تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: شنبه 27 فروردین 1401

 امکان درخواست جلب ثالث در مرحله اجرا چک های صیادی

آیا در اجرای چک های جدید صیادی محکوم علیه می تواند ضمن تقدیم دادخواست توقف اجرا و ابطال اجرا درخواست جلب ثالث نماید؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1734

پاسخ – آیا در خصوص چک های صیادی در مرحله اجرا می توان جلب ثالث نمود ؟

  • یکی از حقوقی که برای اصحاب دعوای اصلی در آیین دادرسی مدنی پیش بینی و مقرر شـده است، حق جلب اشخاص ثالث به دادرسی است. این حـق به طرفین دعـوای اصـلی اجازه می دهد در مواردی شخص ثالثی را به دادرسی جلب و او را تبدیل به یکی از اصحاب دعوای میان خود کنند. 
  • به موجب ماده 135 قانون آیین دادرسی مدنی هریک از اصحاب دعوا که جلب شخص ثالثی را لازم بداند، می تواند تا پایان جلسه اول دادرسی جهات و دلایل خود را اظهار کرده و ظرف سه روز پس از جلسه با تقدیم دادخواست از دادگاه درخواست جلب او را بنماید، چه دعوا در مرحله نخستین باشد یا تجدیدنظر
  • به صراحت ماده 139 قانون آیین دادرسی مـدنی: شـخص ثـالثی کـه جلـب مـی شـود خوانـده محسوب و تمام مقررات راجع به خوانده درباره او جاری است. با توجه به این ماده، شخص ثالث خواه از طرف خواهان و خواه از طرف خوانده جلب شود دارای وصف و موقعیت خوانده بوده و چون مهمترین ویژگی خوانده دعوا فراخواندن وی جهت محکوم کردن است پس مجلوب ثالث در هر حال برای محکوم شدن جلب میشود و در نتیجه هیچ مشکل یا محدودیتی برای جلب ثالث جهت محکوم نمودن وی در برابر هریک از اصحاب دعوا وجود ندارد. 

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

موارد جلب ثالث توسط خواهان دعوای اصلی 

جلب ثالث به خواست ای مانند خواسته دعوای اصلی

 در این مورد هدف جلب کننده این است که مسلوب ثالث را نیز هماننـد خوانـده اصـلی وارد دادرسی کند تا هر دوی آن ها را در یک حکم در برابر خود محکوم نماید و از ایـن مسـیر هـم بـه طور کامل به حق مورد ادعای خود برسد و هم از اعتراض ثالـث در امان بمانـد.  برای نمونه می توان به دعوی به خواسته ی حق ارتفاق اشاره نمود که خواهان تنها علیه یکی از شرکای ملک مطرح نمود. در این شرایط، خواهان می تواند شریک دیگر را با خواسـته اثبـات حـق ارتفاق جلب به دادرسی اصلی بنماید تا هر دوی آنها همزمـان مـورد محاکمـه و صـدور حکـم قـرار بگیرند.

جلب ثالث به خواسته ای مرتبط با خواسته دعوی اصلی

در این مورد برخلاف فرض قبلـی خواسـته دعـوای جلـب ثالـث بـا خواسـته دعـوای اصـلی متفاوت ولی مرتبط است؛ همین ارتباط تجمیع دو دعوا را توجیه میکند. برای نمونه علی از محسن طلبکار است و طلب خود را به ایمان منتقل می نماید. ایمان به عنوان انتقال گیرنده طلب، دعوی الزام محسن به پرداخت آن را مطرح می کند. محسن در مقام دفاع مدعی برائت ذمه خود در برابر علی و منکر انتقال طلب می شود. در اینجا ایمان، علی را به خواسته ی اثبات وجود و بقای طلب و انتقال آن به خود جلب می کند. در این مورد هرچند خواسته دعوای اصـلی و جلـب ثالـث متفاوت است ولی به دلیل ارتباط دو دعوا باید جلب را پذیرفت.

