تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: چهارشنبه 07 شهریور 1397
انواع ظهرنویسی چک

 انواع ظهرنویسی چک

ظهر نویسی به معنی پشت نویسی کردن سند و یکی از راه های انتقال سند است. برای عمل انتقال در مورد اسناد در وجه حامل صرف قبض و اقباض (داد و ستد) سند کفایت می کند اما چنانچه سند در وجه شخص معین باشد، انتقال سند در صورتی معتبر است که ظهرنویسی شده و به امضای آن شخص برسد. به این ترتیب ظهر نویس اسناد تجاری با امضاء سند در شمار مسئولان اسناد تجاری قرار خواهد گرفت و در مقابل دارنده سند تجاری مسئولیت خواهد داشت. بنابراین ظهرنویس در موعد پرداخت سند و در صورت عدم پرداخت وجه آن در صورت وجود شرایطی با دیگر مسوولان سند تجاری مسئولیت تضامنی خواهد داشت.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1750

پشت نویسی چک

 

انواع ظهر نویسی چک

ظهرنویسی به عنوان انتقال چک

این ظهرنویسی از سوی دارنده چک صورت گرفت و با امضای پشت چک، آن را به دیگری انتقال می دهد. آنچه مسلم است این می باشد که دارنده چک با امضا کردن پشت چک، در شمار مسئولان قرار خواهد گرفت. حتی اگر این امضا را به منظور انتقال انجام داده باشد.

اما در مورد مسئولیت او که همره با مسئولیت صادر کننده چک به وجود خواهد آمد شرایطی وجود دارد به این صورت که: دارنده چک باید گواهی عدم پرداخت چک را تا 15 روز از زمان سررسید چک دریافت دارد.

این گواهی عدم پرداخت سندی است که نشان می دهد مبلغ چک به وی تادیه نشده است و لزوما باید از سوی دارنده چک به عنوان یک سند مثبت حق ارائه شود. در صورت ارائه گواهی عدم پرداخت، دارنده می تواند به هر یک از صادرکننده یا ظهر نویس مراجعه کند.

لازم به ذکر است اگر دارنده چک خارج از 15 روز تعیین شده اقدام نماید، مسئولیت پشت نویس در برابر دارنده منتفی شده و او فقط می تواند به صادر کننده رجوع نماید.

 

ظهرنویسی به عنوان ضمانت

ظهرنویسی به عنوان ضمانت از سوی شخص ثالثی صورت می گیرد. در واقع شخص ثالث با امضای پشت چک از صادر کننده چک برای تادیه مبلغ آن در سررسید ضمانت خواهد کرد و به این ترتیب دارنده چک با اطمینان بیشتری آن چک را قبول خواهد کرد. امضا اگر به عنوان ضمانت از صادر کننده چک باشد مسؤلیت بیشتری برای فرد ایجاد میکند، زیرا محدودیت زمانی که در رجوع به ظهرنویسی به عنوان انتقال وجود دارد، در ظهرنویسی به عنوان ضمانت وجود ندارد و فرد با امضای پشت چک نه تنها خود را در شمار مسؤلان چک قرار می دهد، در صورت برگشت خوردن چک، ضامن به همراه کسی که از او ضمانت نموده است، مسؤل پرداخت وجه چک می گردد. بنابراین، مسؤلیت ضامن چک، بستگی به این دارد از چه کسی ضمانت نمود است.

 

ظهرنویسی به عنوان وکالت (ظهرنویسی برای وصول)

دارنده چک، پشت چک را امضا کرده و از این طریق به شخص دیگری وکالت می دهد که وجه چک را به نفع او وصول نماید. لازم به ذکر است با این امضا حق و حقوق چک همچنان برای دارنده چک محفوظ می ماند و شخص دیگر فقط مسئول وصول وجه چک می گردد.

لازم به ذکر است طبق ماده 11 قانون صدور چک: "در صورتی که دارنده چک بخواهد چک را به وسیله شخص دیگری به نمایندگی از طرف خود وصول کند و حق شکایت کیفری او و درصورت بی محل بودن چک محفوظ باشد، باید هویت و نشانی خود را با تصریح به نمایندگی شخص مذکور در پشت چک قید نماید."

 

شرایط ظهر نویس چک

برای اینکه ظهرنویس چک در شمار مسئولان سند باشد باید شرایط زیر تحقق پیدا کند:

تقاضای صدور گواهی عدم پرداخت

1-  اگر چک در یک نقطه از ایران صادر شد باشد، دارنده چک باید ظرف مدت 15 روز از تاریخ صدور چک به محال علیه ( بانک ) مراجعه و تقاضای صدور گواهی عدم پرداخت نماید.

2- اگر چک از یک نقطه به نقطه دیگر ایران صادر شده باشد، دارنده چک باید ظرف مدت 45 روز از تاریخ صدور چک به محال علیه ( بانک ) مراجعه و تقاضای صدور گواهی عدم پرداخت نماید

3- اگر چک در خارج صادر شده باشد و محل پرداخت آن ایران باشد، دارنده چک باید ظرف مدت 4 ماه از تاریخ صدور چک به محال علیه ( بانک ) مراجعه و تقاضای صدور گواهی عدم پرداخت نماید.

 

طرح دعوا

دارنده باید دعوای خود را ظرف یک سال از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت طرح نماید.

جهت دریافت پاسخ سوالات و ابهامات راجع به اسناد تجاری (چک سفته و برات و قبض انبار و..) و مشورت با وکیل متخصص چک و وکیل امور تجاری و دعاوی مرتبط با قانون تجارت و مراجعه حضوری و مشاوره حضوری با دفتر وکالت ما در ارتباط باشید.

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.