تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: شنبه 20 فروردین 1401

 ضرورت شرکت در جلسه رسیدگی دادگاه

در شهر دیگری از بنده شکایت شده آیا لازم است به آن شهر رفته و شرکت در جلسه رسیدگی دادگاه ضروری است یا برای دفاعیه لایحه نوشتن کافی‌ست؟ آیا نوشتن و ارسال لایحه باعث متهم شدن بنده میشود؟؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2270

پاسخ – آیا لازم است شخصا در دادگاه شهر دیگر شرکت کنم یا می شود لایحه فرستاد ؟

  • دادرسی عبارت است از مجموعه اقدامات دادگاه جهت رسيدگی به دعاوی و استماع مدافعات و بررسی لوايح و ادله و مستندات طرفين دعوی و آماده کردن پرونده برای صدور رأی و حل و فصل دعاوی.
  • زمانی که قاضی با تعيين وقت و دعوت اصحاب دعوا يا وکلای آنان حضور يافته تا به دعوا يا امری که خواهان مطرح نموده يا به ادعاها و ادله اصحاب دعوی رسيدگی نمايد دادرسی تحقق پيدا میکند.
  • دادرسی از اولين جلسه دادرسی شروع و تا ختم دادرسی ادامه پيدا میکند. بنابراين اقدامات قبل از تشكيل جلسه مثل رفع نقص و اقدامات بعد از صدور رأی را شامل نمیشود. بعد از ختم محاکمه، قاضی موظف به صدور رأی در وقت مقرر است و تأخير در انجام اين امر، تخلف محسوب میگردد. 
  • به موجب ماده 64 قانون آیین دادرسی مدنی "مدیر دفتر دادگاه باید پس از تکمیل پرونده، آن را فورا دراختیار دادگاه قرار دهد. دادگاه پرونده را ملاحظه و در صورتی که کامل باشد پرونده را با صدور دستور تعیین وقت به دفتر اعاده می ‌نماید..".
  • لازم به ذکر است که وقت دادرسی را نمیتوان تغيير داد مگر در موارد معينه مانند ماده 96 و 143 قانون آيين دادرسی مدنی.
  • ابلاغ زمان جلسه رسيدگی به طرفين الزامی است اما حضور طرفین در دادرسی ضروری نمیباشد و میتوانند لایحه بدهند يا وکيل معرفی کنند.
  • ماده 93 قانون آیین دادرسی مدنی در این باره مقرر می دارد  اصحاب دعوا می توانند در جلسه دادرسی حضور یافته یا لایحه ارسال نمایند. 
  • لایحه به نوشته ای گفته می شود که هر یک از طرفین دعوا می توانند در طول فرآیند دادرسی و تا قبل از ختم آن تنظیم نموده و بر روی آن همه مطالبی را که می خواهند به اطلاع دادگاه برسانند قید کنند.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

ضرورت شرکت در جلسه رسیدگی دادگاه

در رابطه با ضرورت شرکت در جلسه رسیدگی دادگاه باید گفت به موجب ماده 94 قانون آیین دادرسی مدنی هریک از اصحاب دعوا می توانند به جای خود وکیل به دادگاه معرفی نمایند ولی در مواردی که دادرس حضور شخص خواهان یا خوانده یا هر دو را لازم بداند این موضوع در برگ اخطاریه قید می شود. دراین صورت شخصا مکلف به حضور خواهند بود.

بنابراین، اصولا اشخاص می توانند در جلسه ی رسیدگی وکیل معرفی نمایند مگر اینکه دادرس حضور آنان را ضروری تشخیص دهد که در ای صورت مکلف به حضور در جلسه رسیدگی می باشند. لازم به ذکر است به موجب ماده 95 قانون آیین دادرسی مدنی عدم حضور هریک از اصحاب دعوا و یا وکیل آنان در جلسه دادرسی مانع رسیدگی و اتخاذ تصمیم نیست.

در موردی که دادگاه به اخذ توضیح از خواهان نیاز داشته باشد و نامبرده درجلسه تعیین شده حاضر نشود و با اخذ توضیح از خوانده هم دادگاه نتواند رای بدهد، همچنین در صورتی که با دعوت قبلی هیچ یک از اصحاب دعوا حاضر نشوند، و دادگاه نتواند در ماهیت دعوابدون اخذ توضیح رای صادر کند دادخواست ابطال خواهد شد. این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.
بنابراین باید گفت در صورتی که دادخواست تکمیل باشد چه اصحاب دعوی در دادگاه حاضر باشند و چه حاضر نباشند دادگاه وارد رسیدگی می شود و رأی صادر می نماید. رأی دادگاه در صورت عدم حضور خوانده و در شرایطی که ابلاغ جلسه دادرسی به او بصورت قانونی صورت گرفته باشد، رای غیابی می باشد. 
باید توجه داشت ازجمله تبعات عدم حضور خواهان در جلسه دادرسی این است که خواهان باید اصل مدارک خود را از طریق وکیل به دادگاه ارائه نمایید. در غیر این صورت با جمع شرایط زیر دادخواست خواهان ابطال می گردد:
1- مدرک سند عادی باشد.
2- آن سند مورد ادعای تردید یا انکار خوانده قرار گرفته باشد.
3- دادخواست مستند به دلیل دیگری نباشد.

