تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: شنبه 20 اردیبهشت 1399
مقررات ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی

 مقررات ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی

بسیاری از اوقات حقوق افراد توسط سیاست گذاران و مسئولین و حاکمین محدود می شود؛ از جمله ی این محدودیت ها موردی است که مرد ایرانی می خواهد یا زن خارجی، ازدواج کند و هر چند که این محدودیت به اندازه فرض ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی نیست ولی باز هم قواعد آمره ای وجود دارد که در عمل باید رعایت شود.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 66870

ازدواج ایراانی و خارجی

 

نکات مهم ازدواج مرد ایرانی با تبعه خارجی

  •  زن خارجی در صورت ازدواج با مرد ایرانی، تبعه ایران محسوب می شود یا به تعبیر بهتر، میتواند تابعیت ایرانی کسب نماید و البته اجباری هم در کار نیست.
  • وزارت کشور و اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی در صورت تقاضای ثبت ازدواج از سوی مرد تبعه ایران با زن تبعه خارجه دارای کارت هویت ویژه اتباع خارجی، مجوز ثبت ازدواج صادر می نماید.
  • وزارت کشور از وزارت اطلاعات (امور بیگانگان) در خصوص هویت و صلاحیت زن خارجی، استعلام و مجوز ثبت ازدواج صادر می نماید.
  •  مراجع مربوطه در صورت صدور مجوز ثبت ازدواج، واقعه را ثبت خواهند نمود و برای زوجه شناسنامه صادر می نمایند.
  • زنان خارجی که در نتیجه ازدواج با مرد ایرانی ، تابعیت ایران را حاصل می کنند، بعد از طلاق یا فوت همسر ایرانی خود می توانند به تابعیت اول خود رجوع نمایند لیکن باید به وزارت خارجه اطلاع کتبی دهند.
  •  زن شوهر مرده که از همسر ایرانی سابق خود، فرزندانی دارد نمی تواند تا زمانی که فرزندان او به سن هجده سال تمام نرسیده اند به تابعیت قبلی خود رجوع کند.
  •  زنان خارجی که پس از فوت شوهر یا طلاق همسر ایرانی خود، به تابعیت خارجی خود باز می گردند دیگر حق داشتن اموال غیر منقول نخواهد داشت مگر در حدودی که این حق به اتباع خارجه داده شده باشد. لذا در صورتی که به میزان بیشتری از آنچه برای اتباع خارجه حایز نیست، دارای اموال غیرمنقول باشند یا بعداً بر اساس ارث اموال غیرمنقول بیش از حد مجاز به آن می رسد. باید ظرف یک سال از تاریخ خروج از تابعیت ایرانی یا دارا شدن ملک در مورد ارث، مقدار مازاد را به یک نحوی به اتباع ایرانی منتقل نمایند، در غیر این صورت دادستان اقدام به فروش اموال آن ها نموده و پس از کسر مخارج فروش، قیمت آن به ایشان مسترد خواهد شد.
  • تغییر نام کوچک (نام اول) بانوان خارجی که همسر مردان ایرانی می شوند، مستلزم ارایه گواهی ولادت معتبر محلی با نام جدید یا موافقت نامه کتبی مقامات ذیصلاح کشور متبوع وی مبنی بر تغییر نام وی خواهد بود. اگر این موافقت نامه قبل از صدور شناسنامه ارایه گردد شناسنامه با نام جدید تنظیم خواهد شد.
  • پس از دریافت شناسنامه چنانچه مشخصات مندرج در آن (نام و نام خانوادگی تاریخ و محل تولد) و تابعیت پدر و مادر، نام و مهر امضای مأمور) با مشخصات مندرج در گواهی ولادت مغایرت داشت، اقدام به اطلاع به مأمور صادرکننده جهت رفع اشتباه نمایید.
  • اگر زن خارجی و مرد ایرانی فرزند مشترک نیز دارند مطابق با مقررات مربوط به صدور شناسنامه برای افراد زیر 15 سال می توانند هم زمان با درخواست خود برای فرزندشان نیز درخواست صدور شناسنامه نمایند.

