تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 16 آذر 1400

 نحوه شکایت و اثبات جرم توهین با پیامک 

با سلام من با خانمم داریم از هم جدا میشیم.خانواده همسرم بعد از این ماجرا به من و پدرم و مادرم پیامک های بسیار توهین آمیزی از طریق اس ام اس و واتس آپ میفرستند.حال سوال من این است چگونه میتوان به عنوان مدرک برای اثبات جرم توهین نزد قاضی از این پیامکها پرینت گرفت؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 7452

پاسخ – ایا ارسال پیامک توهین آمیز جرم است و مجازات دارد ؟

  • توهین عبارت است از نسبت دادن امری موهن به شخصی به صورتی که از لحاظ عرف موجب کسر شأن وی گردد.معنای لغوی توهین عبارت است از خوار کردن، حقیر ، سبک ، سست و ضعیف شمردن می باشد. معنای قانونی جرم توهین از معنای عرفی آن فاصله زیادی ندارد و می توان جرم توهین را اینگونه تعریف نمود: نسبت دادن امری وهن آور به شخصی به صورتی که از لحاظ عرفی سبب کسر شأن وی گردد. 
  • جهت شکایت از این جرم لازم است شکوائیه در دفترخدمات قضایی ثبت گردد تا متعاقبا به دادسرا ارسال شود.
  • مانند سایر جرایم جرم توهین نیز دارای عناصر مادی، قانونی و معنوی می باشد. 
  • عنصر قانونی جرم توهین در مواد 608 (توهین عادی : توهین به افراد عادی) ، 609 (توهین مشدد: توهین به اشخاص حقوقی و توهین به روسای سه قوه، وزرا، معاونان رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس خبرگان، اعضای شورای نگهبان، قضات، اعضای دیوان محاسبات و کارکنان وزارتخانه ها و موسسات و شرکت های دولتی و شهرداری ها)  قانون مجازات اسلامی مورد اشاره قرار گرفته است. 
  • عنصر مادی جرم توهین عبارت است از: فعل و یا ترک فعلی که اهانت آمیز باشد مانند هل دادن، فحاشی و ... 
  • عنصر معنوی و یا روانی جرم توهین عبارت است از سوء نیت عام (قصد انجام عمل اهانت آمیز) و سوء نیت خاص (قصد خفیف نمودن توهین شونده) 
  • لازم به ذکر است که جرم توهین از جمله جرایم قابل گذشت محسوب می شود بدین معنی که با شکایت شاکی و یا متضرر از جرم آغاز می گردد و شاکی می تواند در هر مرحله ای از رسیدگی گذشت نموده و متعاقبا دادسرا پرونده را مختومه اعلام می نماید. 
  • جهت شکایت از جرم توهین نخست باید شکوائیه توهین ارائه گردد که این شکوائیه در دفتر خدمات قضایی ثبت و متعاقبا برای دادسرا ارسال می گردد.
  • بعد از اینکه شکایت توهین به ثبت رسید و به دادسرا ارسال شد، دادسرا پس از بررسی محتویات پرونده درصورتی که به وقوع جرم توهین نظر داشته باشد قرار جلب به دادرسی را صادر می نماید و پس از اینکه دادستان تأیید نمود با صدور کیفرخواست برای دادگاه ارسال می گردد. متعاقبا دادگاه از طریق سامانه ثنا وقت رسیدگی را به طرفین ابلاغ مینماید.
  • پس از اینکه جلسه رسیدگی تشکیل شد و در صورت اثبات ارتکاب جرم توسط متهم نسبت به محکومیت به جرم توهین حکم صادر می گردد.
  • حکم مذکور ظرف مدت 20 روز در دادگاه تجدیدنظر قابل تجدیدنظرخواهی می باشد که رأی این دادگاه قطعی می باشد. 
  • توهینی که از طریق پیامک انجام می شود در واقع عبارت از اینکه از طریق ارسال اس ام اس به شخصی وی را مورد اهانت قرار می دهد. این توهین بصورت مستقیم یعنی استفاده از کلمات رکیک و هم موردی که بدون استفاده از لفظ مخاطب خود را مورد اهانت قرار می دهد و بدین ترتیب به اعتبار وی لطمه وارد می نماید را شامل می شود. 
  • در خصوص جرم مذکور ابتدائأ بررسی می شود آیا توهین زیرمجموعه توهین ساده و یا قذف است و متعاقبا براساس احکام هریک اقدامات لازم صورت می گیرد. همچنین درصورتی که متن پیام شامل افترا باشد.
  • بر اساس ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی حکم صادر می گردد: «هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را ‌صریحاً نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که‌ موجب حد است، طبق قانون مجازات جدید، به جزای نقدی درجه شش محکوم می شود»
  • مجازات جرم توهین پیامکی بر اساس قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، مجازات جرم توهین را جزای نقدی درجه شش قرار داده است. (شصت میلیون ریال تا دویست و چهل میلیون ریال)

