تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: شنبه 13 دی 1399
لایحه تجدیدنظر خواهی صدور چک بلامحل

 لایحه تجدیدنظر خواهی صدور چک بلامحل

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2188

 

لایحه دفاعیه - تجدیدنظر خواهی جرم صدور چک بلامحل

قضات محترم وشریف دادگاه تجدید نظر

باسلام وتقدیم احترام

درخصوص دادنامه بدوی،موضوع اتهام موکل به صدور دوفقره چک بلامحل به شماره .... مورخ 23/11/90 و .... مورخ 25/11/90، درمقام دفاع و تجدید نظر خواهی از دادنامه بدوی وفق بند های الف،ب و ج ماده 240 قانون آیین دادرسی کیفری ،به عرض می رسانم:

1-هر دو چک موجود نزد شاکی وعده دار بوده فاقد وصف کیفری می باشند.مستند این ادعا عبارت است از:

الف- مطابق عرف و رویه موجود در بازار ارز و طلا و سکه (شغل شاکی و متشاکی عند) قریب به صد درصد چک های مبادله شده وعده دار است وهیچ کس برای پرداخت بدهی حال خود چک صادر نمی کند.

ب- از آنجا که مبلغ هر دو چک مساوی است و هر دو با یک خودکار و با یک دستخط نوشته شده و به طور کلی کاملا مشابه هستند می توان نتیجه هر دو بر خلاف تاریخ های متفاوت مندرج درآن در یک تاریخ صادر شده اند.

ج- منشأ صدور چک های موضوع دعوا دو فقره چک به شمارهای ..... هر دو به تاریخ 9/11/90 (پانزده روز قبل از سررسید چک های موضوع این دعوا) هر یک به مبلغ 1/755/000/000 ریال بوده است. ودر واقع شاکی پس از عدم امکان وصول چک های مورخ 9/11/91 به موکل مراجعه نموده و در قبال پانزده روز اعطای مهلت (از تاریخ 9/11/90 تا 25/11/90) مبلغ 220/000/000 ریال به کل مبلغ افزوده و چک های موضوع از این دعوا اضافه می نماید.(چک های قبلی ضمیمه این لایحه است)

د- منشأ و دلیل مبادله ی چک های دعوا این است که، مدت حدود 3 سال است موکل به دلیل مشکلات شدید مالی به کرات از شاکی در قبال پرداخت سود اقدام به اخذ وجه کرده است.این مطلب از بررسی حساب های موکل و شاکی به خوبی قابل استناد است،و البته شاکی محترم هم به این وصف در بازار سکه و طلا و ارز شهره هستند.

ه- تمامی مراتب فوق از سوی پسر موکل (آقای محسن .....) قابل شهادت است همچنان که در جلسه رسیدگی به وی هم بعد از دستور قاضی محترم بدوی ایشان تمامی اطلاعات خود را اظهار نموده و به پرسش های قاضی محترم پاسخ داده اند البته  صورتجلسه اخذ شهادت شاهد در پرونده موجود است ولی معلوم نیست که چرا ایشان به این اظهارات توجه ننموده اند.

2- دلیل عدم پرداخت چک های موضوع دعوا(صرف نظر از فقد وجه کیفری و جرم نبودن صدور آنها) مشکلات شدید مالی بوده و زندانی شدن ایشان هیچ سودی برای جامعه و شاکی ندارد و پر واضح است که هدف جناب شاکی چیزی نیست جز فشار به موکل.

حتما به همین دلیل و جهت جلوگیری از سوء استفاده دارندگان چک و ورود فشار ناروا به بدهکاران است که قانون گذار جدید به جای زندان طولانی مدت ، محرومیت طولانی از داشتن دسته چک را برای محکوم علیه در نظر گرفته است(اشاره به لایحه جدید راجع به صدور چک بلامحل)

در نهایت ضمن تأکید مجدد بر بی گناهی و عدم مجرمیت موکل نیز وعده دار بودن چک های موضوع دعوا،توجه قضات محترم دادگاه تجدید نظر را به صورتجلسات بدوی و اقاریر ضمنی شاکی و اظهارات شاهد پرونده ودلایل استنادی و اوضاع و احوال موجود جلب نموده و تقاضای صدور حکم به برائت موکل را دارم.

و در صورت کفایت دلایل از سوی آن مرجع و نظر به مجرمیت موکل عاجزانه اعمال تخفیف و کاهش مجازات موکل (مجازات صدور چک بلامحل) را از آن مقامات درخواست می نمایم چراکه زندانی شدن موکل که فاقد هر نوع سابقه کیفری بوده و فردی با آبروست هیچ دردی را دوا ننموده و صرفا میزان طلب طلبکاران را که بسیاری از آنان تاکنون اقدامی ننموده اند را تشدید می نماید و قطعا به حال شاکی هم هیچ سودی ندارد جز سوء استفاده و اعمال فشار و زیاده خواهی.

باتشکر و تقدیم احترام مجدد 

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.