تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: شنبه 29 شهریور 1399
شرط وکالت پس ار فوت یا جنون

 شرط وکالت پس ار فوت یا جنون

کلیه عقود جایز اصولاً پس از فوت یا جنون یکی از طرفین قرارداد منحل شده و اثر خود را از دست می دهد یا به عبارت دیگر منفسخ یا باطل می شود.عقود جایز مثل وکالت، هبه، عاریه، ودیعه و جعاله.با وجود این قاعده و حکم کلی به نظر نگارنده این استثناء وجود دارد که در صورت درج عقد جایز ضمن عقد لازم یا در صورت شرط عدم عزل و تصریح به عدم بطلان در فرض فوت اثر عقد به قوت خود باقی است هر چند که این نظر مخالفان فراوان دارد و رویه قضایی هم در مقابل آن مقاومت می نماید.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1080

 

شرط وکالت پس از فوت

  • فرض کنیم کسی در بانک مسکن وام سپرده‌گذاری می‌کند تا پس از مدتی از مزایای وام برخوردار شود هنگام سررسید وام شرایط مالی او به نحوی است که دیگر نیازی به آن مبلغ ندارد و یا این که به لحاظ نیاز به وجه نقد، می‌خواهد این امتیاز خود را بفروشد.
  • اصولاً بانک ها کسی را که صاحب امتیاز است می‌شناسند و وام به او تعلق می‌گیرد نه خریدار وام. از اینرو می‌بینیم که فروشنده وام با خریدار سند وکالت نیز تنظیم می‌کند تا پس از مستهلک شدن وام و پرداخت اصل و سود آن خریدار دچار مشکل نشود.
  • فرض دیگر این که شخصی خانه‌ای را که دارای وام مسکن است خریداری می‌کند و چون سند به نام بانک در رهن است، و از طرفی اقساط تماماً‌ پرداخت نشده خریدار از فروشنده وکالت بلاعزل می‌گیرد.
  • سئوال اینجاست که با توجه به قوانین ما که وکالت بلاعزل با فوت وکیل یا موکل از بین می‌رود می‌توان شرط کرد که وکالت پس از فوت باقی بماند؟ در این خصوص باید گفت که وکالت یا عدم عزل وکیل اگر ضمن عقد لازمی شرط شود اثر آن پایبندی وکیل و موکل به عقد وکالت یا از بین بردن حق فسخ آنان است.
  • وکالت با فوت طرفین منحل می‌شود (عقدجایز) و این طبیعت ماهیت عقد غیرقابل تغییر است حتی اگر طرفین چنین شرطی را در عقد بیاورند که عقد وکالت با فوت طرفین منحل نشود.
  •  با فوت هر یک از طرفین عقد وکالت از بین خواهد رفت حتی اگر شرط شود که وکالت پس از فوت از بین نمی‌رود. 

 

 

 

مطالب مرتبط با وکالت :

1- وکالت بلاعزل چیست؟

2- مشاوره با وکیل برای تنظیم قرارداد

3- عزل وکیل - تاثیر عزل - خبر عزل

4- عبارات وکالت بلا عزل - شرط اسقاط حق عزل وکیل

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.