تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 30 دی 1399
محروم کردن از ارث در قانون ایران

 محروم کردن از ارث در قانون ایران

صورت مسأله و سوال این است که آیا مطابق آنچه که در اخبار و فیلم ها میبینیم و میشنویم این امکان وجود دارد که فردی در دوران حیات خود بعضی یا تمام ورثه خود را از ارث محروم نماید؟! و به طور کلی راه حل جایگزین و پیشنهادی برای انجام اینکار و توجیه قانونی محروم کردن ورثه از ارث چیست ؟در ادامه تلاش شده است به طور مختصر و مفید به این سوالات پاسخ داده شود.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1178

 

 

راه های جلوگیری از ارث بردن

  • گاهی مورث (فردی که از او مالی به ارث می رسد) به هر دلیل تصمیم می گیرد یکی یا تمام ورثه خود را محروم از ارث نماید. در حقوق  موضوعه اصولا چنین امکانی به طور مستقیم وجود ندارد هر چند راه هایی برای رسیدن به نتیجه آن هست.
  • از آنجا که به واسطه مرگ اشخاص حقیقی آنها دیگر نمی توانند به اداره امور خود بپردازند و به دلیل عدم وجود مادی شخص، سررشته کار آنها به دست وراثشان خواهد افتاد، قانونگذار با وضع موادی در باب وصیت این امکان را در دست اشخاص حقیقی قرار می دهد تا به وسیله وصیت حتی بعد از مرگ نیز اموری که برایشان اهمیت دارد طبق خواسته آنها پیش برود.
  • توضیحی که از نظر گذشت ناظر به وصیت عهدی است که طی آن وصیت کننده فرد یا افرادی را برای اداره بخشی از اموال خود و نیز سرپرستی فرزندانش پس از مرگ تعیین می کند.
  • در باب وصیت تملیکی نیز باید گفت، طی آن وصیت کننده حق دارد تا یک سوم از اموال خویش را به هر فردی که بخواهد منقل کند حتی اگر این فرد از افراد خانواه او نباشد.
  •  بایدخاطر نشان نمود که وصیت نیز حدود و ثغوری دارد و افراد نمی توانند شرایط آن را نادیده بگیرند و هر موضوعی را در قالب وصیت برای بعد از مرگ خود در نظر بگیرند  برای مثال اگر شخصی به موجب وصیت یک یا چند نفر از از ورثه را از ارث محروم کند، وصیت مزبور نافذ نیست.
  • آنچه تحت عنوان محروم کردن فرزند از ارث در باور مردم وجود دارد هیچ توجیه قانونی نداشته و علی رغم وجود این وصیت فردی که در قالب وصیت از ارث محروم شده، در طبقات ارث قرار می گیرد و به همراه وراث دیگر اگر وجود داشته باشند ، از اموال متوفی سهم الارث خود را دریافت می دارد. زیرا قواعد مربوط به ارث از قواعد آمره و مربوط به نظم اجتماعی می باشند و افراد نمی توانند به دلخواه خود و در قالب وصیت خلاف آن توافق کنند زیرا در اینصورت نظم اجتماع دچار اختلال می شود.
  • همانطور که گفته شد هیچ راه حل مستقیمی برای محروم کردن از ارث وجود ندارد ولی فرد می تواند در دوره حیات خود در قالب صلح عمری به همان نتیجه و مقصود برسد.
  • توصیه می شود قبل از هر اقدامی و انتخاب هر قالب و یا تنظیم هر قراردادی با یک وکیل متخصص دعاوی ملکی و قراردادها مشاوره نمایید.

 

 

مطالب مرتبط با ارث :

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.