لازم به ذکر است جلب ثالث در این فرض بیشتر جنبه کمکـی خواهـد داشـت؛ یعنـی ثالث به این دلیل جلب میشود تا محکومیت وی مقدمه ای برای پیروزی خواهان در دعوای اصلی باشد. این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

دلایل جلب شخص ثالث 

جلب به منظور محکومیت ثالث در برابر خواهان اصلی

در این فرض خوانده میخواهد مجلوب ثالث را به جای خود در برابر خواهان دعوای اصلی در معرض محکومیت قرار بدهد. بـرای مثـال محجوری خسارتی بـه ماشـین دیگری وارد می کند. این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

زیاندیده به استناد ماده 7 قانون مسئولیت مدنی و بر مبنای قصور در مواظبت و نگهداری از محجور دعوای مطالبه  خسارت علیه ولی وی را مطرح می کند. ولی محجور با ادعای اینکه مواظبت های متعارف را انجام داده و ورود خسارت ناشی از تحرک شخص ثالث بوده و سببیت ثالث اقوی از مباشرت محجور است ، ثالث را به دادرسی جلب می کند تا به جای وی در برابر خواهان محکوم شود.در این مثال از نظر قواعد دادرسی و مبانی مطرح شده برای جلب ثالث باید موجبات رسیدگی به این دعوا را فراهم دانست؛ زیرا با دعوای اصلی ارتباط دارد و همچنین مجموع اختلافات در یک دادرسی می تواند حل و فصل شود.

جلب از سوی خوانده برای محکومیت ثالث در برابر خوانده

در این حالت خوانده دعوای اصلی ثالث را جلب می نماید تا وی را مستقیما در برابر خود (خوانده) محکوم نماید. این فرض بیشتر در جایی صورت می گیرد که خوانده محکومیت خود در برابر خواهان دعوای اصلی را محتمل دانسته و می خواهد به عین یا مثل یا معادل آن حق در مقابل ثالث برسد.

برای نمونه طلبکار علیه یکی از کسانی که مصئولیت تضامنی برای پرداخت دین دارند، دعوی مطالبه تمامی طلب خود را اقامه می نماید. خوانده نیز سایر مسئولان متضامن را به عنوان ثالث جلب می کند تا در صورت محکومیت در برابر خواهان، آنچه را به جای آنان پرداخت کرده، به نسبت سهم آنان مسترد کند. همچنین اگر خواهان بـر مبنـای مالکیـت خود دعوای خلع ید از ملکی علیه خوانده متصرف آن مطرح کند و خوانده نیز ملک را از ثالثی خریداری کرده باشد که مالک نبوده، میتواند شخص ثالث را به دادرسی جلـب و بـا خواسته ابطال معامله فضولی و استرداد ثمن و خسارت، تقاضای محکومیت ثالث در برابـر خـود را بنماید.
لازم به ذکر است جلب ثالث می تواند کمکی باشد. منظـور از جلـب ثالـث کمکـی ایـن اسـت کـه جلـب کننـده بتوانـد بـا محکومیت مجلوب در دعوای اصلی پیروز شود؛ یعنی اگـر جلـب کننـده خواهـان دعـوای اصـلی باشد با جلب ثالث به خواسته ای که بطور معمول مقدمـه ای بـرای خواسـته اصـلی اسـت برسـد. همـین وضعیت درمورد جلب ثالث کمکی از سوی خوانده هم صادق است.
 البته باید توجه داشت جلب ثالث کمکی تنها برای دریافت توضیح یا کسب اطلاع از مجلوب نیست و مجلوب ثالث هرگز نمی تواند نقش شاهد و مطلع را داشته باشد. بنابراین، در جلب کمکی نیز باید دادخواست تقدیم شده، خواسته معین باشـد و دادگاه در مورد محکومیت یا عدم محکومیت مجلوب تصمیم بگیرد. تنها تفاوت این نـوع جلـب در این است که در اینجا محکومیت مجلوب مقدمه ای برای پیروزی جلب کننده در دعوای اصـلی است و اصالتاً خود چندان مورد نظر نیست.

 این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص جلب ثالث در مرحله اجرای چک های صیادی

در پاسخ به پرسش شما در خصوص امکان درخواست جلب ثالث در مرحله اجرا چک های صیادی باید گفت به موجب ماده یک قانون اصلاح بعضی از مواد قانون ثبت و قانون دفاتر اسناد رسمی هر کس دستور اجرای اسناد رسمی را مخالف با مفاد سند یا مخالف قانون دانسته یا از جهت دیگری شکایت از دستور اجراء سند رسمی‌ داشته باشد می‌تواند به ترتیب مقرر در آیین دادرسی مدنی اقامه دعوی نماید. 
بنابراین، شما باید تا پایان جلسه اول رسیدگی به دعوای توقف اجرا یا ابطال اجرا، دلایل احضار شخص ثالث را به دادگاه ارائه نموده و ظرف سه روز بعد از جلسه رسیدگی، دادخواست جلب ثالث خود را تقدیم دادگاه نمایید.