 

مدارک لازم جهت صدور اجازه ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی

1- درخواست نامه مرد و زن مبنی بر تقاضای صدور مجوز ثبت ازدواج طبق نمونه وزارت کشور

2- ارائه اصل و رونوشت شناسنامه مرد و کارت هویت معتبر زن

3- گواهینامه از مرجع رسمی کشور متبوع زن مبنی بر تصدیق هویت وی (در صورت امکان پذیر نبودن تهیه گواهینامه مزبور، بدون دریافت مدارک فوق نیز می توان تشکیل پرونده داد).

 

مدارک لازم جهت ارائه به سفارتخانه برای ثبت ازدواج

متقاضیان ثبت ازدواج می توانند مدارک لازم را تکمیل و به سفارت مربوطه ارسال و درخواست ثبت ازدواج خود را نمایند. این مدارک از این قرارند:

1- درخواست نامه برای ثبت ازدواج با زن خارجی و صدور شناسنامه ایرانی

2- درخواست نامه مبنی بر صدور شناسنامه برای بانوان خارجی - در صورت تمایل درخواست نامه برای استفاده از نام خانوادگی شوهر

3- اصل شناسنامه جدید مرد - اصل گواهی تجرد و در صورتی که شناسنامه مرد المثنی باشد.

4- اصل صفحات گذرنامه زن که حاوی مشخصات است. گواهی تابعیت والدین زن که به تأیید مقامات کشور متبوع خود رسیده باشد.

5- اصل گواهی تشرف زن به دین مبین اسلام از مراکز مورد تأیید سفارت جمهوری اسلامی ایران (اگر مرد مسلمان و زن مسلمان نباشد).

6- اصل و تصویر سند طلاق زن و مرد در صورتی که هر کدام از آنها قبلا طلاق گرفته باشد.

7- اصل گواهی جاری شدن صیغه طلاق شرعی از یکی از مراکز مورد تأیید سفارت جمهوری اسلامی ایران (برای هم وطنان زرتشتی، کلیمی و مسیحی ارائه گواهی انجام تشریفات نکاح براساس رویه معمول در ادیان مذکور است).

8- اصل سند رسمی ازدواج سوئیسی، ایتالیایی و.... (کشور متبوع زن) ( و در صورتی که سند رسمی ازدواج غیر ایتالیایی، سوئیسی و ..... باشد ، اصل سند باید توسط سفارت کشور متبوع زن در آن کشور تأیید و سپس توسط وزارت امور خارجه کشور متبوع به تصدیق شود.)

9- اصل گواهی ولادت زوجه با مشخصات کامل پدر و مادر و محل و تاریخ تولد و نام همسر در آن نوشته شده باشد و توسط اداره مربوطه مهر شده باشد. در صورتی که زن غیر ایتالیایی یا غیر سوئیسی و غیره باشد؛ باید گواهی مذکور، ایتالیایی یا سوئیسی و .... ترجمه و به تأیید سفارت آن کشور در ایتالیا و سوئیس برسد.

10- اصل گواهی تندرستی زوجین، شامل گروه خون عدم ابتلا به بیماری مقاربتی ایدز، تالاسمی، اعتیاد به مواد مخدر و گواهی مبنی بر بلامانع بودن ازدواج از نظر RH خون از یکی از بیمارستان ها و یا مراکز پزشکی معتبر (در صورتی که از ازدواج زوج بیش از یک سال سپری شده باشد نیازی به ارائه این گواهی نیست).

11- سایر مدارک از قبیل عکس و هزینه ها به ارز خارجی.

از آن جایی که این قبیل بانوان پس از ثبت ازدواج، تبعه ایران محسوب می شوند و برای آنان شناسنامه و گذرنامه ایرانی صادر می شود، می توانند همزمان یا پس از ثبت ازدواج ایرانی، درخواست صدور شناسنامه نمایند.

