تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: شنبه 27 بهمن 1397
اکراه در جنایت

 اکراه در جنایت

زمانی که شخص مرتکب، اراده انجام عمل را دارد اما این کاری که انجام می دهد به دلیل تهدید شخص دیگری و برای خطری است که از طرف دیگر به او تحمیل می شود و عمل مجرمانه انجام می دهد قانون گذار در ماده 375 اکراه در قتل را پذیرفته است اگر کسی که اکراه شده و مرتکب مرگ شخص بشود مستوجب قصاص است. اما زمانی که شخصی که اکراه شده طفل غیر ممیز و مجنون است اینجا قانون گذار تبصره یک پیش بینی می کند که اگر شخص مجنون اکراه شد مشخص کرده ، اکراه کننده قصاص بشود و اگر صغیر ممیز باشد جنایت اطفال و دیوانه خطای محض است و در تبصره 2 ماده 375 زمانی طفل غیر ممیز اکراه می شود دیه توسط عاقله پرداخت می شود و شخص اکراه کننده، حبس ابد می خورد.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 928

اکراه در جرایم

 

اکراه در جنایت

375- اکراه در قتل مجوز قتل نیست و مرتکب، قصاص می شود و اکراه کننده، به حبس ابد محکوم می گردد.

تبصره 1- اگر اکراه شونده طفل غیر ممیز یا مجنون باشد فقط اکراه کننده محکوم به قصاص است.

تبصره 2- اگر اکراه شونده طفل ممیز باشد عاقله او دیه مقتول را می پردازد در این موارد اکراه کننده به حبس ابد محکوم می شود.

376- مجازات حبس ابد برای اکراه کننده مشروط به وجود شرایط عمومی قصاص در اکراه کنننده و حق اولیاء دم می باشد و قابل گذشت و مصالحه است. اگر اکراه کننده به هر علت، به حبس ابد محکوم نشود به مجازات معاون در قتل محکوم می شود.

مثال- پدری توسط شخصی اکراه بشود و فرزندش را به قتل برساند این اکراه کننده چه مجازاتی دارد: با توجه به قانون مجازات اکراه شونده به اکراه کننده سرایت نمی کند اگر اکراه شونده رضایت بگیرد، اکراه کننده حبس ابد می گیرد.
نکته ای که وجود دارد این است که قانون گذار مدت حبس را مشخص نکرده است.

ماده 377- اکراه در جنایت به عضو موجب قصاص اکراه کننده است.

ماده 378- ادعای اکراه بر جنایت بر عضو باید در دادگاه ثابت بشود و در صورت عدم اثبات با سوگند صاحب حق قصاص، مباشر قصاص می شود.

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات

چهارشنبه, 16 تیر,1400

Hashemi

سلام و وقت بخیر . اگر اکراه کننده به مجازات معاونت در قتل محکوم بشه آیا مجازات اکراه شونده تغییری میکنه؟

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.