تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: دوشنبه 01 آذر 1400

 امکان کم کردن و بخشیدن مهریه قبل از عقد!

من به خواستگاری دختری رفتم پدرش مهریه بالایی گفته.ولی مادر و دختر میگن ما امضا میدیم که کمش کنیم بعد از عقد. آیا امکان داره سند معتبری قبل از عقد بنویسیم اما تاریخ نوشته رو بزنیم مثلا برای بعد از عقد (که یعنی این سند و نوشته بعد از عقد نوشته شده) آیا کم کردن مهریه بعد از عقد امکان داره ؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1593

پاسخ – آیا می شود قبل از حصول توافق برای مهریه آن را کاهش داد ؟

  • به موجب ماده 1082 قانون مدنی مهریه یا صداق تعهد مالی است که شوهر به هنگام وقوع عقد ازدواج پرداخت آن را به همسر خود برعهده می‌گیرد و مکلف است بلافاصله پس از امضای قرارداد ازدواج هرلحظه که زن مطالبه کند، آن را بپردازد. 
  • اگر درهنگام عقد نکاح ، مهریه توسط زوجین تعیین نشده باشد و یا به نحو اشتباه تعیین شده باشد ،مثلا مالی تعیین شده که نامشخص و یا غیر قابل تملک یا نقل و انتقال باشد یا مهر تعیینی باطل و یا مجهول باشد و پس از ازدواج، بین زوجین نزدیکی اتفاق افتاده باشد، نوعی از مهریه برای زوجه درصورت طلاق تعیین می شود که با توجه به شرایط اجتماعی و فردی زوجه تعیین می شود که به آن مهرالمثل می گویند. 
  • در صورت جدایی زوجین قبل از نزدیکی و تعیین نکردن مهریه هیچ مهریه ای به زن تعلق نخواهد گرفت. به مهریه ای که زوجین قبل از عقد نکاح، بر میزان آن توافق می نمایند مهر المسمی گفته می شود. 
  • این مهریه که می تواند هرچیزی که ارزش مالی دارد باشد، از ابتدا نوع و میزانش در عقد نامه رسمی ازدواج قید شده و مشخص است.در این نوع مهریه اگر زوجین پیش از نزدیکی قصد جدایی داشته باشند تنها نصف آن به زن تعلق می گیرد. 
  • در ازدواج دائم تعیین مهر در زمان عقد ضروری نبوده و طرفین می توانند بعد از عقد آن را تعیین نموده یا میزان آن را تغییر دهند. همچنین زوجه می تواند بعد از عقد به دو صورت مهریه خود را ببخشد؛ بخشش مهریه در دو قالب ابراء و هبه امکان پذیر می باشد.
  • مطابق ماده 289 قانون مدنی ابراء عبارت از این است که داین از حق خود به اختیار صرف نظر نماید. بنابراین چنانچه مهریه بصورت دین بر گردن مرد باشد، زوجه می تواند از حق خود صرفنظر کرده و اینگونه مهریه را به مرد ببخشد.در این حالت زن حق رجوع نداشته و نمی تواند از بخشش خود باز گردد و با ابراء  مهر تکلیف پرداخت از عهده مرد ساقط می گردد.
  • در هبه نیز زوجه مهریه را به مرد می بخشد با این تفاوت که هبه ی مهریه ناظر به موردی است که مهریه به صورت عین معین باشد؛ برای مثال یک ملک مشخص مهریه باشد.در این هبه با وجود بخشش زوجه، زوجه حق رجوع دارد و میتواند از بخشش خود رجوع نماید. با این وجود نوع دیگری از هبه ی مهریه وجود دارد که آن هبه ی معوض است.
  • در هبه ی معوض زن مهریه خود را در قبال عوض به شوهر می بخشد. برای نمونه زن مهریه را در قبال طلاق مرد هبه می کند. این نوع بخشش در طلاق خلع و مبارات وجود دارد و در این نوع هبه برای زوجه حق رجوع نمی باشد مگر آنکه زوجه در ایام عده از بخشش خود رجوع کند که در این صورت طلاق رجعی شده و شوهر ملزم به پرداخت مهریه می گردد. 

