تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
نمونه آراء محاکم دادگستری
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 05 فروردین 1399
نمونه پرونده عملی تصرف عدوانی

 نمونه پرونده عملی تصرف عدوانی

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2271

پرونده عملی تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق 

دادخواست تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق

دادگاه : شعبه سوم دادگاه عمومی حقوقی 
وقت رسیدگی : 95/5/20
خواهان : طوطی ...........
خوانده : کرامت .............

وکیل : ....................... وکیل پایه یک دادگستری

خواسته : رفع تصرف عدوانی و مزاحمت و ممانعت از حق استفاده منافع شش دانگ یک باب آپارتمان 

دلائل و منضمات :

1- فتوکپی سند مالکیت  

2- تحقیقات و معاینه محلی 

3- وکالتنامه

شرح دادخواست تصرف عدوانی

ریاست محترم دادگستری 
خواهان بموجب سند قطعی پیوست ضمن انتقال قطعی شش دانگ یک باب آپارتمان ملکی مسکونی بفرزندانش صراحتاً منافع مورد معامله را بنحو عمری مادام العمر برای خودش شرط نموده و حق فروش ملک را تا زمان حیات خواهان بدون موافقت مشارالیها ندارد نظر به اینکه خوانده بر خلاف شرط لازم در سند معامله مدت دو سال است خواهان را با ایجاد مزاحمت از خانه اش بیرون انداخته و با تصرف عدوانی تمامی منافع ششدانگ آپارتمان را تصرف و مانع استیفاء منافع خواهان گردیده و با این توصیف مدت دو سال است خواهان سر گردان و ویلان در خانه اقربای خود موقتاً زندگی می نماید. لذا حسب الوکاله تقاضای رسیدگی و بتجویز ماده 174 قانون آیین دادرسی مدنی تقاضای صدور حکم به محکومیت خوانده بر رفع تصرف و رفع مزاحمت و رفع ممانعت از حق استفاده سکونت خواهان نسبت به ششدانگ یک باب آپارتمان مورد دعوی تا زمان حیات خواهان طبق شروط مندرج در سند معامله با انضمام خسارات هزینه دادرسی را دارم، در پایان تقاضای رفع تصرف عدوانی از جهت منجر بودن خواسته تقاضای صدور حکم را دارم.

 

به دستور معاونت محترم ارجاع دادخواست پس از ثبت دفتر کل به شماره 155520مورخ 7/4/85 جهت رسیدگی به شعبه سوم حقوقی ارجاع می گردد و دفتر دادگاه پس از ثبت دادخواست وقت رسیدگی را برای روز 95/5/20 تعیین می کند که وقت رسیدگی تعیین شده به طرفین ابلاغ شده بود.
در تاریخ 95/5/20 جلسه دادرسی تشکیل می گردد و طرفین دعوی هر دو در جلسه دادرسی حضور دارند.

 

