خونمو که طبقه بالای خونه پدرمه دزدیده و کلا خونه ما هر دو طبقه سند نداره فقط قولنامه بنگاهیه حالا میخواستم بدونم می‌تونه خونرو مصادره کنه یا ن ممنون میشم جواب بدید.


پاسخ وکیل:
با سلام
مشخص است که منظور شما از مصادره همان توقیف و تامین خواسته است.در جواب باید گفت توقیف اموال غیر منقول با اسناد عادی کاری مشکل است ولی غیر ممکن نیست.البته اگر کل ملک در مبایعه نامه برای پدرتان باشد چنین امکانی نیست و مال توقیف نمی شود.

جمعه, 16 اردیبهشت,1401

صفورا

باسلام و احترام..همسرم منزل مسکونی را هنوز به نام خود سند نزده و فقط وکالت بلا عزل آن را دارد و هم اکنون نیز آن خانه در دست مستاجر است و خود نیز اجاره نشین است..آیا اگر درخواست مهریه دهم میتوانم آن خانه را توقیف کنم یا جزو مستثنیات است؟


پاسخ وکیل:
با سلام
توقیف ملکی که دلیل مالکیت آن فقط یک مبایعه نامه عادی است و سند رسمی مالکیت بنام خریدار وجود ندارد بسیار مشکل ولی غیر ممکن نیست.اینکار در قالب توقیف نزد ثالث انجام می شود که قانون اجرای احکام جواز آن را صادر کرده است.

یکشنبه, 25 اردیبهشت,1401

خرمی

سلام وقت بخیر .برای مطالبه مال بعنوان مهریه ، ایا موجودی حسابهای بانکی فرزند تحت سرپرستی شوهر را میتوان توقیف و بعنوان مال و دارایی شوهر معرفی کرد ؟


پاسخ وکیل:
با سلام
خیر.اینکار بسیار بعید و دور از ذهن است و البته منطبق با مقررات و اصل استقلال دارایی هم نیست.

شنبه, 04 تیر,1401

سعید

سلام سوالی داشتم.میخواستم بپرسم اگر خونه رو بنام دخترم کنم که ۵ سالشه. واسه مهر توقیف میشه یا نمیشه کرد؟؟


پاسخ وکیل:
با سلام
در جهت مطالبه مهریه فقط اموالی که رسماً بنام شما هستند توقیف می شوند البته توجه داشته باشید که انتقال اموال بنام بستگان اگر بعد از مطالبه داین و اطلاع مدیون به واسطه ابلاغ انجام شده باشد ، ممکن است معامله صوری یا معامله به قصد فرار از دین یا هر دو فرض شود.معامله صوری باطل است و معامله به قصد فرار از دین جرم است.

جمعه, 17 تیر,1401

مرد

سلام.من یه ملک داشتم به مبلغ 400 میلیون فروختم و یه ملک به مبلع 800 میلیون خریدم که سه دانگ این منزل را به نام همسرم زدم و مبلغ 400 میلیون از خانواده خودم گرفتم چون پولع نداشتم و خانواده من نیز هیچ سندی از من نگرفتن قرار شد من ماهیانه پول قرض گرفته را پس دهم اما چون نشد برادرم گفت سه دانگ که به نام خودم بود به نام ایشان کنم
آیا همسرم می تواند سه دانگ برادرم را تو دادگاه پس بگیرد ؟


پاسخ وکیل:
با سلام
اگر ثابت کنید که به برادرتان بدهکار بوده اید همسرتان نمی تواند معامله شما با برادرتان را باطل کند در غیر اینصورت و اگر همسرتان مهریه خود ار مطالبه کرده باشد و بعد شما به برادرتان انتقال داده باشید ممکن است این انتقال معامله به قصد فرار از دین محسوب شود.

ﺳﻪشنبه, 15 شهریور,1401

Tyrant

سلام.همسرم برای توقیف ملک اینحانب تقاضا کرده خونه من ۵۰ متر و هنوز در رهن بانک مسکن هست (اقساط تمام شده ولی بنام نزدم هنوز) آیا میتونه خونه م را توقیف کنه ؟ممنون


پاسخ وکیل:
با سلام
اگر آن خانه تنها ملک شما است و ملک دیگری ندارید جزء مستثنیات دین بوده و توقیف نمی شود.

یکشنبه, 15 آبان,1401

Leila

سلام.مهریه من ۱۵۰ سکه است و منزل مسکونی همسرم در روستا به قیمت ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون تومان میباشد ۳ دونگ از این منزل بنامم هست .آیا میتوانم ۳ دونگ دیگر شوهرم را به عنوان مهریه بگیرم؟ چون پول سکه ندارد.


پاسخ وکیل:
با سلام
اگر آن منزل محل سکونت شما و همسرتان است و همسرتان مال دیگری ندارد خیر، نمی شود بابت مهریه توقیف کرد.

چهارشنبه, 09 آذر,1401

موسوی

با سلام من یک منزل به نام خودم دارم که همسر سابقم برای این که مهریه رو ندادم توقیف کرده من فقط همین خونرو دارم و خودم جای دیگری زندگی میکنم و خونرو رهن دادم دیروز خبر رسیده که برای مزایده به خونه رفتن و عکس گرفتن ازش میخواستم ببینم امکان داره که جلوی مزایده رو گرفت و ادعای ورشکستگی کرد که مهریه رو ماهانه دوباره قسط بندی کنن و صرف نظر کنند از توقیف منزل ممنون میشم پاسخ بدیم .


پاسخ وکیل:
با سلام
چون تنها منزلی که مالک آن هستید مورد نیاز و محل سکونت شما نیست احتمال اینکه ایراد مستثنیات دین پذیرفته نشود وجود دارد.یک راه این است که مستاجر را بیرون کرده خود در خانه مستقر شوید.ورشکستگی راه حل مناسبی نیست چون زمان طولانی باید صرف آن کنی و تا ان موقع مزایده انجم شده و اعسار نیز راه مناسبی نیست چون از شما مال توقیف شده است.

شنبه, 12 آذر,1401

سارا

سلام همسرم اگه مهریه رو بگذارد اجرا آیا خانه ای که سه دانگ به نام همسرم هست و سه دانگ به نام من می‌تونه خانه رو بگیره ؟


پاسخ وکیل:
با سلام
اگر شما محل زندگی و خانه دیگری نداشته باشید به احتمال زیاد آن سه دانگ جزء مستثنیات دین محسوب شده و اجرای حکم از محل آن ممکن نیست.

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.