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص نحوه شکایت و اثبات جرم توهین با پیامک

♦ در خصوص پرسشی که مطرح نمودید لازم به ذکر است جرم توهین بنابر قانون مجازات اسلامی از طریق اقرار، علم قاضی، قسامه، سوگند و شهادت قابل اثبات است.قاضی با بررسی اوضاع و احوال، مدارک و مستندات نظیر پیامک و پیام های ارسال شده (به عنوان اماره اثبات جرم)، اظهارات افراد مطلع و گزارش ضابطان درمورد وقوع و یا عدم وقوع این جرم حکم صادر مینماید.

♦ بنابراین فیلم، عکس، پیامک، چت و مواردی از این قبیل دلیل قطعی محسوب نمی شوند، اما می توان از آن ها به عنوان اماره (کمک برای افزایش علم قاضی) جهت ارائه به دادگاه استفاده نمود تا بدین ترتیب اثبات جرم توهین راحت تر صورت پذیرد.
♦ اگر مدارکتان متن پیامک باشد متعاقب ثبت شکواییه پرونده شما به دادسرای محل وقوع جرم ارجاع می-گردد. درصورت هتک حرمت در فضای مجازی لازم است که پرونده به دادسرای جرائم فضای مجازی ارسال بشود. چنانچه جرم در فضای مجازی و بصورت پیامکی محقق شده باشد باید استعلامی از خط تلفن همراه نیز صورت پذیرد. نکته آخر اینکه متن پیام ها را در گوشی نگه دارید. 

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

 

مستندات قانونی - اثبات جرم توهین با پیامک

ماده 160 قانون مجازات اسلامی

ادله اثبات جرم عبارت از اقرار، شهادت، قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی و علم قاضی است.

ماده 608 قانون مجازات اسلامی
توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه و یا پنجاه هزار‌ تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود. (پس از تصویب قانون کاهش مجازات موضوع ماده 608 قانون مجازات اسلامی تعزیرات مصوب 1375 به جرای نقدی درجه شش تغییر یافت و مجازات شلاق از آن حذف گردید.)

ماده 609 قانون مجازات اسلامی
هر کس با توجه به سمت، یکی از روسای سه قوه یا معاونان رئیس جمهوری یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا‌ نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکتهای دولتی و شهرداری‌ها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید به سه تا شش ماه حبس و یا تا (۷۴) ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

ماده 245 قانون مجازات اسلامی
قذف عبارت است از نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر هرچند مرده باشد.

ماده 12 قانون تجارت الکترونیکی
اسناد و ادله اثبات دعوی ممکن است به صورت داده‌پیام بوده و در هیچ محکمه یا اداره دولتی نمی‌توان بر اساس قواعد ادله موجود،ارزش اثباتی «داده‌پیام» را صرفا به دلیل شکل و قالب آن رد کرد.

ماده ۱۳ قانون تجارت الکترونیک
به طور کلی، ارزش اثباتی «داده‌پیام»ها با توجه به عوامل مطمئنه از جمله تناسب روشهای ایمنی به کار گرفته شده با موضوع و منظور مبادله «داده‌پیام» تعیین می‌شود.

ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی
هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را ‌صریحاً نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که‌ موجب حد است، طبق قانون مجازات جدید، به جزای نقدی درجه شش محکوم می شود.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.