تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: چهارشنبه 07 شهریور 1397
ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

 ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1509

ازدواج زن ایرانی با خارجی

 

قوانین مربوط به ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی

  • ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی حتی در مواردی که منع قانونی وجود ندارد، منوط به کسب اجازه مخصوص از دولت است که این اجازه را وزارت کشور در قالب پروانه زناشویی صادر می نماید.
  • بر اساس مقررات کشور، زن ایرانی با ازدواج با تبعه خارجی به تابعیت ایرانی خود باقی خواهد ماند مگر آنکه مطابق قانون مملکت شوهر، تابعیت زوج به خاطر عقد ازدواج، به زن تحمیل شود.
  • در هرحال زن ایرانی می تواند بعد از وفات شوهر و یا جدایی از وی، با تقدیم دادخواست به وزارت امور خارجه ایران و تنظیم گواهی یا تصدیق فوت شوهر یا سند جدایی، به تابعیت اصلی خود به انضمام کلیه حقوق و امیتازات مربوطه بازگشت کند.
  • در صورتی که قانون تابعیت کشور زوج، به گونه ای باشد که تابعیت مرد را به زن تحمیل ننماید و زن را بین حفظ تابعیت ایرانی خود یا انتخاب تابعیت مرد، مخیر بگذارد. در این مورد اگر زن قصد کسب تبعیت کشور همسر خود را داشته و علل موجهی نیز در اختیار داشت باشد، می تواند تقاضانامه کتبی خود را به وزارت امور خارجه تقدیم نموده و وزارت خارجه می تواند با تقاضای او موافقت نماید.
  • زنان ایرانی که با ازدواج با شوهر خارجی، تابعیت ایرانی خود را از دست می دهند و تابعیت خارجی کسب می نمایند، از حق داشتن اموال غیر منقول به شرط ایجاد سلطه اقتصادی محروم می شوند و تشخیص این امر با کمسیونی متشکل از نمایندگان وزارتخانه های امور خارجه کشور و اطلاعات است.
  • ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی منوط به مسلمان شدن وی می باشد.
  • مرد خارجی به دلیل ازدواج (ثبت رسمی ازدواج در شناسنامه زن ایرانی) با زن ایرانی تبعه ایرانی محسوب نمی شود و فرزندان آنها نیز تابعیت پدر را کماکان خواهند داشت بنابراین برای سفر به ایران لازم است تا درخواست روادید نمایند که با درخواست کتبی زن صورت می گیرد.
  • در صورت تمایل به مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری در دفتر وکالت دادگران حامی با این شماره ها تماس بگیرید: 88019244 و 88019243

شرایط و مدارک ازدواج ایرانی با تبعه خارجی:

1- وزارت کشور مجاز است تا پروانه ازدواج زناشویی بانوان ایرانی را با اتباع خارجی با رعایت مقررات صادر نماید.

2- مدارک لازم جهت صدور پروانه زناشویی برای ارایه به سفارتخانه مربوط:

1-2- درخواست نامه مرد و زن مبنی بر تقاضای صدور پروانه اجازه زناشویی طبق نمونه فرم وزارت کشور.

2-2- گواهینامه از مرجع رسمی کشور متبوع مرد مبنی بر بلامانع بودن ازدواج با زن ایرانی و به رسمیت شناختن ازدواج در کشور متبوع مرد.

 

نکته - در صورتی که تهیه گواهینامه مذکور برای متقاضی امکان پذیر نباشد، می توان بدون دریافت مدرک فوق در صورت رضایت زن، پروانه زناشویی را صادر نمود.

 

3-2- در صورتی که مرد غیرمسلمان و زن مسلمان باشد و اصل گواهی یا استشهادیه تشرف به دین مبین اسلام هموطنان می توانند برای انجام عقد شرعی و یا گواهی تشرف به دین مبین اسلام به مراجع اسلامی مربوطه مراجعه کنند.

