تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: یکشنبه 18 خرداد 1399
مدت اعتبار حکم طلاق و مهلت اجرای صیغه طلاق

 مدت اعتبار حکم طلاق و مهلت اجرای صیغه طلاق

مطابق قانون زن و مرد هر کدام طلاق بخواهند باید اجازه و جواز طلاق را از دادگاه خانواده بگیرند ولو اینکه از دیگری وکالت در طلاق داشته باشند. حکم طلاق و اجازه دادگاه که گاهی اوقات به آن گواهی عدم امکان سازش نیز گفته می شود حسب مورد سه ماه مدت اعتبار برای ثبت در دفترخانه طلاق دارد و سه ماه مدت اعتبار اجرای صیغه طلاق دارد. البته در عمل راه هایی برای بدست اوردن مهلت بیشتر برای اجرای صیغه طلاق هم پس از صدور حکم و گواهی عدم امکان سازش وجود دارد.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 24075

اعتبار حکم طلاق

 

مدت اعتبار و مهلت اجرای طلاق

  • در صورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد مرکز مشاوره از زمان وصول درخواست یا ارجاع دادگاه باید حداکثر ظرف 3ماه اتخاذ تصمیم کند.
  • در صورت توافق زوجین، مهلت مذکور حداکثر تا 3ماه دیگر قابل تمدید خواهد بود.
  • در صورت انصراف طرفین از طلاق، این مرکز با تنظیم صورت جلسه پرونده را برای اتخاذ تصمیم به دادگاه ارسال می کند در صورت به دست نیامدن توافق کلی زوجین درباره شرایط مقرر بین طرفین گزارش اقدامات انجام شده و مشروح مذاکرات از جمله اظهارات آنها و نقاط قوت و ضعف و موارد توافق و نظر مرکز درباره موضوع به دادگاه ارائه می شود تا دادگاه مطابق قانون رسیدگی و تصمیم گیری کند.
  • اگر اقدامات مرکز مشاوره خانواده به حصول توافق در طلاق بین زوجین منجر شود سازش نامه با ذکر شروط و تعهدات مورد توافق طرفین تنظیم و مراتب به دادگاه اعلام خواهد شد در این صورت دادگاه تعهدات شروط مورد توافق طرفین در مرکز مشاوره را در صورت تأیید زوجین در محضر دادگاه ضمن انعکاس در صورت مجلس در گواهی «عدم امکان سازش» قید می کند.
  • آیین نامه قانون حمایت از خانواده مصوب 27/11/93علاوه بر بیان مقررات راجع به مراکز مشاوره خانواده در اجرای قانون حمایت خانواده مقررات مهم و تأثیرگذاری دارد که اطلاع از آن ها می تواند مفید باشد.

 

مدت اعتبار حکم طلاق

مدت اعتبار حکم طلاق 6 ماه پس از تاریخ ابلاغ رأی فرجامی با انقضای مهلت فرجام خواهی است.

هر گاه حکم طلاق از سوی زوجه به دفتر رسمی ازدواج و طلاق تسلیم شود در صورتی که زوج ظرف یک هفته پس از تاریخ ابلاغ مراتب در دفترخانه حاضر نشود، سر دفتر به زوجین ابلاغ می کند که برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند در صورت حاضر نشدن زوج و اعلام نکردن عذری موجه از سوی وی یا امتناع او از اجرای صیغه با دستور دادگاه صیغه طلاق جاری و ثبت می شود و مراتب به زوج ابلاغ خواهد شد.

اما اگر زوج عذر موجهی برای حاضر نشدن در دفتر خانه ارائه کند، یک نوبت دیگر به ترتیب مذکور از طرفین دعوت می شود عذر زوج برای غیبت در دفترخانه در صورتی موجه تلقی خواهد شد که از عذرهای پیش بینی شده در ماده 306 قانون آیین دادرسی مدنی باشد چنانچه دفترخانه نسبت به موجه بودن عذر با ابهام مواجه باشد باید از دادگاه صادر کننده حکم تقاضا رفع ابهام کند .

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات

ﺳﻪشنبه, 31 خرداد,1401

Zzzz

سلام من۲۴ فروردین از دادگاه برگه برای طلاق توافقی گرفتم وهنوز ب محضربرای اجرای طلاق نرفتم.دقیقا تا چه تاریخی مهلت دارم ک برم؟یعنی تا۲۴تیر فرصت دارم یازودتراقدام کنم؟هرروزی ک ب دفترخونه برم کارم انجام میشه؟

پنجشنبه, 15 دی,1401

محمدرضا

سلام وقت بخیر بنده همراه خانمم سال1400اقدام به طلاق توافقی کردیم تمام مراحل انجام شده و به فاتر خدمات قضایی معرفی شدیم بنده در خدمات قضایی امضا کردم وولی زوجه حضور پیدا نکرد و درخواست ادامه زندگی رو به بند داد والان بند نمیتوانم ادامه بدم ایا با گذشت یک سال دوباره باید مراحل طلاق توافقی را انجام بدیم ممنون میشم راهنمایی کنید

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.