صورتجلسه دادگاه در خصوص تصرف عدوانی

بتاریخ 20/5/85 در وقت مقرر پرونده کلاسه فوق از طریق دفتر واصل تحت نظر است شعبه سوم دادگاه حقوقی به تصدی امضاء کننده ذیل تشکیل است خواهان حضور دارد وکیل خواهان نیز حضور دارد خواهان اظهار داشت عرایض بشرح  دادخواست است و بشرحی که وکیلم بیان میکند وکیل خواهان آقای.... اظهار داشت اولاً نسبت به خواسته چون ملک در تصرف خواهان بوده است و خوانده مزاحم تصرفات ایشان نسبت به منافع ملک دارد که منافع مال خواهان است در خصوص خواسته تقدیمی در دادخواست ، خواسته فقط رفع مزاحمت و استیفای منافع خواهان را اعلام و تقاضای رفع مزاحمت را دارم. و بدین وسیله آنرا تصحیح می نمایم و ضمناً در جهت اثبات ادعایم در خصوص منافع ملک متنازع فیه در تصرف خواهان می باشد یا نه ؟ تقاضای قرار معاینه و تحقیق محلی در جهت اثبات سوابق حقوق و تصرف موکل و استعلام از ثبت را خواهانم. وکیل خوانده پس از اعلام وکالت در خصوص دفاع از موکل اظهار داشتتقاضای صلح و مصالحه از دادگاه بین خواهان و خوانده و دعوت به سازش به دلیل اینکه ارتباط خواهان و خوانده رابطه مادر و فرزندی است را دارم.
در ذیل صورتجلسه ــدادگاه نظر به مراتب و با توجه به محتویات پرونده و در خصوص درخواست وکیل خواهان قرار معاینه و تحقیق محل را صادر و اعلام میدارد تا عضو محترم مجری قرار ابتداء تعیین و سپس تحقیق نماید که آیا خواهان در محل متنازع فیه متصرف می باشد یا خیر؟ و لحوق تصرف و سبق تصرف به چه نحوی میباشد و اینکه چه شخص یا اشخاصی در ملک متنازع فیه متصرف می باشند و چنانچه خواهان شهودی داشته باشد تعرفه نماید و چنانچه خوانده نیز شهود معارض داشته باشد تعرفه نمایند. هزینه اجرای قرار بر عهده خواهان می باشد دفتر وقت اجرای قرار مذکور تعیین گردد و به وکیل خواهان اظهارگردد که وسیله اجرای قرار بر عهده خواهان میباشد.
در پایان جلسه وقت رسیدگی مجدد به تاریخ 95/6/30 ساعت 10 صبح تعیین و در دادگاه به طرفین ابلاغ شده بود.

 

صورتجلسه دوم دادگاه در خصوص تصرف عدوانی

بتاریخ 95/6/30 در وقت مقرر پرونده امر به کلاسه فوق از طریق دفتر واصل تحت نظر است، شعبه سوم حقوقی به تصدی امضاء کننده ذیل تشکیل است وکیل خواهان حضور دارد وکیل خوانده نیز حضور دارد و از طرفین کسی حضور ندارند لایحه ای ضمیمه نمی باشد وکیل خواهان اظهار داشت که وسیله اجرای قرار فراهم است تقاضای اجرای قرار صادره را دارم. وکیل خوانده آقای .... اظهار داشت در ابتدا تقاضای مصالحه را دارم و درثانی حق سکنی خوانده در ملک متنازع فیه حسب شرطی که در عقد بیع هنگام فروش خانه انجام داده اند با وجود حق سکنی شرط خلافی نبوده و ملک متنازع فیه مهیا و آماده برای سکونت خواهان می باشد و این اختلاف مادر و فرزندی است تقاضای مصالحه را دارم. وکیل خواهان اظهار داشت موکل اینجانب حاضر به مصالحه نیست تقاضای اجرای قرار صادره را دارم.»
برگ استعلام از ثبت در پرونده موجود بود. در استعلام ثبت این مطلب مندرج بود:ملک به نام چهار فرزند خواهان یک دانگ و نیم مشاع انتقال یافته است با قید اینکه منافع مورد معامله مادام العمر فروشنده (خواهان) جهت خود مشارالیها شرط شده و نامبرده حق دارد از کلیه مزایای قانونی آن به نفع خود استفاده نماید. و خریداران حق فروش مورد معامله را درزمان حیات فروشنده بدون موافقت مشارالیها ندارند.   
در تاریخ 95/7/3 قرار صادره در خصوص تحقیق محلی و معاینه محل و تحقیق از شهود خواهان و شهود معارض خوانده اجرا شد که وکلای طرفین پرونده به همراه عضو محترم مجری قرار همگی حضور داشتند.

 

