تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: شنبه 23 بهمن 1400

 طلب خسارت بابت کسری مساحت خرید ملک

طبقه بالای یک ملک مشاع رو خریداری کردم .در مبایعه نامه صراحتا ذکر شده است منزل مسکونی به مساحت حدودا 83 متر مربع و به مبلغ 670 میلیون تومان.در قسمت پارکینگ نوشته شده حیاط اختصاصی .زمین این ملک 240 متر می باشد که دارای طبقه همکف و طبقه بالاست (120) و 120 متر دیگر مربوط به یک واحد همکف دیگر است.یک تراس برای طبقه بالا که سقف روی حیاط طبقه همکف می باشد و حیاط توسط دیواری کاملا از هم جدا شده است و درب های ماشین رو جداگانه دارد.در مبایعه نامه هر دو ملک متراژ 83 متر و دارای حیاط اختصاصی که ظاهرا منظور همان پارکینگ بوده است.سند ملک که بعد از یک سال و اندی آماده شده و متراژهمکف 77.5 مترمربع و فاقد انباری و دارای پارکینگ. متراژ طبقه بالا 77.36 مترمربع و طول و عرض تراس . فاقد انباری و پارکینگ ثبت شده است.اکنون با توجه به این توضیحات می توان برای کسری مساحت و همچنین حیاط اختصاصی طلب خسارت کرد.؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 4028

پاسخ – اگر پس از معامله مشخص شود مساحت ملک کمتر است، تکلیف چیست ؟

  • ماده 385 قانون مدنی در خصوص اختلاف متراژ ملک بیان می دارد اگر مبیع از قبیل خانه یا فرش باشد که تجزیه آن بدون ضرر ممکن نمیشود و به شرط بودن مقدار معین فروخته شده ولی در حین تسلیم‌ کمتر یا بیشتر در آید در صورت اولی مشتری و در صورت دوم بایع حق فسخ خواهد داشت.
  • با تحقق شرایط زیر، اختلاف متراژ موجب ایجاد حق فسخ می گردد:
  • این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

1- تجزیه ی ملک موجب ضرر شود.
2- ملک به شرط بودن مقدار معین فروخته شود.
3- کاهش یا افزایش متراژ باید در حین تسلیم باشد.
4- طرف متضرر اطلاعی از کم بودن یا زیاد بودن مساحت نداشته باشد.

  • لازم به ذکر است که کمتر بودن مساحت از میزان توافق شده برای خریدار حق فسخ بوجود می آورد و بیشتر بودن مساحت از میزان توافق شده موجب تحقق حق فسخ برای فروشنده خواهد شد.
  • همچنین، حق فسخ مانع از توافق طرفین مبنی بر جبران ضرر ناشی از اختلاف متراژ نخواهد بود.
  • ماده 355 قانون مدنی در این باره مقرر می دارد اگر ملکی به شرط داشتن مساحت معین فروخته شده باشد و بعد معلوم شود که کمتر از آن مقدار است، مشتری حق فسخ معامله را‌ خواهد داشت و اگر معلوم شود که بیشتر است بایع میتواند آن را فسخ کند مگر این که در هر دو صورت طرفین به محاسبه زیاده با نقیصه تراضی‌ نمایند. 
  • بر اساس ماده 384 قانون مدنی نیز چنانچه مبیع به مقدار معین فروخته شده باشد، اگر کمتر از میزان شرط شده که همان شرط صفت است باشد، خریدار حق دارد بیع را نسبت به بقیه آن نیز فسخ نماید (خیار تبعض صفقه) و یا اینکه از عوض به میزان کسري بکاهد.در صورتی هم که مبیع زیادتر باشد برابر قسمت انتهایی همین ماده، زیاده مال بایع است.
  • لازم به ذکر است که حکم این ماده در خصوص مبیع تجزیه پذیر است و در حالتی که مبیع قابل تجزیه نباشد خریدار تنها حق فسخ داشته و زیاده به بایع تعلق نخواهد گرفت.این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.
  • حق فسخ به استناد اختلاف متراژ در قانون پیش فروش آپارتمان ها نیز پیش بینی گردیده است. به موجب ماده 7 این قانون، اگر اختلاف متراژ مندرج در قرارداد با صورت مجلس تفکیکی تا ۵ درصد باشد، هیچ یک از طرفین حق فسخ ندارند اما اگر اختلاف بیشتر از ۵ درصد باشد، فقط پیش خریدار حق فسخ دارد؛ چه متراژ واقعی ملک کمتر باشد و چه بیشتر.
  • نحوه فسخ معامله به موجب اختلاف متراژ بدین گونه است که طرف متضرر با ارسال اظهارنامه طرف مقابل را مطلع نموده و در صورت عدم انجام اقدامات لازم برای فسخ توسط مخاطب، شخص می تواند با مراجعه به دادگاه محل وقوع ملک طرح دعوای تایید فسخ نماید.

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص مطالبه خسارت بابت کسری مساحت خرید ملک

در پاسخ به پرسش شما در خصوص طلب خسارت بابت کسری مساحت خرید ملک باید گفت با توجه به مطالب بالا شما می توانید قرارداد را به دلیل کسری مساحت فسخ نمایید. با این حال، امکان مطالبه خسارت بابت کسری مساحت برای شما وجود دارد.

