تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: یکشنبه 15 تیر 1399
تفاوت طلاق رجعی با طلاق بائن در چیست ؟

 تفاوت طلاق رجعی با طلاق بائن در چیست ؟

طلاق به جهات و دلایل مختلف قابل تقسیم بندی است اما از جهت امکان رجوع در دوران عده یا عدم امکان آن، طلاق به 2 دسته طلاق رجعی و طلاق بائن تقسیم می شود اثر این تقسیم این است که زنی که با طلاق رجعی طلاق گرفته در دوران عده از تمام حقوق و مزایای زوجیت حتی ارث بهره می برد ولی زنی که طلاق بائن گرفته است هیچ حقی ندارد و با این نوع طلاق تمام حقوق زناشویی منتفی می گردد.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1224

طلاق رجعی و بائن

 

نکاتی در خصوص طلاق

با توجه به ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب سال 1371 تمامی طلاق‌ها با حکم دادگاه مجاز می‌شود و بنابراین حتی اگر زوجین هر دو موافق طلاق باشند باز باید به دادگاه رجوع کنند و در شرایط کنونی هیچ دفترخانه ازدواج و طلاقی حق ثبت طلاق بدون اذن دادگاه را ندارد.

بنابراین عملاً تمامی طلاق‌ها با حکم دادگاه صورت می‌گیرد. لذا طبق این نظر، در نظام حقوقی فعلی ما عملاً نباید مصداقی از طلاق خلع داشته باشیم چه زمانی که طلاق به حکم دادگاه بائن محسوب می‌شود دیگر دلیلی وجود ندارد که زن برای اسقاط حق رجوع مرد مالی را به عنوان «فدیه» به شوهر ببخشد.

نظر فوق در ظاهر مناسب و مطابق با اوضاع و احوال و رویه قضایی است اما در واقع چنین نیست و پذیرش این نظر در پاره ای از موارد مخالف نصوص قانونی و شرعی است و از طرفی ممکن است به زیان زن تمام شود.

 

 طلاق رجعی 

منظور از طلاق رجعی طلاقی است که شوهر (زوج) در دوران عده می تواند به آن رجوع نموده و ازدواج را دوباره برقرار کند؛ به این معنا که پس از اینکه طلاق بین زن و مرد صورت گرفت مرد می تواند بدون این که دوباره برای ثبت و خواندن صیغه ازدواج اقدامی کند، برای شروع دوباره زندگی مشترک؛ زن را به زندگی برگرداند.

این رجوع به معنای همان بازگشت دوباره است اما این بازگشت دارای شرایط خاصی است و به این معنا نیست که مرد هر زمان که بخواهد می تواند زن را به زندگی برگرداند.

 

شرایط رجوع در طلاق رجعی

الف- اقدام به بازگشت باید حتماً در دوران عده زن باشد.

ب- اقدام به بازگشت تنها به اراده شوهر واقع میشود و اگر زن بخواهد اقدام به بازگشت کند اراده او هیچ تاثیری نخواهد داشت .

ج- اقدام به بازگشت به زن توسط مرد میتواند با سخن و کلام باشد مثل اینکه به زنش بگوید من به تو رجوع کرده ام و یا اینکه با رفتار و اعمالی باشد که عرف از آن رفتار ، پشیمانی مرد را از جدایی فهم کند، مانند رفتار محبت آمیز مرد به زنش.

 

در طلاق رجعی تا زمانی که زن در دوران عده به سر می برد به نوعی هنوز به عنوان همسر مرد شناخته شده و مرد باید به او نفقه بپردازد و در صورتیکه مرد خواهان ازدواج دوباره باشد باید به دادگاه رفته و از او اجازه بگیرد.

 

در طلاق رجعی زن و شوهر از هم ارث میبرند.

 

در طلاق رجعی مرد حق ندارد تا زمانی که مدت عده به پایان نرسیده است مطلقه رجعیه خود را از محل سکونتش یعنی منزل خود خارج و بیرون کند.

 

 

آثار طلاق رجعی

آثار طلاق رجعی شامل مواردی از قبیل

1- امکان رجوع شوهر به زن در مدت عده (ماده 1148 قانون مدنی).

2- حق زن در مطالبه نفقه در مدت عده (ماده 1109 قانون مدنی) .

3- امکان توارث زوجین در صورت فوت یکی از آنها در مدت عده (ماده 943 قانون مدنی) است.اگر شوهر در مدت عده فوت کند زن از او ارث می‌برد.

4- در مدت عده رجعیه ازدواج مرد با دختر برادر یا دختر خواهر زن موکول به اجازه زن است همچنین در مدت عده رجعیه مرد نمی‌تواند با خوهر زن ازدواج کند.

5- طبق شواهد بسیار و ماده 8 قانون امور حسبی، زن مطلقه رجعیه در حکم زوجه دانسته شده است. این حکم آثار بسیاری دارد. مثلاً رابطه نامشروع زن در مدت عده در حکم رابطه داشتن زن شوهردار است. بنابراین اگر زن یا مرد مرتکب زنا شوند، به مجازات زنای محصنه (سنگسار) محکوم می‌شوند.

6- از دیگر آثار طلاق رجعی، این است که زنا با زنی که در عده رجعیه است، موجب حرمت ابدی می‌شود؛ بر خلاف عده طلاق بائن (ماده 1054 قانون مدنی) .

7- در مدت عده رجعیه چنانچه مرد 3 همسر دائم دیگر داشته باشد نمی‌تواند دیگری را به نکاح دائم خود درآورد.

8- ایجاد حرمت ابدی ناشی از 9 طلاق که 6 تای آن عدی (نوعی طلاق رجعی) باشد (ماده 1058 قانون مدنی) از دیگر آثار طلاق رجعی محسوب می‌شود. 

 

از میان آثار فوق فقط حق رجوع مرد ممکن است با مقتضای حکم طلاق دادگاه مخالف باشد و هیچ یک از آثار دیگر آن با طلاق به حکم دادگاه منافاتی ندارد و حتی رجعی بودن طلاق در مواردی به نفع زن است؛ مانند اینکه زن در مدت عده حق نفقه دارد که در طلاق بائن چنین حقی ندارد یا اگر در مدت عده مرد فوت کند، زن از او ارث می‌برد اما در طلاق بائن چنین نیست.

 

طلاق بائن 

منظور از طلاق بائن طلاقی است که در آن قابلیت رجوع نیست.؛ به این معنا که مرد نمی تواند اقدامی برای بازگشت زنش داشته باشد و در صورتی که خواهان برگرداندن زنش باشد باید حتما او را طبق تشریفات قانونی و شرعی دوباره به عقد خود در آورد .

 

آثار طلاق بائن

1- یکی از آثار مهم طلاق بائن جدایی کامل دو همسر از یکدیگر است و در اثر این طلاق زن و شوهر به کلی از هم جدا شده و مرد می تواند بدون اجازه دادگاه ازدواج مجدد کند و هیچ تکلیفی هم به پرداخت نفقه به زن سابق خود ندارد.

2- در این نوع طلاق زن و مرد از هم ارث نمی برند و زن باید خانه شوهر را بعد از طلاق ترک کند و اگر عده نداشته باشد می تواند بلافاصله ازدواج کرده و اقامتگاه و نام خانوادگی واقعی خود را استفاده کند یعنی می تواند به دلخواه خود زندگی کند.
3- اگر شوهر در حال بیماری، زن خود را طلاق دهد و بعد بر اثر آن بیماری بمیرد زن از او ارث می برد اگر چه طلاق بائن باشد ولی به شرط آن که زن شوهر نکرده باشد. 

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.