تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: دوشنبه 03 شهریور 1399
شرایط ملاقات فرزند

 شرایط ملاقات فرزند

مطابق قانون، حضانت و نگهداری از فرزندان حق والدین می باشد. در صورت جدایی و عدم داشتن زندگی مشترک، حق حضانت به یکی از ابوین سپرده خواهد شد و والد دیگر تنها حق ملاقات فرزند را خواهد داشت. ترتیب ایام و ساعات ملاقات به صورت توافقی بین پدر و مادر تعیین می شود و در صورت عدم توافق در این خصوص، این زمان توسط دادگاه تعیین شده و زوجین موظف به رعایت و پایبندی به آن خواهند بود. در صورت عدم رعایت مواعد تعیین شده توسط دادگاه جهت ملاقات فرزند ضمانت اجراهای قانونی متوجه شخص خاطی خواهد بود.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 821

ملاقات فرزند

 

نکات مهم حق حضانت و ملاقات

  • در صورتی که به علت طلاق یا به هر جهتی دیگر پدر و مادر جدا از هم زندگی می کنند هر کدام از ابوین که طفل تحت حضانت او نیست می تواند نسبت به ملاقات طفل از طریق مراجعه به محکمه در صورت اختلاف اقدام نماید.
  • لازم به توضیح است که این حق فقط مختص ابوین نبوده و اجداد پدری و مادری دارای حق ملاقات می باشند و حتی سایر خویشان مثل برادران و خواهران نیز در صورت ضرورت، می توانند تقاضای ملاقات طفل را بنماید.

 

موارد سقوط حقوق و تکالیف ابوین در تربیت اطفال

 جنون ابوین

بر اساس ماده 182 قانون مدنی که حجر پدر را از موارد سقوط ولایت دانسته، جنون پدر را نیز باید موجب سقوط حق و تکلیف او در زمینه تربیت دانست.

 

عدم مواظبت طفل یا انحطاط اخلاقی ابوین

براساس ماده 1173 قانون مدنی هرگاه به واسطه عدم مواظبت طفل یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که تحت نظر اوست تربیت طفل در معرض خطر باشد دادگاه می تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او و یا به تقاضای رئیس دادگستری شهرستان، هر تصمیمی را که برای تربیت طفل ضروری بداند اتخاذ کرده و با رعایت مصلحت، تربیت طفل را به هر کس که شایسته باشد محول نماید.

 

نمونه یک پرونده ملاقات فرزند

متن دادخواست ملاقات فرزند

خواهان : سعید .... نام پدر : حسن   محل سکونت : تهران.خیابان کارگر شمالی ....... .

خوانده :  مینا ..... نام پدر : الیاس   محل سکونت : کرج.خیابان بهشتی ........ .

وکیل : مسعود محمدی نشانی ک میدان فاطمی.میدان گلها ..... .

تعیین خواسته و بهای آن : 

1- ملاقات فرزند (ملاقات دائمی نوه ۷ ساله به نام باران .... )

2- دستور موقت (بدوا تقاضای دستور موقت مبنی بر ملاقات فوری بدون تعبین وقت نوه ۷ساله به نام باران ..... و اجرای آن قبل از ابلاغ خوانده مورد استدعا می باشد.)

دلایل و منضمات :

1- سند ازدواج شماره ..... مورخ ۲۹/۰۹/۱۳۸۶ دفتر رسمی ازدواج شماره ...

2- شناسنامه شماره .... صادره ازتهران

شرح دادخواست ملاقات فرزند

ریاست محترم دادگاه حقوقی عمومی تهران (خانواده)

احتراما به استحضار می رساند با توجه به اينکه خوانده به لحاظ اختلاف موجود با همسر خود آقای سعید ..... منزل را ترک کرده و جدا از یکدیگر زندگی می نمایند و فرزند مشترکشان نزد ایشان می باشد و علی رغم درخواست مسالمت آمیز و حتی تنظیم دادخواست مبنی بر ملاقات فرزند از طرف سعید شیرزاد ممانعتی نماید لذا از دادگاه محترم تقاضا دارم صدور حکم بر ملاقات از قرار هفته ای ۴۸ ساعت در محلی مناسب و بدوا تقاضای دستور موقت مبنی بر ملاقات فوری بدون تعبین وقت و اجرای آن قبل از ابلاغ خوانده مورد استدعا می باشد.

 

رای دادگاه ملاقات فرزند

کلاسه پرونده : .......
مرجع رسیدگی : شعبه ۲۸۳ دادگاه خانواده مجتمع قضابی شهید باهنر تهران 
دادنامه شماره : ..........

خواهان : آقای سعید ..... فرزند حسن به نشانی تهران- خیابان کارگز شمالی ........... .
خوانده : خانم مینا ......فرزند الیاس   به نشانی کرج  ......... .

خواسته ها :

1- ملاقات فرزند

گردشکار - خواهان دادخواستی بخواسته فوق بطرفیت خوانده بالا تقدیم داشته که پس از ارجاع به اين شعبه و ثبت به کلاسه فوق و جری تشریفات فانونی در وقت مقرر / فوق العاده دادگاه به تصدی امضاء کننده زیر تشکیل است و با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر مبادرت به صدور رأی می نماید.

متن رأی دادگاه ملاقات فرزند

در خصوص دعوای سعید .... فرزند حسن با وکالت آقای مسعود محمدی بطرفیت خانم مینا .... فرزند الیاس بخواسته تقاضای صدور حکم ملاقات با فرزند مشترک بنام باران متولد ۱۳۸۹ نظر به اینکه حسب محتویات پرونده علقه زوجیت فیمایین طرفین حسب عقدنامه شماره ... مورخ 1389/09/29 تنظیمی در دفتر رسمی ازدواج .... تهران برای دادگاه محرز بوده فرزند مشترک نیز حاصل زندگی مشترک آنان بوده و زندکی مشترک آنان بوده از آنجا که پس از وقوع عقد نکاح حقوق و تکالیف زوجین در مقابل یکدیگر برقرار می گردد و یکی از آنها حق ملاقات والدین با فرزندان می باشد دادگاه دعوی خواهان را ثابت تشخیص و مستنداً به ماده 1174 قانون مدنی که مقرر می دارد (در صورتی که بعلت طلاق یا به هر جهت دیگر ابوین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نمی باشد حق ملافات طفل خود را دارد تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوطه به آن در صورت اختلاف بین ابوین با محکمه است) حکم به ملاقات خواهان با فرزند مشترک فوق الذکر به مدت ۲۴ ساعت در هر هفته از ساعت ۱۳ روز پنج شنبه لغاپت ۱۳ روز جمعه صادر و اعلام می نماید در صورت اختلاف طرفین در مورد مکان ملاقات، ملاقات نحت نظارت کلانتری محل خواهد بود رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در مراجع محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

دادرس شعبه ۲۸۳ دادگاه عمومی حقوق (خانواده) تهران

جهت ارتباط با وکیل متخصص دعاوی خانواده کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.