تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 آبان 1402
مقررات تعیین محل زندگی در رابطه زن و شوهر

 مقررات تعیین محل زندگی در رابطه زن و شوهر

مطابق قانون حق سکنی یا انتخاب محل سکونت با شوهر است؛ یعنی تعیین مسکن از آثار ریاست شوهر بر خانواده به حساب می آید و قسمت اول ماده 1114 قانون مدنی به این موضوع اختصاص یافته است. در این ماده آمده است « زن باید در منزلی که شوهر تعیین می کند سکنی نماید.» بنابراین اختیار تعیین محل سکونت با شوهر است و هر منزلی را که شوهر انتخاب می کند، زوجه موظف به اقامت در آن خواهد بود اما طرفین می توانند ضمن عقد، شرط کنند که اختیار تعیین مسکن با زوجه باشد. به این نکته هم باید توجه داشت که خود حق تعیین محل اقامتگاه هم شامل شهر محل اقامت می شود و هم مصداق محل سکونت؛ یعنی اگر حق سکنی به صورت حق انتخاب مسکن به زوجه واگذار شود وی باید در محل شهر مورد انتخاب مرد مصداق محل سکونت را انتخاب نماید ولی ممکن است به طور مطلق و صراحتاً انتخاب شهر و مصداق محل سکونت به زوجه واگذار شده باشد که طبیعتاً شوهر در این فرض در صورت مخالفت زن دیگر حقی نخواهد داشت.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1503

تعیین اقامتگاه

 

انتخاب محل سکونت از حیث شهر و مصداق

در ماده 1107 قانون مدنی آمده است «نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض».

این ماده مسکن را یکی از مصادیق نفقه تلقی می کند که در انتخاب مسکن، زوج باید شأن و مرتبه اجتماعی زن را در نظر بگیرد و از طرفی خداوند تبارک و تعالی در سوره نساء آیه 19 می فرمایند :«و عاشروهن بالمعروف» با زنان به نیکی معاشرت کنید.

اصل حسن معاشرت که در ماده 1103 قانون مدنی نیز متجلی است حکم می کند که باید شوهر مسکن مناسب در شأن زن و متعارف محل زندگی او تهیه کند با این تعریف در صورتی که منزل مسکونی موافق شأن زوجه باشد متابعت در مسکن بر او لازم است در غیر این صورت اگر منزل موافق شان زن نباشد وی می تواند تمکین نکند، زن برای این عدم تمکین و به شرط تحقق شرایطی، ناشزه محسوب نمی شود.

 

موارد سلب حق تعیین محل سکونت از مرد

طابق ماده 1115 قانون مدنی «اگر بودن زن با شوهر در یک منزل متضمن خوف ضرر بدنی یا شرافتی برای زن باشد زن می تواند مسکن علیحده اختیار کند و در صورت ثبوت مظنه ضرر مزبور محکمه حکم بازگشت به منزل شوهر نخواهد داد و مادام که زن در بازگشتن به منزل معذور است نفقه بر عهده شوهر خواهد بود.»

در این ماده منظور از خوف ضرر این است که زن بیم معقولی از ضرر داشته باشد، ضرری که عادتا نمی توان آن را تحمل کرد.

بنابراین در صورت اثبات زن مبنی بر اینکه با حضور در منزل مشترک شوهر دچار عسر حرج می شود و تحمل این وضعیت برای وی دشوار خواهد بود، این مورد موجب سلب حق تعیین محل زندگی توسط مر خواهد بود و زن می تواند در منزل دیگری سکنی گزیند. 

 

امکان واگذاری حق تعیین اقامتگاه به زن

همانطور که پیش تر نیز بیان شد می توان حق تعیین محل زندگی را در شروط ضمن عقد درج و به این ترتیب آن را به زن منتقل کرد. واگذاری این حق به دو صورت قابل پیش بینی است؛ ضمن عقد نکاح و بعد از عقد.

یعنی هم می توان این حق را ضمن عقد نکاح و هم می توان بعد از عقد نکاح به زوجه اعطا کرد و بر اساس این شرط حق تعیین مسکن از شوهر سلب و اختیار تعیین منزل به زن داده می شود.

 بر این اساس زن باید منزلی را انتخاب کند که متناسب با وضع اجتماعی شوهر و شأن و مرتبه اجتماعی خودش باشد به عبارت دیگر لزوم سکونت زن در منزلی که شوهر معین کرده در صورتی است که اختیار منزل از طرف شوهر به زن داده نشده باشد در غیر این صورت هر منزلی را که زن معین کند، شوهر باید آن را فراهم کرده تا زن در آنجا سکونت کند و شوهر هم برابر قانون باید به آن منزل برود. بنابراین شوهر باید طبق شرط عمل کند

در فرضی که انتخاب مسکن به طور مطلق به زن داده شده باشد از اطلاق شرط مذکور برداشت می شود که تعیین شهر، تعیین محل و تعیین ساختمان با زن است. بنابراین در این حالت زن محدودیتی در انتخاب مسکن ندارد. اما در فرضی که این شرط مقید به زمان یا مکان خاصی باشد زن باید در محدوده شرطی عمل کند.

بنابراین اگر زوجه بر زوج شرط کند که او را از شهر به خصوصی خارج نکند یا در شهری که نظر زوجه است سکونت کند؛ همان طور که شرط تعیین منزل بخصوصی لازم الوفاء است این شرط نیز لازم الوفاء خواهد بود .

 

جهت ارتباط با وکیل متخصص دعاوی خانواده کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.