تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: یکشنبه 02 شهریور 1399
مراحل رسیدگی به شکایت کیفری و جرایم در دادسرا

 مراحل رسیدگی به شکایت کیفری و جرایم در دادسرا

منظور از شکایت کیفری اعلام جرم و درخواست رسیدگی و تعقیب مجرم است.دعوای کیفری نیز مربوط به عملی است که برای مرتکب آن، دادگاه مجازات تعیین میکند.در شکایت های کیفری، به شکایت کننده شاکی و به طرف او متشاکی یا مشتکی عنه و یا متهم گفته میشود و به موضوع پرونده نیز اتهام میگویند.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 894

 

مرجع صالح در رسیدگی به شکایت کیفری

 اصولاً و در جرایم عمومی مرجع صالح برای شروع رسیدگی، تحقیق و تعقیب جرایم، دادسرای محل وقوع جرم است.در جرایم خاص و جرایمی که حسب ویژگی های مرتکب یا ویژگی های جرم، در صلاحیت مراجع دیگر قرار می گیرد اصول کلی حاکم به رسیدگی به جرایم عمومی صادق است.

برای طرح شکایت باید ابتدا به دادسرا و در صورت تعطیلی در مواردی که فوریت دارد یا جرم مشهود است، به نیروی انتظامی که جرم در حوزه آن واقع شده است مراجعه کرد. 

مطابق ماده ۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری، قضات و ضابطان دادگستری موظفند شکایت کتبی یا شفاهی را همه وقت قبول کنند.

شکایت شفاهی در صورت مجلس قید میشود و به امضای شاکی میرسد، اگر شاکی نتواند امضا کند یا سواد نداشته باشد، مراتب در صورت مجلس قید و انطباق شکایت شفاهی با مندرجات صورتجلسه تصدیق میشود.

بطور کلی در شکایت کیفری باید ابتدا به دادسرا مراجعه کرد و بعد از انجام تحقیقات در کلانتری و دادسرا، جهت رسیدگی به دادگاه فرستاده میشود. برای دعوت کردن طرف شکایت کیفری یا همان متهم به دادگاه برگه اي بنام احضاریه برای او فرستاده میشود و در صورت عدم حضور او و عدم معرفی خود در وقت تعیین شده به مرجع قضایی جلب خواهد شد. 

 

 

ترتیب رسیدگی به شکایت کیفری در دادسرا

1- شکایت شاکی
2- دستور انجام تحقیقات در رابطه با ارتکاب جرم متهم از سوی دادستان
3- تحقیقات در مورد متهم و جرم ارتکابی بوسیله ی بازپرس
4- چنانچه بازپرس ناظر وقوع جرم باشد مراتب را فوری به اطلاع دادستان می‌رساند و در صورت ارجاع دادستان، تحقیقات را ادامه می‌دهد 
5- همکاری نیروی انتظامی با بازپرس برای کشف حقیقت
6- احضار متهم و جلب وی در صورتی که او نزد بازپرس حضور نیابد
7-  تفهیم اتهام یا همان آگاه کردن متهم از موضوع پرونده
8- ختم تحقیقات بازپرس و صدور قرار توسط او (حسب مورد یکی از این موارد: قرار منع تقیب یا قرار موقوفی تعقیب یا قرار جلب به دادرسی)
9- در صورتی که دادستان با قرار جلب به دادرسی موافق باشد، پرونده را با صدور کیفرخواست از شعبه باپرسی به دادگاه کیفری ارسال می نماید
10- شروع رسیدگی در دادگاه کیفری
11- بررسی کامل بودن یا نبودن تحقیقات توسط قاضی؛ در صورتی که تحقیقات کامل نباشد قاضی پرونده را جهت تکمیل تحقیقات به دادسرا باز می‌گرداند. همچنین قاضی به بررسی صلاحیت دادگاه می پردازد و در صورتی که صالح به رسیدگی نباشد، قرار عدم صلاحیت صادر می نماید
12- تعیین وقت رسیدگی
13- ابلاغ وقت رسیدگی به طرفین
14- حضور طرفین در جلسه دادرسی 
15- استماع اظهارات دادستان یا نماینده او در دفاع از کیفرخواست و نیز شنیدن اظهارات گواهان و کارشناسانی که دادستان معرفی می کند.
16- استماع اظهارات شاکی خصوصی و وکیل او
17- استماع شهادت گواهان یا اظهارات کارشناسی که شاکی معرفی می کند.
18- تحقیق از متهم مبنی بر این که اتهام وارده را قبول دارد یا خیر.
19- استماع اظهارات متهم و گواهان کارشناسی که متهم یا وکیل او معرفی می کنند.
20-  بررسی آلات و ادوات جرم و استماع اظهارات وکیل متهم
21- رسیدگی به دلایل جدیدی که از طرف متهم یا وکیل او به دادگاه تقدیم می شود.
22-  پس از استماع شهادت گواهان هر یک از طرفین دعوی دادگاه به طرف دیگر اجازه می دهد تا اگر پرسش هایی از شاهد دارد مطرح کند.
23- در صورتی که پرونده دارای متهم اصلی و معاون و شریک جرم باشد و همگی حاضر باشند، تحقیقات از متهم اصلی شروع می شود.
24- اگر در پرونده ای متهمین متعدد باشند، در صورتی که به یک یا چند نفر از آنان دسترسی نباشد دادگاه نسبت به متهمین حاضر پرونده را تفکیک و رسیدگی و تعیین تکلیف خواهد کرد و نسبت به غایبین در مواردی که رسیدگی غیابی امکان داشته باشد رسیدگی غیابی به عمل خواهد آورد و در غیر این صورت پرونده را مفتوح نگه می دارد.
25- پس از شنیدن اظهارات و ادله و دفاعیات طرفین، قاضی رای را صادر می نماید و در این مرحله رسیدگی دعوی کیفری در دادسرا و دادگاه کیفری نخستین پایان می یابد
26- محکوم علیه می تواند نسبت به رای صادره حسب مورد اعتراضی در قالب تجدیدنظرخواهی، فرجام خواهی یا اعاده دادرسی داشته باشد

 

 

مستندات قانونی مراحل رسیدگی به شکایت کیفری در دادسرا

برای اطلاع از مقررات حاکم بر شکایت کیفری در دادسرا مقررات زیر را مطالعه نمایید :

مواد آیین دادرسی کیفری از ماده 22 تا 381

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.