4-2- در صورت تقاضای زن علاوه بر مدارک فوق، مدارک زیر نیز از تبعه خارجی مطالبه می شود:

1-4-2- گواهینامه مبنی بر اینکه مرد مجرد است یا متأهل از مرجع رسمی محلی یا مأموران سیاسی و کنسولی کشور متبوع مرد.
2-4-2- گواهی عدم پیشه بد و محکومیت کیفری مرد از مراجع رسمی محلی یا مأموران سیاسی و کنسولی کشور متبوع مرد یا پلیس اینترپل و گواهینامه عدم سوء پیشینه کیفری از مراجع کشور در صورتی که مرد بیگانه در ایران اقامت داشته باشد.
3-4-2- گواهی از مراجع محلی یا مأموران سیاسی و کنسولی کشور متبوع مرد مبنی بر وجود استطاعت و مکنت زوج و هم چنین تعهدنامه ثبتی از طرف مرد بیگانه مبنی بر این که متعهد شود در صورت بدرفتاری یا ترک و طلاق، هزینه و نفقه زن و اولاد و هر گونه حق رسیدگی را که زن نسبت به او پیدا کند در صورت مصلحت پرداخت نماید.
4-4-2- گواهی ولادت مرد یا مهر و امضای اصل صادر شده توسط شهرداری ها حاوی اسامی والدین ولی.

 

نکته - اگر گواهی ولادت مرد مربوط به کشوری غیر از کشور متبوع خود باشد، باید سفارت کشور محل تولد مرد و سپس سفارت کشور متبوع او گواهی را تأیید نمایند.

 

5-4-2- اصل گواهی جاری شدن صیغه عقد شرعی (برای هموطنان زرتشتی، کلیمی و مسیحی ارائه گواهی انجام نکاح بر اساس عرف موجود در ادیان حقوق الزامی است).
6-4-2- اصل سند رسمی ازدواج سوئیسی، انگلیسی، بلژیکی و.... (کشور متبوع مرد).
در صورتی که سند رسمی ازدواج غیر بلژیکی، غیر انگلیسی و ... (غیر از کشور متبوع مرد) باشد، اصل سند باید توسط سفارت کشور محل ازدواج در کشور متبوع تأیید و سپس توسط وزارت امورخارجه کشور متبوع (بلژیک، انگلیس و...) تصدیق شود.
7-4-2- اصل گواهی تندرستی و برگ نتیجه آزمایشات زوجین شامل گروه خون، ابتلا به بیماری مقاربتی، ایدز، تالاسمی و اعتیاد به مواد مخدر و گواهی مبنی بر بلامانع بودن ازدواج از نظر RH خون در یکی از بیمارستان ها و یا مراکز پزشکی معتبر و در صورتی که از ازدواج شرعی زوج بیش از یک سال سپری شده باشد نیازی به ارائه این گواهی نیست).
8-4-2- گواهی اشتغال به کار مرد
9-4-2- تعهدنامه رسمی مرد مبنی بر پرداخت هزینه بلیط مراجعت زن به ایران (این تعهد باید در حضور کنسول و در سفارت تنظیم و امضاء شود)؛ زن می تواند از این هزینه ها انصراف خود را اعلام نماید.
10-4-2- تصویر اجازه اقامت یا کارت تابعیت

5-2- اصل اجازه نامه کتبی پدر یا جد پدری دوشیزه برای ازدواج اول که باید توسط یکی از دفاتر اسناد رسمی تایید شده باشد (اگر پدر یا جد پدری ساکن ایران باشد).

1-5-2- در صورت سکونت پدر یا جد پدری در کشور متبوع مرد، حضور وی همراه با داشتن اصل شناسنامه در سفارت برای صدور اجازه نامه لازم است. در صورت فوت پدر یا جد پدری ارائه اصل گواهی فوت صادره از سوی مراجع ذیصلاح ضروری است.
2-5-2- گواهی مزبور باید از طرف وزارت امور خارجه ایران به سفارت رسماً اعلام شود.

6-2- در صورت المثنی بودن اصل شناسنامه زن؛ درخواست تکمیل شده برای صدور گواهی تجرد لازم است.

7-2- عکس زوجین و پرداخت هزینه های مربوطه.

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.