تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 03 آبان 1401
لایحه توضیح خطاب به کارشناس خط و امضاء

 لایحه توضیح خطاب به کارشناس خط و امضاء

رسالت قاضی در جریان رسیدگی به یک پرونده، فصل خصومت و رفع تنازع است و وظیفه ارائه دلیل اصولاً بر عهده مدعی و خواهان؛ گاهی اوقات استناد خواهان یا مدعی به مسئله ای است که احاطه و اشراف بر آن از دایره دانش، تجربه و تخصص قاضی خارج است. در این فرض قاضی میتواند به تشخیص خود رأسا و یا به درخواست هر یک اصحاب دعوا آن مسئله تخصصی را به کارشناس مربوطه ارجاع دهد. متداول ترین انواع کارشناسان رسمی دادگستری عبارتند از : کارشناس تشخیص اصالت خط و امضاء، کارشناس حسابداری و حسابرسی، کارشناس راه و ساختمان و نقشه برداری، کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی، کارشناس امور وسایل نقلیه، کارشناس امور آب و اراضی کشاورزی، کارشناس امور پزشک و دارویی، کارشناس امور ثبتی. در طول جریان کارشناسی حسب ضرورت به واسطه دفتر دادگاه ، کارشناس یا هیات کارشناسان مدارک و توضیحاتی را ممکن است از اصحاب دعوا بخواهند؛ ارائه مدارک میتواند و البته بهتر است به ضمیمه یک لایحه همراه با ادای توضیح به کارشناس ارائه شود.در ادامه نمونه ای از یک لایحه در جهت ادای توضیح خطاب به کارشناس تشخیص اصالت خط و امضاء را ملاحظه می نمایید.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 6608

کارشناسی خط و امضا

 

متن لایحه ادای توضیح به کارشناس - هیئت کارشناسان 

بسمه تعالی
کارشناس محترم دادگستری جناب آقای ........
با سلام
احتراما اینجانب مینا کاویانی وکیل خواهان و معترض به نظریه هیات سه نفره کارشناسی (خانم ربابه .....) در پرونده کلاسه .... با موضوع الزام به تنظیم سند رسمی که علیه ورثه ی مرحوم بهرام ..... طرح گردیده است مراتب زیر را جهت تشحیض ذهن آن کارشناس محترم و همکاران گرامی ایشان به عرض می رسانم: 
موکل مستندا به صلحنامه مورخ 27/03/1398 اقدام به طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی قرارداد صلح ملک تجاری (مغازه) به مشخصات مندرج در دادخواست بدوی نمود که با توجه به فوت مصالح در زمان طرح دعوا، این دعوا علیه ورثه ی وی (آقایان امید،امیر و محسن ......) طرح گردید. ( پیوست یک: دادخواست) 
در جلسه ی رسیدگی، دو تن از خواندگان (آقایان امید و امیر ......) با تایید صلحنامه ی مذکور اظهار نمودند که شاهد انعقاد این قرارداد میان مصالح و متصالح بوده اند و دیگری اظهار نمود از وقوع این معامله مطلع می باشد. تنها یک تن از خواندگان(آقای محسن ....) با تردید در امضا و اثر انگشت مصالح درخواست ارجاع به کارشناسی نمود.
با سپردن اصل صلحنامه ی مذکور به دفتر دادگاه و پرداخت هزینه کارشناسی، در مرحله ی اول کارشناس محترم اظهارنظر نمود که "امضا با امضای مرحوم مطابقت نداشته اما اثر انگشت مطابقت دارد و دللیل فنی مبنی بر عدم همزمانی درج اثر انگشت مرحوم با زمان تنظیم متن صلحنامه وجود ندارد. (پیوست دو: نظر کارشناس اول) 
با توجه به این که مستندا به قراردادها و امضاهای مسلم الصدور به جا مانده از آن مرحوم (پیوست سه)، آن مرحوم دارای امضاهای متعددی بوده است (چند امضایی بوده) و امضایی که در ذیل صلحنامه از آن مرحوم وجود دارد در چندین سند دیگر نیز درج شده است و  با عنایت به تایید اثر انگشت و همزمانی آن با نگارش صلحنامه، مستندا به اسناد مسلم الصدوری که امضای آن مشابه امضای آن مرحوم در قرارداد صلح مستند دعوا بوده، موکل نسبت به نظر کارشناس یک نفره در خصوص انتساب امضای مرحوم اعتراض و درخواست ارجاع به هیات سه نفره کارشناسی نمود.
با تعیین هیات سه نفره کارشناسی و ارایه اسناد و مدارک به ایشان، متاسفانه با وجود این که اعتراض از سوی خواهان صرفا در خصوص انتساب یا عدم انتساب امضا بوده(پیوست چهار)  و قاضی محترم نیز در قرار کارشناسی صادره صرفا دستور بررسی انتساب اثر انگشت و امضای مورد انکار به شخص متوفی را دستور داده بود(پیوست پنج)، کارشناسان محترم در اظهارنظر خود که خارج از حدود قرار کارشناسی بوده و در جایی که مورد اعتراض هیچ یک از طرفین دعوا نیز قرار نگرفته بوده اظهار نظر نموده و اعلام داشتند نه تنها امضا منتسب به متوفی نمی باشد بلکه زمان درج اثر انگشت نیز با زمان نگارش صلحنامه متفاوت و به اصطلاح سفید امضا می باشد! (پیوست پنج)
بنابراین موکل ناچار به اعتراض به هیات سه نفره کارشناسی گردید که در این راستا جنابعالی و همکاران محترم به عنوان کارشناس منتخب این پرونده تعیین گردیده اید و مستندا به مدارک تقدیمی و صلحنامه ی موضوع دعوا و نیز اقرار دو تن از خواندگان که در پرونده نیز مضبوط می باشد بررسی دقیق و فنی مدارک و اظهار نظردر خصوص موارد تعیین شده در قرار کارشناسی از محضر شما کارشناسان محترم مورد تقاضا می باشد تا از تضییع حقوق موکل جلوگیری شود.
با تشکر و تجدید احترام

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.