صورتجلسه قرار معاینه محل، تصرف عدوانی

حسب الارجاع معاونت محترم دادگستری اینجانب محمد .پ عضو مجری قرار در پرونده کلاسه 84/3/770 در ساعت 20/12 از دادگستری  به محل اجرای قرار در معیت وکیل خواهان آقای .... و وکیل خوانده آقای .... مراجعه نمودیم خواهان دعوی نیز به همرا وکیل محترمشان به محل اجرای قرار عزیمت نمود. محل اجرای قرار آپارتمانی است واقع در....... به محل اجرای قرار مراجعه نمودیم دق الباب شد شخصی که خود را کرامت خسروی (خوانده) معرفی می نماید درب آپارتان را گشود و با اذن ایشان وارد خانه شدیم ، محل اجرای قرار عبارتست از آپارتمان به مساحت و مشخصات .... خطاب به خوانده : آیا خواهان با شما در این منزل زندگی می کند؟ در جواب اظهار داشت سال پیش مادرم آمد و از من خداحافظی کرد و گفت می روم خارج حدود یک سال یا یک سال و نیم در ملک متنازع فیه فقط یک اتاق است که کلیه اثاثیه مادرم درآن موجود بود و می باشد و ایشان کلید درب ورودی را دارد و از تمامی امکانات موجود در منزل هم استفاده میکرده و می تواند استفاده کند. خطاب به خوانده: شما هم در این مکان سکونت دارید؟ بله در زمان عقد بیع مادرم از من خواست که در این خانه با او زندگی کنم و من هم پذیرفتم. دریکی از اطاقهای منزل مسکونی (ملک متنازع فیه) که درب آن بوسیله خوانده باز شد خواهان تأیید نمود که اموال و اثاثیه وی در اتاق وجود دارد و خواهان اظهار میدارد شهود خود را معرفی می نمایم . به شرح برگ جداگانه ای از گواهان تعرفه شده خواهان تحقیق گردید و خوانده نیز شهود معارض خود را معرفی و از وی تحقیق شد در این میان وکیل خواهان اظهار میدارد با توجه به اظهارات شهود تعرفه شده تصرفات قبلی موکل در ملک ثابت است و لحوق مزاحمتهای خوانده حسب اقرار مشارالیه ثابت و مسلم است. وکیل خوانده اظهار داشت؛ ضمن رد اظهارات وکیل محترم خواهان حسب اظهارات مطلعین و شهود موکل و خواهان از ابتدا با اذن خواهان در ملک متنازع فیه سکونت داشته و زندگی میکردند. عرض دیگری ندارم.

پس از اجرای قرار معاینه محل و ارجاع مجدد پرونده به دفتر شعبه سوم دفتر دادگاه وقت رسیدگی مجدد به تاریخ 95/7/29 تعیین و برای طرفین برگ اخطاریه وقت رسیدگـی ارسال میکند و وقت رسیدگی به طرفین پرونده ابلاغ گردیده بود.

 

صورتجلسه رسیدگی به خواسته تصرف عدوانی

بتاریخ 95/7/25 در وقت مقرر پرونده امر به کلاسه فوق از طریق دفتر واصل تحت نظر است شعبه سوم حقوقی به تصدی امضاء کننده ذیل تشکیل است خواهان و وکیل وی حضور دارند ، خوانده حضور ندارد وکیل خوانده حضور دارند. خواهان اظهار داشت عرایض بشرح دادخواست تقدیمی است وکیل وی اظهار داشت با توجه به توضیحات صورتمجلس معاینه محل ششدانگ آپارتمان به انضمام اتاق ها در تصرف غاصبانه خوانده قرار گرفته از طرفی شهود نیز به تصرفات غاصبانه خوانده شهادت داده اند بنابراین با توجه به سبق تصرف خواهان از ملک خود لحوق تصرف عدوانی از ناحیه خواندهتقاضای صدور حکم بر رفع تصرف عدوانی و تحویل آپارتمان ملکی موکله که منافع آن به موجب سند رسمی مستند دادخواست مادام العمر بمنظور سکونت مالک اختصاص یافته و استعلام ثبت نیز حاکی از آن دارد صادر فرمائید.