 

مدارک درخواست شناسنامه ایرانی-تابعیت ایرانی

1- تکمیل مشخصات فردی (طبق فرم های موجود در سفارتخانه)؛ در صورت نداشتن پرونده کنسولی حضور زوجین به منظور تکمیل پرسش نامه درخواست صدور شناسنامه.

2- تکمیل فرم درخواست صدور شناسنامه توسط زوجین

3- اقامت داشتن در حوزه نمایندگی

4- اصل و تصویر گواهی ازدواج محلی با مشخصات کامل پدر و مادر زوجین (اصل آن در نمایندگی ضمیمه پرونده می گردد).

 

نکته - متقاضیانی که ازدواج را در خارج از حوزه نمایندگی ثبت کرده اند، لازم است گواهی ازدواج محلی خود را به تأیید و ترجمه سفارت کشور محل ازدواج و سپس وزارت امور خارجه کشور محل حوزه نمایندگی و یا سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور برسانند.

نکته - طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، ثبت ازدواج در نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران بدون گواهی ازدواج شرعی تأیید ثبت ازدواج نزد مقامات ذیربط حتی زوجین ایرانی، غیر ممکن است بنابراین باید اول ازدواج شرعی و قانونی را انجام داده سپس با ارائه مدارک کامل به نمایندگی مراجعه نمایند.

- ارائه عکس زوجه با حجاب اسلامی

- ارائه اصل گواهی ولادت

نکته - افرادی که در خارج متولد شده اند باید گواهی ولادت را از کشور مربوطه اخذ و به تأیید نمایندگی جمهوری اسلامی در ایران در آن کشور برسانند.

نکته - چنانچه افراد داری فرزند نیز هستند برای صدور شناسنامه هر یک از آنها نیاز به اصل ولادت می باشد.

- در صورت تمایل زن برای برخورداری از نام خانوادگی شوهر در شناسنامه ایرانی تکمیل فرم ثبت ازدواج همسر خارجی (فرم سفارتخانه ها).

نکته - اگر در گواهی ولادت، نام خانوادگی متقاضی همان نام خانوادگی شوهر ایرانی باشد، در این حالت نیازی به درخواست تغییر نام خانوادگی نسیت.

- اصول مدارک اقامتی و تصویر آن

- پرداخت مبلغ مربوطه به حساب نمایندگی بابت هزینه صدور شناسنامه

نکته - در صورت تمایل برای تغییر نام زوجه مبلغ اضافه ای باید پرداخت شود.

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات

چهارشنبه, 19 شهریور,1399

امیرعلی

مرد ایرانی که با زنی مسلمان خارجی در ایران عقد موقت کرده است میتواند به استناد دفترچه عقد درخواست شناسنامه برای زوجه کند؟


پاسخ وکیل:
خیر، فقط در صورتی امکان اخذ تابعیت برای زوجه ی غیر ایرانی وجود دارد که ازدواج دائم باشد، به ثبت رسیده باشد و تشریفات قانونی آن طی شده باشد.

شنبه, 08 آذر,1399

sara

سلام من تبعه افغانستانی هستم با پسر ایرانی ازدواج کردم ولی اسم پاسپورت افغانستانیم با اسمی تو عقد جاری شد فرق داره بخاطر تغییر اسمم که تو اسلام باید اسمی که تو گوشم اذان گفتن رو تو عقد بگن،الان من بخوام برای شناسنامه گرفتن و ثبت ازدواج اقدام کنم به مشکل بر میخورم آیا؟ و اینکه من با پاسپورت اومدم ایران ولی تمدید نکردم ویزام رو تقریبا دو سال میگذره از ویزام این چی اینم مشکل ایجاد میکنه؟


پاسخ وکیل:
سلام
از توضیحات شما بر می آید که ازدواجتان با مرد ایرانی غیر رسمی و ثبت نشده است.در این صورت به دلیل اینکه حضور شما در ایران بدون مجوز و غیر قانونی است امکان بهره بردن از امتیازات قانونی را ندارید.

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.