تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: یکشنبه 26 مرداد 1399
نتایج و عواقب ندادن نفقه زن

 نتایج و عواقب ندادن نفقه زن

آنچه در حقوق ایران به عنوان نفقه (آنچه که برای زندگی لازم و مورد نیاز است) از آن یاد می شود و موادی از قانون مدنی به آن اختصاص یافته است، این روزها به دعوای رایج سیستم قضایی ایران تبدیل شده. 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1637

 

مفهوم نفقه زوجه

به محض انعقاد عقد نکاح بین زوجین آثاری بر آن عقد نکاح بار می شود. یکی از این آثار که بر ذمه زوج قرار می گیرد، نفقه زوجه است که در ماده 1107 قانون مدنی مفهوم نفقه زوجه روشن می گردد.

طبق این ماده: "نفقه عبارت است از مسکن و البسه و غذا و اثاث البیت که به طور متعارف با وضعیت زن متناسب باشد و خادم در صورت عادت به داشتن خادم یا احتیاج او به واسطه مرض یا نقصان اعضاء"

لازم به ذکر است در صورتی که زوج بعد از انعقاد عقد نکاح، از تادیه نفقه زوجه خودداری کند، با ضمانت اجرای حقوقی یا کیفری مواجه خواهد شد که طی آن زوجه می تواند به حق قانونی خود که دریافت نفقه است برسد.

 

 

ضمانت اجرای مدنی عدم تادیه نفقه از سوی زوج:

  • مواد 1111، 1112 و 1129 قانون مدنی به این ضمانت اجرا پرداخته.
  • ماده 1111: زن می تواند در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه به محکمه رجوع کند، در این صورت محکمه میزان نفقه را معین و شوهر را به دادن آن محکوم خواهد کرد.
  • ماده 1112 بیان می دارد: اگر اجرای حکم مذکور در ماده قبل ممکن نباشد، مطابق ماده 1129 رفتار خواهد شد.
  • ماده 1129: در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام او به دادم نفقه، زن می تواند برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر را اجبار به طلاق می نماید. همچنین است در صورت عجز شور از دادن نفقه.

 

 

ضمانت اجرای کیفری ندادن نفقه

قانونگذار ایران در ماده 642 قانون مجازات اسلامی، عدم تادیه نفقه از سوی زوج را جرم انگاری کرده و برای آن مجازات در نظر گرفته. طبق ماده 642 قانون مجازات اسلامی: "هر کس با داشتن استطاعت مالی نفقه زن خود را در صورت تمکین ندهد یا از پرداخت نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع نماید دادگاه او را به 3 ماه و یک روز تا 5 ماه حبس محکوم خواهد کرد."

لازم به ذکر است در صورت اقدام از طریق کیفری، زوجه فقط می تواند نفقه آینده خود را مطالبه کند و اگر خواهان نفقه گذشته خود باشد باید از طریق حقوقی اقدام نماید.

 

 

مطالب مرتبط با نفقه :

1- دلایل و موارد 9 گانه طلاق به درخواست زن

2- مطالبه نفقه زوجه نکات مهم رای دادگاه

3- حق طلاق زن، وکالت طلاق توافقی برای زوجه

4- روشهای توقیف اموال شوهر بابت مهریه وکیل مهریه

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.