وکیل خوانده اظهار داشت، در خصوص دادخواست تقدیمی وکیل خواهان مستند به سند رسمی دعوی ملک متنازع فیه متعلق به موکل بوده که زمان ابتیاع در تصرف موکل تا بحال بوده که به گواه موکل و خواهان در ملک مورد بحث تصرف داشته اند از ناحیه موکل هیچگونه مزاحمتی جهت سکونت خوانده صورت نپذیرفته و چنانکه درسند رسمی مستند دعوی ذکر گردیده ملک متعلق به موکل و حق سکونت برای خواهان لحاظ گردیده که از این جهت هیچگونه تعارض با سکونت موکل ندارد و اساساً حق عمری دادخواست به معنای حق عمری موضوع قانون نبوده چرا در حق عمری مالک منافع برای خود یا شخص دیگر تعمیم مینماید حال اینکه مالک پلاک مورد نظر موکل بودند که سند رسمی به پیوست ضمائم تقدیم گردیده است.لذا از این جهت حق عمری متصور نبود. موکل در واقع مالک در هنگام عقد بیع شرط سکونت توأم با حق سکونت موکل برای خواهان پیش بینی گردیده، لذا عنوان دادخواست تقدیمی وکیل خواهان خارج از موضوع و خلاف واقع و حق بوده و هیچگونه مزاحمتی جهت سکونت خواهان ملک متنازع فیه از ناحیه موکل ایجاد نگردیده.

لذا تقاضای رسیدگی و حکم به رد دعوی خواهان را دارم. وکیل خواهان اظهار داشت با تکذیب اظهارات وکیل خوانده معروض می شود که ملک مورد دعوی او بر اساس و به موجب سند مشاعات به فرزندان خواهان انتقال یافته و همه فرزندان ایشان علیحده دارای مسکن جداگانه هستند لکن خوانده خودسرانه و بدون اذن و اجازه و بر خلاف سند رسمی تنظیمی و شرط آنکه منافع ملک متنازع فیه مادام العمر در حال حیات متعلق به خودش می باشد تصرف عدوانی داشتند و کلیه شهود نیز در محل گواهی نموده اندو برای اثبات دعوی و ادعای موکله تقاضای حکم بر رفع تصرف عدوانی را دارد . و در مقابل وکیل خوانده اظهارات وکیل خواهان را تکذیب و اظهار داشته تصرفات موکل از بدو خرید ملک مورد نظر در اختیار موکل و هیچگونه ممانعتی از سوی موکل صورت نگرفته است.
دادگاه با بررسی محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و مبادرت به صدور رأی مینماید.

 