 این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

 

مستندات قانونی  جلب ثالث در اجرای چک های صیادی

ماده ۱۳۵ قانون آیین دادرسی مدنی
هریک از اصحاب دعوا که جلب شخص ثالثی را لازم بداند، می تواند تا پایان جلسه اول دادرسی جهات و دلایل خود را اظهار کرده و ظرف سه روز پس از جلسه با تقدیم دادخواست از دادگاه درخواست جلب او را بنماید، چه دعوا در مرحله نخستین باشد یا تجدیدنظر.
ماده ۱۳۶ قانون آیین دادرسی مدنی
محکوم علیه غیابی در صورتی که بخواهد درخواست جلب شخص ثالث رابنماید، باید دادخواست جلب را با دادخواست اعتراض تواما به دفتر دادگاه تسلیم کند، معترض علیه نیز حق دارد در اولین جلسه رسیدگی به اعتراض، جهات و دلایل خود را اظهار کرده و ظرف سه روز دادخواست جلب شخص ثالث را تقدیم دادگاه نماید.
ماده ۱۳۷ قانون آیین دادرسی مدنی
دادخواست جلب شخص ثالث و رونوشت مدارک و ضمایم باید به تعداد اصحاب دعوا به علاوه یک نسخه باشد.
جریان دادرسی درمورد جلب شخص ثالث، شرایط دادخواست و نیز موارد رد یا ابطال آن همانند دادخواست اصلی خواهد بود.
ماده ۱۳۸ قانون آیین دادرسی مدنی
در صورتی که از موقع تقدیم دادخواست تا جلسه دادرسی، مدت تعیین شده کافی برای فرستادن دادخواست و ضمائم آن برای اصحاب دعوا نباشد دادگاه وقت جلسه دادرسی راتغییر داده و به اصحاب دعوا ابلاغ می نماید.
ماده ۱۳۹ قانون آیین دادرسی مدنی
شخص ثالث که جلب می شود خوانده محسوب و تمام مقررات راجع به خوانده درباره او جاری است. هرگاه دادگاه احراز نماید که جلب شخص ثالث به منظور تاخیر رسیدگی است می تواند دادخواست جلب را از دادخواست اصلی تفکیک نموده به هریک جداگانه رسیدگی کند.
ماده ۱۴۰ قانون آیین دادرسی مدنی
قرار رد دادخواست جلب شخص ثالث، با حکم راجع به اصل دعوا قابل تجدیدنظر است. در صورتی که قرار در مرحله تجدیدنظر فسخ شود، پس از فسخ قرار، رسیدگی به آن با دعوای اصلی، در دادگاهی که به عنوان تجدیدنظر رسیدگی می نماید، به عمل می اید.

‌ماده 1 قانون اصلاح بعضی از مواد قانون ثبت و قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۲۲
هر کس دستور اجرای اسناد رسمی را مخالف با مفاد سند یا مخالف قانون دانسته یا از جهت دیگری شکایت از دستور اجراء سند رسمی‌داشته باشد می‌تواند به ترتیب مقرر در آیین دادرسی مدنی اقامه دعوی نماید.

ماده ۷ قانون مسئولیت مدنی
کسی که نگاهداری یا مواظبت مجنون یا صغیر قانوناً یا بر حسب قرارداد به عهده او میباشد در صورت تقصیر در نگاهداری با مواظبت ‌مسئول جبران زیان وارده از ناحیه مجنون و یا صغیر میباشد و در صورتی که استطاعت جبران تمام یا قسمتی از زیان وارده را نداشته باشد از مال‌ مجنون یا صغیر زیان جبران خواهد شد و در هر صورت جبران زیان باید به نحوی صورت گیرد که موجب عسرت و تنگدستی جبران‌ کننده نباشد.

 این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما

 

راه های تماس و ارتباط با وکیل متخصص چک و اسناد تجاری

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.