تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 20 آبان 1399
چگونه طلاق توافقی بگیرم ؟

 چگونه طلاق توافقی بگیرم ؟

منظور از واژه عامیانه طلاق توافقی همان است که قانونگذار تحت عنوان طلاق خلع یا مبارات از آن یاد نموده است. طلاق خلع طلاقی است که زن با بخشش قسمتی یا تمام مهریه خود و اعلام رضایت به طلاق، به مرد پیشنهاد طلاق می دهد و مرد نیز با قبول شرایط و با قبول مقدار مال بخشیده شده، رضایت به طلاق می دهد. در طلاق خلع پیشنهاد دهنده و متقاضی طلاق لزوماً زن است یا به تعبیر دیگر کراهت نسبت به ادامه زندگی مشترک فقط از طرف زن است و طلاق مبارات نیز به نوعی از طلاق گفته می شود که کراهت و تقاضای طلاق و تمایل به طلاق از جانب هر دوی زوج و زوجه است.عرفاً به این دو نوع طلاق، طلاق توافقی یا حتی گاهی طلاق تفاهمی! گفته می شود.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 3116

مراحل طلاق توافقی

 

چگونه میتوان طلاق توافقی گرفت ؟

توقعات بی مورد و نامحدودی که زن و شوهر از هم دارند، حاکم شدن روح تجمل گرایی و اسراف و تبذیر در خانواده، دخالت‌های بی‌جا اقوام و آشنایان، عدم تناسب فرهنگی، بی اعتنایی و بی علاقگی زوجین نسبت به هم، داشتن همسری دیگر، عدم پرداخت نفقه، اعتیاد، بیکاری و خیانت از جمله عواملی است که منجر به طلاق می شود.

شاید بهترین شکل طلاق در شرایطی که زوجین انصاف را رعایت نمایند، همان طلاق توافقی باشد. معمولاً در طلاق توافقی از دعوا، جنجال، برخوردها، عکس العملهای نامعقول و اتلاف وقت بیشتر در پیچ و خم دادگاهها که حتی در مواردی به چندین سال می انجامد جلوگیری می گردد؛ و مسأله حضانت و ملاقات فرزندان با تفاهم بیشتری صورت گرفته و از این ناحیه لطمات کمتری متوجه فرزندان می گردد.

 

روند رسیدگی به طلاق توافقی به چه شکلی است ؟

متقاضی طلاق توافقی با مراجعه به سامانه اینترنتی نوبت دهی طلاق توافقی (سامانه تصمیم) و انتخاب مرکز مشاوره و غربالگری قبل از طلاق توافقی جهت شرکت در جلسات مشاوره و غربالگری  اعلام آمادگی می نماید. تعداد جلسات مشاوره که حضور زوجین در آن نیز الزامی می باشد، 5 جلسه است که فاصله بین هر جلسه  10 روز تعیین شده. لازم به ذکر است که این جلسات با هدف طولانی کردن پروسه طلاق و جلوگیری از اخذ تصمیمات هیجانی و زود هنگام توسط زوجین به مراحل طلاق توافقی اضافه شده است.

پس از پایان جلسات مشاوره در صورتی که زوجین همچنان بر تصمیم خود بر طلاق مصمم باشند، گواهی ای مبنی بر عدم سازش توسط مرکز مشاوره صادر می شود. 

بعد از این مرحله ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفتر خدمات قضایی و متعاقب آن ارجاع پرونده طلاق توافقی به شورای حل اختلاف جهت صلح و سازش صورت می گیرد. در صورت صدور گواهی عدم سازش توسط شورا پرونده به دادگاه ارسال می گردد. پس از ارجاع پرونده به دادگاه، تعیین جلسه رسیدگی و شرکت در جلسه رسیدگی دادگاه، زوجین به واحد داوری مستقر در دادگاه مراجعه و پس از صدور کزارش واحد داوری و مددکاری و نیز اخذ پاسخ آزمایش خون جهت تعیین بارداری یا عدم بارداری زوجه، در نهایت رای طلاق توافقی صادر می گردد. پس از ابلاغ رای طلاق که معمولا در همان روز و به صورت حضوری به طرفین ابلاغ می گردد و گاهی نیز ظرف چند روز پس از رسیدگی، از طریق سامانه ثنا ابلاغ می گردد، طرفین با حضور در دفتر دادگاه و اسقاط حق تجدیدنظرخواهی و فرجامخواهی خود سبب قطعیت رای صادره گردیده و گواهی قطعیت دادنامه را از شعبه صادرکننده رای دریافت می نمایند. در گام آخر با مراجعه به دفترخانه طلاق نسبت به اجرای صیغه طلاق اقدام می نمایند. 

 

ویدئوی آموزشی - طلاق توافقی از زبان وکیل پایه یک دادگستری

 

 

در برگ دادخواست طلاق توافقی چه مواردی درج می شود ؟

در طلاق توافقی در برگ دادخواست، زوج و زوجه هردو به عنوان خواهان قرار می گیرند و اگر در یک جا زندگی می کنند محل اقامتشان به یک نشانی درج می گردد، و یا مثلاً اگر زوجه به دلیل اختلافات در منزل پدر یا اقوام دیگرش به سر می برد محل اقامت فعلی خود را در دادخواست می نویسد. با توجه به اینکه در این دادخواست هردوی زوجین خواهان طلاق می باشند این دادخواست می تواند بدون خوانده  ثبت گردد. اما اگر نام یکی از زوجین در ستون خواهان و نام همسر دیگر به عنوان خوانده درج گردد، دادگاه محل اقامت خوانده به این دعوا رسیدگی می نماید. در صورتی که خواهان، وکیل داشته باشد ردیف مربوط به مشخصات وکیل پر می گردد و در غیر این صورت این ردیف خالی می ماند.

