تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: پنجشنبه 26 خرداد 1401

 مطالبه و استرداد طلب با استناد به رسید همراه بانک

سلام برادرم قبل عید ۳۰۰ میلیون تومان از من پول گرفت که از کارخانه برای من لوله آهن بیاره که الان داره حاشا میکنه پول را از همراه بانک به حساب خودش از حساب پسرم واریز کردم لطفا راهنمایی بفرمایید چه کار باید بکنم؟ آیا عمل برادر من کلاهبرداری محسوب می شود ؟ برای مطالبه طلب چه مراحلی را باید طی کنم ؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 271

پاسخ – آیا می شود صرفا با رسید همراه بانک طلبی را مطالبه و استرداد نمود ؟

  • ماده ۲۶۵ قانون مدنی در بیان وفای به تعهدات سخن گفته است و اصل را بر عدم تبرع دانسته است ؛ اصل بر عدم تبرع است به این معناست که هر کسی که مالی به دیگری می دهد دواطلبانه یا مجانا یا هبه نیست و آن مال باید مسترد گردد و از این دریافت مال برنمی آید که دادن مال اماره ادای  دین است پس هر گاه گیرنده مال مدعی استحقاق خود و دریافت مال به عنوان هبه یا تبرع باشد باید سخن خود را اثبات کند و بار اثبات بر عهده خوانده دعوی یعنی دریافت کننده مال است واگر نتواند سخن خود را اثبات کند به رد مال محکوم خواهد شد.
  • در رای شماره ۲۶۲ شعبه ۴ دیوان عالی کشور تبرعی بودن یا به هر نحوی که گیرنده مشغول الذمه نباشد را محتاج دلیل یا اماره دانسته است.
  • پس نتیجتا اینکه هر کسی مال اعم از وجه رایج به هر کسی میدهد دواطلبانه و از روی خیر خواهی نیست بلکه همین انتقال اماره ای است بر مدیونیت دریافت کننده ؛ و اگر که حالتی غیر از این باشد باید دریافت کننده مال آن را به اثبات برساند مثلا اثبات کند که مال برای پرداخت دیون و قرض پرداخت شده است یا مال به عنوان هبه پرداخت شده است. در صورتی که نتواند حرف خلاف را اثبات کند محکوم خواهد شد و برابر مقررات محکومیت های مالی با مدیون رفتار خواهد شد .

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص مطالبه طلب با استناد رسید همراه بانک

مطالبه و استراد طلب با رسید پول در جایی است که سند رسمی یا لازم الاجرا وجود ندارد و این نوع اسناد عادی تلقی میشوند و متاسفانه به اندازه اسناد رسمی از حمایت های قانونی برخوردار نیستند و کمی دلایل اثباتی ضعیف تری محسوب خواهد شد؛
اما به هر حال برای اقامه دعوای مطالبه وجه با رسید بانکی به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواستی به طرفیت خوانده دعوا یعنی مدیون با همین عنوان تنظیم کرده و چون مبلغ بالای بیست میلیون تومان است پرونده جهت تعیین وقت رسیدگی به دادگاه محل اقامت خوانده ارسال می شود. همچنین اصل رسید بانکی را به متمم دادخواست جهت دلایل اثباتی اضافه نمایید.
همچنین شما می توانید برای جلوگیری از تضییع اموال مدیون که ممکن است آن را به کسی دیگر انتقال دهد، درخواست تامین خواسته کنید
خواهان می تواند قبل از طرح دعوای اصلی درخواست قرار تامین دهد و یا در زمان تنظیم دادخواست علاوه بر بیان خواسته خود درخواست تامین خواسته نیز بدهد.

به طور کلی در هنگام دادرسی، چه در مرحله بدوی و چه در مرحله تجدیدنظر، خواهان این امکان را دارد که درخواست تأمین خود را به دادگاه رسیدگی کننده به اصل دعوا،‌ تقدیم کند.درخواست قرار تأمین اگر قبل از اقامه دعوی و یا در جریان رسیدگی باشد باید به دادگاهی تقدیم شود که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوی را دارد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.
 

راه های مشاوره و اعطای وکالت به وکیل برای مطالبه و وصول وجه و طلب

 

مستندات قانونی - مطالبه وجه به استناد رسید بانکی

ماده ۲۶۵ قانون مدنی
هر کس مالی به دیگری بدهد ظاهر در عدم تبرع است. بنابراین اگر کسی چیزی به دیگری بدهد بدون اینکه مقروض آن چیز باشد‌ میتواند استرداد کند.

ماده ۱۰۸ قانون آیین دادرسی مدنی
خواهان می‌تواند قبل از تقدیم دادخواست یا ضمن دادخواست راجع به اصل دعوا یا درجریان دادرسی تا وقتی که حکم قطعی صادر نشده است درموارد زیر از دادگاه درخواست تامین خواسته نماید و دادگاه مکلف به قبول آن است:
الف- دعوا مستند به سند رسمی‌باشد.
ب- خواسته در معرض تضییع یا تفریط باشد.
ج- در مواردی از قبیل اوراق تجاری واخواست شده که به موجب قانون، دادگاه مکلف به قبول درخواست تامین باشد.
د- خواهان، خساراتی را که ممکن است به طرف مقابل وارد اید نقدا به صندوق دادگستری بپردازد.
تبصره- تعیین میزان خسارت احتمالی، با درنظر گرفتن میزان خواسته به نظر دادگاهی است که درخواست تامین را می پذیرد. صدور قرار تامین موکول به ایداع خسارت خواهد بود.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.