توضیح آنکه در معامله ی ملک، از آنجایی که قیمت ملک بر اساس مقدار آن تعیین می‌شود، طبق ماده‌ی ۱۴۹ قانون ثبت خریدار می ‌تواند به نسبت کسری در مقدار ملک از ثمن معامله کم کند. بنابراین، شما می توانید هرگونه ضرری را که از این بابت متحمل شده اید، همچنین ثمن معامله را نسبت به میزان کسری، از فروشنده ای که ملک را از او خریداری نمودید طلب نمایید.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

 

مستندات قانونی - مطالبه خسارت کسری متراژ ملک

ماده ۳۵۵ قانون مدنی
اگر ملکی به شرط داشتن مساحت معین فروخته شده باشد و بعد معلوم شود که کمتر از آن مقدار است و مشتری حق فسخ معامله را‌ خواهد داشت و اگر معلوم شود که بیشتر است بایع میتواند آن را فسخ کند مگر این که در هر دو صورت طرفین به محاسبه زیاده با نقیصه تراضی‌ نمایند.
ماده ۳۸۴ قانون مدنی
هر گاه در حال معامله مبیع از حیث مقدار معین بوده و در وقت تسلیم کمتر از آن مقدار در آید مشتری حق دارد که بیع را فسخ کند یا‌ قیمت موجود را با تادیه حصه‌ای از ثمن به نسبت موجود قبول نماید و اگر مبیع زیاده از مقدار معین باشد زیاده مال بایع است.
ماده ۳۸۵ قانون مدنی
اگر مبیع از قبیل خانه یا فرش باشد که تجزیه آن بدون ضرر ممکن نمیشود و به شرط بودن مقدار معین فروخته شده ولی در حین تسلیم‌ کمتر یا بیشتر در آید در صورت اولی مشتری و در صورت دوم بایع حق فسخ خواهد داشت.
ماده ۱۴۹ قانون ثبت اسناد و املاک
نسبت به ملکی که با مساحت معین مورد معامله قرار گرفته باشد و بعداً معلوم شود اضافه مساحت دارد ذی‌نفع می‌تواند قیمت اضافی را بر اساس ارزش مندرج در اولین سند انتقال و سایر هزینه‌های قانونی معامله به صندوق ثبت تودیع و تقاضای اصلاح سند خود را بنماید.
در صورتی که اضافه مساحت در محدوده سند مالکیت بوده و به مجاورین تجاوزی نشده و در عین حال بین مالک و خریدار نسبت به اضافه مذکور قراری داده نشده باشد، اداره ثبت، سند را اصلاح و به ذی‌نفع اخطار می‌نماید تا وجه تودیعی را از صندوق ثبت دریافت دارد. عدم مراجعه فروشنده برای دریافت وجه در مدتی زاید بر ده سال از تاریخ اصلاح سند اعراض محسوب و وجه به حساب درآمد اختصاصی ثبت واریز می‌شود.
تبصره - در مواردی که تعیین ارزش اضافه مساحت می‌سر نباشد ارزش اضافه مساحت در زمان اولین معامله به وسیله ارزیاب ثبت معین خواهد شد.
ماده ۷ قانون پیش فروش ساختمان
درصورتی که مساحت بناء براساس صورت مجلس تفکیکی، کمتر یا بیشتر از مقدار مشخص شده در قرارداد باشد، مابه التفاوت براساس نرخ مندرج در قرارداد مورد محاسبه قرار خواهد گرفت، لیکن چنانچه مساحت بنا تا پنج درصد (۵%) افزون بر زیربنای مقرر در قرارداد باشد، هیچکدام از طرفین حق فسخ قرارداد را ندارند و در صورتی که بیش از پنج درصد (۵%) باشد صرفاً خریدار حق فسخ قرارداد را دارد. چنانچه مساحت واحد تحویل شده کمتر از نود و پنج درصد (۹۵%) مقدار توافق شده باشد پیش خریدار حق فسخ قرارداد را دارد یا می تواند خسارت وارده را بر پایه قیمت روز بناء و براساس نظر کارشناسی از پیش فروشنده مطالبه کند.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

راه های تماس و مشاوره با وکیل متخصص دعاوی ملکی و قراردادها

ثبت امتیاز
نظرات

یکشنبه, 01 خرداد,1401

یاسر

با سلام.بنده ۳۰سال پیش قول نامه ای با برادرم داشتم و زمینی به مساحت ۴۰۰۰متر بدون ذکر ثمن بعنوان نقدی خریدم بعد ۱۰سال سند رسمی گرفتم که داخلش مساحت۴۰۸۰متر خورده شده طبق کارشناسی اون زمان الان بعد ۲۰سال از تاریخ سند و ۳۰سال از تاریخ معامله برادرم شکایت کرده که معامله رو فسخ کنه بنظرتون موفق میشه؟


پاسخ وکیل:
با سلام
اگر مقدار به صورت شرط صفت ضمن عقد درج شده باشد مطابق ماده 355 قانون مدنی حسب مورد برای خریدار یا فروشنده حق فسخ هست ولی در شرایط عادی و بدون اینکه مقدار وصف مورد معامله باشد یعنی به شرط 4000 متر بودن خریدار بخرد یا فروشنده بفروشد، حق فسخی برای خریدار یا فروشنده نیست و فقط حق مطالبه اضافه متراژ یا کاهش متراژ وجود دارد.

چهارشنبه, 18 خرداد,1401

کیمیا

باسلام وقت شما بخیر ،درمورد ملکی که بعد از صدور سند مشخص بشه که کمتر از مساحت قید شده در مبایعه نامه است و با توجه به قیمت روز حدود پانصد میلیون میزان این مابه التفاوت شده آیا میتوان مطالبه مایه التفاوت کرد؟


پاسخ وکیل:
با سلام
اصولا محاسبه این مورد به قیمت زمان معامله است مگر اینکه در قرارداد طور دیگری توافق و شرط شده باشد.

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.