در قسمت مربوط به تعیین خواسته، با توجه به ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب 28/8/1371 مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمله «صدور گواهی عدم امکان سازش» را ذکر می کنند و در قسمت دلائل و منضمات، جمله «فتوکپی مصَدق سند نکاحیه» را می نویسند.

 در روز جلسه رسیدگی در دادگاه اصل سند نکاحیه باید همراه زوجین باشد و به رؤیت ریاست محترم دادگاه برسد. سپس زوجین در فضای خالی برگ دادخواست، شرح ماوقع را می نویسند و بعد محلی که در دادخواست برای امضاء مشخص شده توسط آنها امضاء می شود. 

 

درگواهی عدم امکان سازش طلاق توافقی چه چیزی درج می شود ؟

در گواهی عدم امکان سازش صادره از سوی دادگاه تمامی توافقات زوجین راجع به مسائل مالی(از جمله: مهریه، نفقه، اجرت المثل، جهیزیه، هدایای دوران  ازدواج) و غیر مالی(شامل: حضانت و ملاقات فرزندان مشترک) که ناشی از زوجیت می باشد تعیین تکیف می شود و دادگاه ها تلاش می کنند هیچ موردی مسکوت نماند. دادگاه موظف است در رای صادره نوع طلاق(اعم از خلع، مبارات، بائن یائسه، بائن غیرمدخوله) را به جهت آثار حقوقی خاص آن مشخص نماید.   چنانچه در جلسه رسیدگی دادگاه، زوجین متفقا درخواست طلاق را بنمایند و زوج حاضر باشد برای اجرای صیغه طلاق به زوجه وکالت بلاعزل بدهد، دادگاه نیز در متن حکم گواهی عدم امکان سازش، ضمن عقد خارج لازم از سوی زوج به زوجه وکالت بلاعوض می دهد که برای اجرای صیغه طلاق به یکی از دفاتر طلاق مراجعه و خود را به مطلقه نماید.

در حال حاضر، رویه دادگاهها هم اغلب در صدور گواهی عدم امکان سازش که بنا به خواسته زوجین صورت می گیرد به همین منوال است و حکمی که بدین صورت صادر می گردد به لحاظ اینکه زوج دیگر نمی تواند از آن عدول کند و پشیمان شود، به نفع زوجه می باشد.

 

 

تلکیف حقوق مالی زن در طلاق خلع به چه شکل است ؟

در طلاق خلعی، زوجه به واسطه کراهتی که از زوج دارد برای جدا شدن از وی می بایستی تا مبلغی معادل مهریه یا کمتر و یا بیشتر را (که این را فدیه می نامند) به شوهر خود بذل کند یعنی بدهد و ببخشد، زیرا ماده 1146 قانون مدنی می گوید: «طلاق خُلع آنست که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می دهد طلاق بگیرد اعم از اینکه مال مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مهر باشد.»

لذا در این حالت زوجه می بایست با توافقی که با زوج نموده مبلغی ولو اندک مثلاً پنج هزار تومان به شوهر بدهد. در مورد نفقه نیز چنانچه مدتی زوج به زوجه نفقه نداده باشد، در این جا می توانند به هر شکلی توافق کنند؛ مثلاً اظهار نمایند که زوج پنجاه هزار تومان به زوجه بابت نفقه بدهد و یا هیچ گونه نفقه ای ندهد و غیره. راجع به جهیزیه نیز هر طور که بخواهند می توانند نظر خود را به دادگاه اعلام کنند؛ مثلاً اینکه زوجه جهیزیه اش را اگر گرفته بگوید که گرفته است و یا اینکه خواهد گرفت.

همچنین در مورد طلا و زیورآلات و هدایایی که به یکدیگر داده اند می توانند گذشت کنند یا از یکدیگر بخواهند و همین طور اگر طلبی از یکدیگر داشته باشند می توانند توافقا از آن گذشت نمایند و یا از یکدیگر مطالبه کنند.

 

شرایط طلاق توافقی

 

وضعیت حضانت، ملاقات و نفقه فرزندان مشترک در طلاق توافقی به چه صورت است ؟

با توجه به اینکه در این نوع طلاق زوجین کلیه مسائل ناشی از زوجیت را با توافق تعیین تکلیف می نمایند، در مورد  فرزندانی که در دایره حضانت( یعنی زیر سن بلوغ) باشند، نیز زوجین هر گونه توافقی می توانند داشته باشند. از جمله اینکه حضانت فرزندان تا چه زمانی و با چه کسی باشد، نحوه ملاقات شخصی که حضانت طفل با وی نیست به چه صورت و چه مدتی باشد و در صورتی که حضانت به مادر سپرده شده باشد، پدر چه میزان نفقه به فرزند خود پرداخت نماید. 

 

 

جهت ارتباط با وکیل با تجربه طلاق توافقی کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر
دسته بندی مطالب و مقالات
امور حقوقی و قراردادها
دعاوی ملکی و غیر منقول
انحصار وراثت - ارث - وصیت
دعاوی خانواده و امور حسبی
امور کیفری - جرایم و مجازات ها
دعاوی تجاری - تجار و شرکت ها
دعاوی اداری و روابط کار
مطالب و موضوعات مهم
Skip Navigation Links.

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.