رأی دادگاه تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت ازحق

در خصوص دعوی خانم طوطی .......... با وکالت آقای ..................... بطرفیت آقای کرامت ........ بخواسته رفع مزاحمت از حق استفاده منافع شش دانگ یک باب آپارتمان مسکونی به پلاک ثبتی .................. بشرح دادخواست تقدیمی و صورتجلسه مورخ 95/7/29 که طی آن اعلام نموده است به موجب سند قطعی خواهان ضمن انتقال قطعی ششدانگ یک آپارتمان ملکی مسکونی به خوانده صراحتاً مورد معامله را بنحو عمری مادام العمر را بر خویش شرط نموده و حق فروش ملک را تا زمان حیات خواهان بدون موافقت مشارالیها از خوانده سلب نموده است نظر به اینکه مدت دو سال است که خوانده مزاحم استفاده از منافع و رقبه موصوف توسط خواهان می باشد. لذا با احتساب هزینه دادرسی تقاضای صدور حکم بشرح فوق را دارد که البته وکیل خواهان در دادخواست در ستون خواسته رفع تصرف عدوانی و مزاحمت و ممانعت از حق بشرح موصوف را قید نموده که بعداً طی صورتجلسه 95/7/29 مراتب را تصحیح نموده و خواسته را فقط به رفع مزاحمت از حق بشرح موصوف تصحیح نموده است وکیل خوانده در مقام دفاع اعلام نموده است که حق سکنی خوانده در پلاک متنازع فیه حسب شرطی که در عقد بیع هنگام فروش خانه انجام داده اند معارضی با حق سکنی موکل با توجه به موقعیت و ساخت پلاک نداشته و امکان سکنی خوانده و خواهان با توجه به مادر و فرزند بودن مهیا و مقدور است و در خصوص شرط عمری با توجه به صراحت قانون مدنی مالکین منافع به نفع دیگری می تواند شرط حق را تحقق دهد که در مانحن و فیه بیع صورت گرفته و مالک منافع موکله بوده در هنگام تحقق بیع و اشتراط حق عمری مصداق در موضوع ندارد . صرفاً شرطی است جهت خوانده برای سکونت و پس از تحقق عقد بیع در پلاک متنازع فیه دادگاه در جهت رسیدگیهای معموله مبادرت به استعلام وضعیت ثبتی پلاک متنازع فیه نموده است که اداره ثبت طی نامه شماره 5/417 مورخه 95/7/12 اعلام نموده که پلاک متنازع فیه بنام خانم طوطی شاه مرادی که به افراد دیگری واگذار نموده است ، منتهی به قید اینکه منافع مورد معامله مادام العمر فروشنده جهت خود مشارالیها شرط شده ونامبرده حق دارد از کلیه مزایای قانونی آن(مورد معامله) به نفع خود استفاده نماید علیهذا دادگاه اقدام به صدور قرار معاینه و تحقیق محلی بطور توأم نمود در جهت اجرای مواد 248 به بعد قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی نموده که توجهاً گزارش عضو محترم مجری قرار و شهودی که استماع شهادت گردید و با توجه به صورتجلسه مورخه 95/6/30 وکیل خوانده اعلام نموده است قرار معاینه و تحقیق محلی اجراء شده حکایت از رد ادعای خواهان دارد چرا که در قسمتی از قرار مذکور بیان شده است در یکی از اتاقهای خراب منزل مسکونی (ملک متنازع فیه که درب آن بوسیله خوانده باز شد خواهان تأیید نمود که اموال واثاثیه وی در اتاق وجود دارد) بنابراین ادعای اینکه (موکل) خوانده مانع از حق استفاده از منافع ملک متنازع فیه میگردد با وصف اینکه اسباب و اثاثیه خواهان در اتاقش وجود داشته باشد نمی تواند صحیح باشد علیهذا نظر به مراتب و اینکه مرجع ثبتی مذکور مراتب حق عمری خواهان به مدت عمر خواهان را تأیید قرار داده است کهاین امر در مواد 40 و41 قانون مدنی پیش بینی شده است و اینکه شرط مزبور یعنی استفاده از حق عمری از منافع ملک متنازع فیه از سوی انتقال دهنده به مدت عمر خویش از شروط صحیحه بوده و در واقع شرط نتیجه مندرج در بند 2 ماده 234 قانون مذکور بوده و منصرف از شروط مندرج در مواد232 و233 همان قانون بوده ولذا دادگاه دعوی خواهان را محمول بر صحت تشخیص داده و مستنداً به ماده 160و519 قانون آیین دادرسی مدنی حکم به رفع مزاحمت خوانده از استفاده حق عمری خواهان از رقبه مذکور صادر و اعلام مینماید. ضمناً خوانده محکوم به پرداخت مبلغ ششصد هزار ریال هزینه دادرسی به نفع خواهان میباشد. رأی صادره حضوری ظرف مهلت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر در محاکم تجدید نظر استان است.

 

نظر نهایی در خصوص تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق

1 - وکیل خواهان در جلسه اول خواسته خود را تغییر داده و آنرا فقط به رفع مزاحمت از حق تصحیح نمود واین ناشی از حقی میباشد که در ماده 98 قانون آیین دادرسی مدنی به آن تصریح شده است.
2- رأی صادره با توجه به محتویات پرونده از استحکام و اتقان کافی برخوردار می باشد و خدشه ای بر آن وارد نمی باشد. وبطـــور کلی موضوع از مصادیق مواد 159 و 160 قانون آیین دادرسی مدنی می باشد زیرا در خصوص امر مدعی علیه از استفاده صاحب حق؛از حق ممانعت میکند بطوریکه استفاده غیر ممکن شده و همچنین استفاده از مال غیر منقول برقرار است اما آن استفاده در اثر اعمال شخص مزاحم با زحمت و مشقت همراه شده که مورد اخیر مفهوم ماده 160 قانون آیین دادرسی مدنی را در بر دارد.

 

 

 


مطالعه مطالب مرتبط:

1- راههای تخلیه فوری ملک و درخواست تخلیه دستور تخلیه

2- خلع ید ازاملاک و بیرون کردن متصرف غیرقانونی

3- مقررات افراز املاک مشاع،تقسیم مال مشترک

4- تصرف عدوانی، ممانعت از حق،مزاحمت

5- مشاوره با وکیل جهت تنظیم قرارداد،وکیل متخصص قرارداد

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.