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص ضرورت شرکت در جلسه رسیدگی دادگاه

در پاسخ به پرسش شما باید گفت امکان ارسال لایحه بدون حضور در جلسه رسیدگی دادگاه برای شما وجود دارد. بدین منظور شما باید لایحه ی عدم حضور خود را توسط وکیل به دادگاه ارائه نمایید.ارسال لایحه موجب متهم شدن شما نمی گردد و یک حق قانونی برای شماست اما باید توجه داشته باشید که شما به عنوان خوانده ممکن است در مقام دفاع قصد استناد به مدارک را داشته باشید که در این صورت باید اصل و رونوشت آن اسناد و مدارک را در جلسه ی اول دادرسی ارائه نمایید. همچنین تعرض به اصالت اسنادی که خواهان پیوست دادخواست تقدیم نموده تا اولین جلسه دادرسی می باشد.

از دیگر حقوق خوانده تا پایان اولین جلسه دادرسی شامل موارد زیر می باشد:
1- ایرادات
2- طرح دعوای متقابل
3- جلب شخص ثالث
بهتر است اگر شرایط شرکت در جلسه را ندارید جهت حفظ حقوقتان از وکیلی مجرب کمک بگیرید تا از جانب شما در جلسه رسیدگی شرکت نماید.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

 

مستندات قانونی در خصوص ضرورت شرکت در جلسه رسیدگی دادگاه

ماده ۹۳ قانون آیین دادرسی مدنی
اصحاب دعوا می توانند در جلسه دادرسی حضور یافته یا لایحه ارسال نمایند.
ماده ۹۴ قانون آیین دادرسی مدنی
هریک از اصحاب دعوا می توانند به جای خود وکیل به دادگاه معرفی نمایند ولی در مواردی که دادرس حضور شخص خواهان یا خوانده یا هر دو را لازم بداند این موضوع در برگ اخطاریه قید می شود. دراین صورت شخصا مکلف به حضور خواهند بود.
ماده ۹۵ قانون آیین دادرسی مدنی
عدم حضور هریک از اصحاب دعوا و یا وکیل آنان در جلسه دادرسی مانع رسیدگی و اتخاذ تصمیم نیست. در موردی که دادگاه به اخذ توضیح از خواهان نیاز داشته باشد و نامبرده درجلسه تعیین شده حاضر نشود و با اخذ توضیح از خوانده هم دادگاه نتواند رای بدهد، همچنین در صورتی که با دعوت قبلی هیچ یک از اصحاب دعوا حاضر نشوند، و دادگاه نتواند در ماهیت دعوابدون اخذ توضیح رای صادر کند دادخواست ابطال خواهد شد.
ماده ۹۶ قانون آیین دادرسی مدنی
خواهان باید اصل اسنادی که رونوشت انها را ضمیمه دادخواست کرده است در جلسه دادرسی حاضر نماید. خوانده نیز باید اصل و رونوشت اسنادی را که می خواهد به انها استناد نماید در جلسه دادرسی حاضر نماید. رونوشت اسناد خوانده باید به تعداد خواهان‌ها بعلاوه یک نسخه باشد. یک نسخه از رونوشت‌های یادشده در پرونده بایگانی و نسخه دیگر به طرف تسلیم می شود.
درمورد این ماده هرگاه یکی از اصحاب دعوا نخواهد یا نتواند در دادگاه حاضر شود، چنانچه خواهان است باید اصل اسناد خود را، و اگر خوانده است اصل و رونوشت اسناد را به وکیل یانماینده خود برای ارایه در دادگاه و ملاحظه طرف بفرستد والا در صورتی که آن سند عادی باشد و مورد تردید و انکار واقع شود، اگر خوانده باشد از عداد دلایل او خارج می شود و اگر خواهان باشد ودادخواست وی مستند به ادله دیگری نباشد در آن خصوص ابطال می گردد. در صورتی که خوانده به واسطه کمی مدت یا دلایل دیگر نتواند اسناد خود را حاضر کند حق دارد تاخیر جلسه رادرخواست نماید، چنانچه دادگاه درخواست او را مقرون به صحت دانست با تعیین جلسه خارج ازنوبت، نسبت به موضوع رسیدگی می نماید.
ماده ۹۷ قانون آیین دادرسی مدنی
در صورتی که خوانده تا پایان جلسه اول دادرسی دلایلی اقامه کند که دفاع از آن برای خواهان جز با ارایه اسناد جدید مقدور نباشد در صورت تقاضای خواهان و تشخیص موجه بودن آن ازسوی دادگاه، مهلت مناسب داده خواهد شد.
ماده ۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی
خواهان می تواند خواسته خود را که در دادخواست تصریح کرده در تمام مراحل دادرسی کم کند ولی افزودن آن یا تغییر نحوه دعوا یا خواسته یا درخواست در صورتی ممکن است که با دعوای طرح شده مربوط بوده و منشا واحدی داشته باشد و تا پایان اولین جلسه آن را به دادگاه اعلام کرده باشد.
ماده ۱۰۴ قانون آیین دادرسی مدنی
در پایان هر جلسه دادرسی چنانچه به جهات قانونی جلسه دیگری لازم باشد، علت مزبور، زیر صورتجلسه قید و روز و ساعت جلسه بعد تعیین و به اصحاب دعوا ابلاغ خواهدشد. در صورتی که دعوا قابل تجزیه بوده و فقط قسمتی از آن مقتضی صدور رای باشد، دادگاه نسبت به همان قسمت رای می دهد و نسبت به قسمتی دیگر رسیدگی را ادامه خواهد داد.
ماده ۱۴۳ قانون آیین دادرسی مدنی 
دادخواست دعوای متقابل باید تا پایان اولین جلسه دادرسی تقدیم شود و اگرخواهان دعوای متقابل را در جلسه دادرسی اقامه نماید، خوانده می تواند برای تهیه پاسخ و ادله خود تاخیر جلسه را درخواست نماید. شرایط و موارد رد یا ابطال دادخواست همانند مقررات دادخواست اصلی خواهد بود.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.