تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 مرداد 1399
تفاوت اقاله و فسخ

 تفاوت اقاله و فسخ

بعد از ایجاد یک عقد با اراده طرفین راه های مختلفی برای انحلال و منقضی شدن عقد وجود دارد از جمله این راه ها ابطال، فسخ، اقاله (تفاسخ)، انفساخ.بعضی از این راه ها با یکدیگر مشابهت های زیادی دارند ولی تفاوت هایی نیز دارند که آنها را از هم متمایز می کند.مفهوم اقاله با فسخ از جهت اینکه عقد را منحل نموده و بی اعتبار می نماید مشابه است ولی وجود اراده دو طرفه از ویژگی های منحصر بفرد اقاله است که آن را از فسخ جدا می کند.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 3242

 

 

مفهوم اقاله و فسخ در حقوق ایران

  • نباید اقاله را با حق فسخ یکسان و مترادف پنداشت؛ زیرا به‌کارگیرى حق فسخ یک‌سویه است و تنها دارنده آن مى‌تواند آن را به کار بندد؛ هرچند طرف دیگر ناراضى باشد.
  • در اقاله دو طرف عقد براى فسخ معامله باید با یکدیگر توافق کنند و به آن رضایت دهند.
  • اقاله با نبود هیچ خیار و حق فسخى به کار بسته مى‌شود و در واقع مستقیل (خواهان اقاله) نباید حق خیار داشته باشد.زیرا اگر وى خیارى داشت، دیگر به اقاله معامله نیازمند نبود و خیار خود را به کار مى‌گرفت.
  • برخلاف حق فسخ و خیارات که نیازمند سبب قانونى (شرعى) یا قراردادى است، اقاله به سبب ویژه‌اى نیاز ندارد و هرگاه دو طرف، بر نقض و ازاله (از بین رفتن) معامله رضایت دهند، معامله و قرارداد نیز از بین مى‌رود و پایان مى‌پذیرد.
  • فسخ از ایقاعات به شمار می‌آید اما اقاله از عقود.
  • اقاله عقدی است همراه با توافق و رضایت به همراه اراده طرفین و موضوع آن از بین رفتن عقد نخست است؛ در حالی که فسخ به علت قانونی است و شاید رضایت طرف دیگر حائز اهمیت نباشد.
  • اقاله را می‌توان با توافق طی سند عادی یا رسمی اجرا کرد اما در فسخ حکم دادگاه منبعث از جواز قانونی اصل صحت آن است.اقاله با انعقاد عقد دوم صورت می‌گیرد اما فسخ عقد دوم ندارد.

 

 

 مطالب مرتبط با اقاله فسخ و قراردادها:

1- شرایط اساسی صحت معاملات، انواع عقود و معاملات

2 -انواع قرارداد و عقد و احکام، شرایط و آثار آنها

3- مشاوره با وکیل جهت تنظیم قرارداد،وکیل متخصص قرارداد

4- الزام به انجام تعهدات قراردادی، خسارت قراردادی

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.