تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: شنبه 10 مهر 1400

 فوت مالک پس از فروش خودرو – فک پلاک

با سلام. حدود دو سال پیش پراید خریدم و برای پنج روز بعد، تاریخ تنظیم سند رسمی در محضر گذاشتیم که بعد از سه روز به من گفتن مالک فوت کرده ، من پولمو خواستم تا ماشینو پس بدم گفتن خرج شده ولی الان برای فک پلاک اقدام کردن و ماشینو پلیس خوابونده که من دسترسی به فروشنده ندارم تکلیف چیست؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 733

فک پلاک پس از فوت مالک

 

نحوه فک پلاک خودرو بعد از فوت مالک جدید

  • قاعده این است که در اثر عقد بیع خریدار مالک مبیع شود و فروشنده هم مالک ثمن؛ (بنده ۱ ماده ۳۶۲ قانون مدنی) ماده ۳۶۷ قانون مدنی تسلیم مبیع را تعریف کرده است کار فروشنده در مسلط کردن خریدار بر مبیع تسلیم نامیده می شود؛ و استیلای خریدار را بر مبیع قبض میگویند.
  • قبض مادی نیز اگر همراه با تسلط خریدار بر مبیع نباشد و او را متمکن از تصرفات و انتفاعات نسازد تسلیم محسوب نمی‌شود.ماده ۳۶۸ قانون مدنی هم به این امر اشاره دارد.البته قاعده ثابتی در تسلیم مبیع وجود ندارد و باید داوری عرف را پذیرفت و ماده ۳۶۹ هم به این امر اشاره دارد.الزام فروشنده ریشه قراردادی دارد و ناشی از عقد بیع است چون هدف نهایی از خرید مال اینست که خریدار بتواند در آن تصرف کند .
  • در حقوق ایران هرگاه فروشنده از تسلیم مبیع خودداری کند نمیتوان در مرحله اول ابطال آن را از دادگاه مطالبه کرد. و وفقط می‌توان اجبار فروشنده را به تسلیم مبیع از دادگاه حقوقی صالح بخواهد (ماده ۳۷۶ قانون مدنی) منتها اگر این الزام ممکن نباشد خریدار به عنوان آخرین چاره می‌تواند از حق فسخ استفاده کند.(حکم شماره ۱۱۰۸- مورخ ۱۴/۷/۱۳۲۷ شعبه ۶ دیوان عالی کشور)
  • در قوانین ایران شرط انفساخ پیش بینی نشده است ولی به نظر می‌رسد طرفین بتوانند در صورت عدم تسلیم مبیع یا پرداخت ثمن با أراده دو طرف عقد و با تراضی و توافق یکدیگر، معامله را بهم بزنند.(ماده ۲۸۳ قانون مدنی)
  • اقاله به هر لفظ و به کار بردن و انجام عملی صورت می‌گیرد. اقاله یک عمل حقوقی غیر تشریفاتی است و ممکن است صریح یا ضمنی انجام شود.(ماده ۲۸۴ – رای شماره ۳۲۵ – مورخ ۲۱/۵/۱۳۷۱شعبه ۱۰۵ دیوان عالی کشور حاکی از قبول اقاله ضمنی است.)
  • شما میتوانید یا این قرارداد را با توافق دو طرف اقاله کنید و ثمن معامله به شما و مبیع (خودرو) به فروشنده برگرد و یا اینکه الزام وراث متوفی را به تنظیم سند در دفترخانه از دادگاه صالح تقاضا کنید.

 

در پایان باید گفت معامله شما صحیح است و ورثه فروشنده باید به قرارداد ملتزم باشند. بهتر بود با هم توافق می نمودید و با  گرفتن وکالت از ایشان هم پلاک آنها را فک می نمودید و هم به نام خود سند تنظیم می کردید حال که احتمالا توافق ندارید توصیه می کنیم شما هم متقابلا طرح دعوای الزام به تنظیم سند نمایید چرا که با تورم موجود فسخ معامله احتمالا به نفع شما نیست و شما به عنوان متقاضی فسخ فقط می توانید اصل ثمن را پس بگیرید.

 

 

 

مستندات قانونی - معامله خودرو

ماده 283 قانون مدنی

بعد از معامله طرفین می توانندبه تراضی آن رااقاله و تفاسخ کنند.

ماده 284 قانون مدنی

اقاله به لفظ یا فعلی واقع می شود که دلالت بر بهم زدن معامله کند. 

ماده 376 قانون مدنی

رصورت تاخیردرتسلیم مبیع یاثمن ممتنع اجباربه تسلیم می شود. 

ماده 368 قانون مدنی

تسلیم وقتی حاصل می شودکه مبیع تحت اختیار مشتری گذاشته شده باشد اگر چه مشتری آن را هنوزعملا تصرف نکرده باشد.

ماده 369 قانون مدنی

تسلیم به اختلاف مبیع به کیفیات مختلفه است و باید به نحوی باشد که عرفاً را تسلیم گویند.

ماده 367 قانون مدنی

تسلیم عبارتست ازدادن مبیع به تصرف مشتری به نحوی که متمکن ازانحاء تصرفات وانتفاعات باشد و قبض عبارت است ازاستیلاء مشتری برمبیع 

ماده 362 قانون مدنی

آثار بیعی که صحیحاً واقع شده باشد از قرار ذیل است:

1 - به مجرد وقوع بیع مشتری مالک مبیع و بایع مالک ثمن می شود .

2 - عقد بیع بایع را ضامن درک مبیع و مشتری را ضامن درک ثمن قرارمیدهد.

3 - عقد بیع بایع رابه تسلیم مبیع ملزم می نماید.

4 - عقد بیع مشتری رابه تادیه ثمن ملزم می کند.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.