تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: یکشنبه 30 آذر 1399
طلاق توافقی - کوتاه ترین زمان - کمترین هزینه

 طلاق توافقی - کوتاه ترین زمان - کمترین هزینه

زمانی که زوج و زوجه در تصمیم به طلاق با همدیگر اتفاق نظر دارند، اقدام به درخواست طلاق توافقی از دادگاه و ثبت دادخواست طلاق توافقی مربوطه می نمایند.این قسم از طلاق در قانون مدنی تحت عنوان طلاق مبارات در ماده 1147 به این نحو تعریف شده است: طلاق توافقی (طلاق مبارات) آن است که کراهت از طرفین باشد؛ ولی در این صورت عوض باید زاید بر میزان مهر نباشد.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1319

 

 

طلاق توافقی

در طلاق توافقی زوجین ضمن صورتجلسه ای معروف به صورتجلسه طلاق توافقی در خصوص مهریه، بذل مهریه (که همان عوضی است که زوجه در ازای طلاق به زوج بذل می نماید، قبول بذل مهریه که از ناحیه زوج صورت می گیرد)، فرزند مشترک و نحوه حضانت از آن بر حسب توافق طرفین، جهیزیه، نفقه گذشته و نفقه ایام عده، اجرت المثل دوران زناشویی و سایر مسائل ناشی از زوجیت، توافقاتی را مکتوب و امضا می نمایند.

طلاق توافقی تا زمانی که زن به عوض رجوع نکرده باشد از اقسام طلاق بائن محسوب می شود. در واقع برخلاف طلاق رجعی در طلاق بائن رجوع برای زوج وجود ندارد لذا با رجوع زن به عوض، طلاق توافقی به طلاق رجعی تبدیل می شود.

 

 

 

مدارک لازم جهت تقدیم دادخواست طلاق توافقی:

1- همان طوری که فوقاً اشاره گردید، زوجین ابتدا در صورتجلسه ای توافقات خود را هماهنگ و یکی می نمایند.

2- سپس اقدام به تقدیم دادخواست طلاق توافقی می نمایند.

3- مدارک لازم جهت ارائه به دادگاه؛ شناسنامه طرفین، سند ازدواج و وکالتنامه های وکیل در صورت مراجعه به وکیل برای این امر می باشد.

4- از لحاظ هزینه دادرسی طلاق توافقی در زمره دعاوی غیر مالی محسوب می شود.

 

 

 

مراحل انجام طلاق توافقی:

تقدیم دادخواست به انضمام مدارک (شناسنامه، سند ازدواج، صورت جلسه طلاق توافقی) عدم امکان سازش و درخواست صدور گواهی، مراجعه به مرکز مشاوره توسط دادگاه و اخذ نظر از مرکز مربوطه، تشکیل جلسه رسیدگی و صدور گواهی عدم امکان سازش توسط دادگاه ، مهلت اعتبار این گواهی سه ماه پس از تاریخ ابلاغ رأی قطعی یا قطعی شدن رأی است، مراجعه به دفترخانه و ثبت طلاق توافقی.

 

 

 

مواد قانون حمایت خانواده مصوب 1391 

ماده 12: در دعاوي و امور خانوادگي مربوط به زوجين، زوجه مي تواند در دادگاه محل اقامت خوانده يا محل سكونت خود اقامه دعوي كند مگر در موردی كه خواسته، مطالبه مهريه غيرمنقول باشد.

 

ماده 13: هرگاه زوجين دعاوي موضوع صلاحيت دادگاه خانواده را عليه يكديگر در حوزه هاي قضائي متعدد مطرح كرده باشند، دادگاهي كه دادخواست مقدم به آن داده شده است صلاحيت رسيدگي را دارد. چنانچه دو يا چند دادخواست در يك روز تسليم شده باشد، دادگاهي كه صلاحيت رسيدگي به دعواي زوجه را دارد به كليه دعاوي رسيدگي مي كند.

 

ماده 14: هرگاه يكي از زوجين مقيم خارج از كشور باشد، دادگاه محل اقامت طرفي كه در ايران اقامت دارد براي رسيدگي صالح است. اگر زوجين مقيم خارج از كشور باشند ولي يكي از آنان در ايران سكونت موقت داشته باشد، دادگاه محل سكونت فرد ساكن در ايران و اگر هر دو در ايران سكونت موقت داشته باشند، دادگاه محل سكونت موقت زوجه براي رسيدگي صالح است. هرگاه هيچ يك از زوجين در ايران سكونت نداشته باشند، دادگاه شهرستان تهران صلاحيت رسيدگي را دارد، مگر آنكه زوجين براي اقامه دعوي در محل ديگر توافق كنند.

 

ماده 15: هرگاه ايرانيان مقيم خارج از كشور امور و دعاوي خانوادگي خود را در محاكم و مراجع صلاحيتدار محل اقامت خويش مطرح كنند، احكام اين محاكم يا مراجع در ايران اجرا نمي شود مگر آنكه دادگاه صلاحيتدار ايراني اين احكام را بررسي و حكم تنفيذي صادر كند.

تبصره ـ ثبت طلاق ايرانيان مقيم خارج از كشور در كنسولگري‌هاي جمهوري اسلامي ايران به درخواست كتبي زوجين يا زوج با ارائه گواهي اجراي صيغه طلاق توسط اشخاص صلاحيـتدار كه با پيشنهـاد وزارت امور خارجه و تصويب رئيس قوه قضائيه به كنسولگري‌ها معرفي مي شوند امكان‌پذير است. ثبت طلاق رجعي منوط به انقضاي عده است.

در طلاق بائن نيز زوجه مي تواند طلاق خود را با درخواست كتبي و ارائه گواهي اجراي صيغه طلاق توسط اشخاص صلاحيتدار فوق در كنسولگري ثبت نمايد.

در مواردي كه طلاق به درخواست زوج ثبت مي گردد، زوجه مي تواند با رعايت اين قانون براي مطالبه حقوق قانوني خود به دادگاه هاي ايران مراجعه نمايد.

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.