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

پاسخ کارشناس به شوال مطرح شده
♦ در پاسخ به پرسشی که طرح فرمودید باید گفت بخشش مهریه قبل از عقد نوعی ابراء دینی که هنوز به وجود نیامده یا همان ابراء مالم یجب است که در فقه اسلامی و در حقوق کنونی اسقاط حق قبل از ایجاد آن را باطل و بی اثر میدانند.

♦ با این وجود می توان توافق مذکور را در قالب عقد صلح و با تعهد به بخشش مهریه پس از عقد منعقد نمود و در ضمن عقد نیز وجه التزامی قرارداد تا در صورت تخلف زوجه و عدم انجام تعهدش مبنی بر بخشش مبلغ معینی از مهر، وجه التزامی را به عنوان خسارت قراردادی به شما تأدیه نماید.

 

 

مستندات قانونی - کم کردن و کاهش مهریه 

ماده ۲۳۰ قانون مدنی
اگر در ضمن معامله شرط شده باشد که در صورت تخلف متخلف مبلغی به عنوان خسارت تادیه نماید حاکم نمی‌تواند او را به بیشتر یا‌ کمتر از آن چه که ملزم شده است محکوم کند.

ماده ۲۸۹ قانون مدنی
ابراء عبارت از این است که داین از حق خود به اختیار صرف نظر نماید.

ماده ۷۹۵ قانون مدنی
هبه عقدی است که به موجب آن یک نفر مالی را مجاناً به کس دیگری تملیک میکند تملیک‌ کننده واهب طرف دیگر را متهب، مالی را‌که مورد هبه است عین موهوبه میگویند.

ماده ۱۰۷۸ قانون مدنی
هر چیزی را که مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد میتوان مهر قرار داد.

ماده ۱۰۷۹ قانون مدنی
مهر باید بین طرفین تا حدی که رفع جهالت آن ها بشود معلوم باشد.

ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی
تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین است.

ماده ۱۰۸۱ قانون مدنی
اگر در عقد نکاح شرط شود که در صورت عدم تادیه مهر در مدت معین نکاح باطل خواهد بود نکاح و مهر صحیح ولی شرط باطل‌ است.

ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی
به مجرد عقد زن مالک مهر میشود و میتواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.
تبصره (الحاقی ۱۳۷۶/۴/۲۹) - چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند.
آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت دادگستری و وزارت امور اقتصادی و دارائی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده ۱۰۸۴ قانون مدنی
هر گاه مهر عین معین باشد و معلوم گردد قبل از عقد معیوب بوده و یا بعد از عقد و قبل از تسلیم معیوب و یا تلف شود شوهر ضامن ‌عیب و تلف است.

ماده ۱۰۸۷ قانون مدنی
اگر در نکاح دائم مهر ذکر نشده یا عدم مهر شرط شده باشد نکاح صحیح است و طرفین میتوانند بعد از عقد مهر را به تراضی معین‌ کنند و اگر قبل از تراضی بر مهر معین بین آن ها نزدیکی واقع شود زوجه مستحق مهرالمثل خواهد بود.

ماده ۱۰۸۸ قانون مدنی
در مورد ماده قبل اگر یکی از زوجین قبل از تعیین مهر و قبل از نزدیکی بمیرد زن مستحق هیچگونه مهری نیست.

ماده ۱۰۹۱ قانون مدنی
برای تعیین مهرالمثل باید حال زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت او نسبت به اماثل و اقران و اقارب و همچنین‌ معمول محل و غیره در نظر گرفته شود.

ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی
هر گاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلا داده باشد‌ حق دارد مازاد از نصف را عیناً یا مثلا یا قیمتا استرداد کند.

ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی
هر گاه مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر زن خود را طلاق دهد زن مستحق مهرالمتعه است و اگر بعد از ‌آن طلاق دهد مستحق مهرالمثل خواهد بود.

ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی
طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد طلاق می‌گیرد اعم از اینکه مال‌ مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مهر باشد

ماده ۱۱۴۷ قانون مدنی
طلاق مبارات آن است که کراهت از طرفین باشد ولی در این صورت عوض باید زائد بر میزان مهر نباشد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

راه های تماس و مشاوره با وکیل متخصص طلاق و دعاوی خانواده

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.