تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: جمعه 02 آبان 1399
نحوه اعمال وکالت طلاق زن

 نحوه اعمال وکالت طلاق زن

در راستای شروط ضمن عقد ازدواج ممکن است شوهر به زن خود حق طلاق یا وکالت در طلاق دهد. این شرط ممکن است در همان قباله ازدواج گنجانده شود و یا این که در ضمن عقدی دیگر چنین شرطی به نفع زوجه درج شود. این در حالی است که مشروعیت چنین شرطی بر اساس قانون و شرع می باشد.ماده 1119 قانون مدنی بیان می دارد: طرفین عقد ازدواج می توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند، مثلا این که شرط شود، هرگاه شوهر زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غایب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوء قصد کند یا سوء رفتاری نماید که زندگانی آن ها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود، زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که، پس از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی، خود را مطلقه سازد.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2284

 

چگونگی اعمال شرط حق طلاق زن - وکالت در طلاق

در بیان چگونگی اعمال شرط مزبور توسط زوجه باید بیان داشت که گاهی امکان اعمال و استفاده از شرط مزبور موکول به شرطی شده است، به طور مثال در عقد نامه درج شده که در صورتی که زوج به هر دلیلی نفقه زوجه را تادیه نکند، زوجه بتواند وکیل در طلاق باشد.

در این صورت زوجه با اثبات عدم تادیه یا پرداخت نفقه توسط زوج، این امکان را خواهد داشت تا از شرطی که به نفعش ایجاد شده استفاده نماید و خود را مطلقه سازد.اما همیشه این طور نیست، چه این که می توان وکالت در طلاق را به طور مطلق به زوجه اعطا نمود. به عبارتی دیگر بدون آن که اعمال وکالت موکول به تحقق شرطی باشد، زوجه بتواند خود را مطلقه سازد. با این توضیح که در عقدنامه درج می شود که زن از طرف شوهر وکیل و وکیل در توکیل خواهد بود که هر وقت دلش خواست خود را مطلقه سازد، زیرا همان طور که شوهر می تواند به شخص دیگری وکالت عام یا مطلق یا همان وکالت بی قید و شرط برای طلاق زن خود بدهد، این امکان را خواهد داشت تا زوجه را وکیل مطلق یا عام در طلاق کند.

 

نمونه شماره یک - دادخواست طلاق توافقی با واگذاری حق طلاق

خواهان :

مهناز ...... نام پدر : اسماعیل  محل اقامت : تهران.خیابان آزادی ......... .

محمد ...... نام پدر : احمد  محل اقامت : تهران.خیابان آزادی ......... .

وکیل : مسعود محمدی به نشانی : تهران.میدان فاطمی.میدان گلها .... .

تعیین خواسته و بهای آن : طلاق توافقی

دلایل و منضمات دادخواست :

1- شناسنامه شماره .... صادره از تهران

2- شناسنامه شماره ... صادره از رودبار

3- وکالتنامه رسمی به شماره .... مورخ 1395/07/10

4- وکالتنامه به شماره .... مورخ 1395/11/01 میزان تمبر مالیاتی به مبلغ 1500 ریال باطل شد.

5- وکالتنامه به شماره .... مورخ 1395/11/01 میزان تمبر مالیاتی به مبلغ 1500 ریال باطل شد.

6- سند ازدواج شماره .... مورخ 1383/06/22 دفتر رسمی ازدواج شماره ....

شرح دادخواست طلاق توافقی

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی تهران (خانواده)

احتراماً به استحضار می رساند؛ زوجین به موجب سند ازدواج شماره ... دفترخانه شماره ... تهران مورخ بیست و دو شهریور ماه سال 83 با مهریه به میزان 500 سکه تمام بهار آزادی به عقد نکاح یکدیگر درآمده اند و نیز یک فرزند مشترک دختر 9 سال و به نام تینا می باشند لیکن به سبب اختلافات بوجود آمده هیچگونه توافقی برای ادامه زندگی نداشته و از دادگاه محترم درخواست رسیدگی و صدور گواهی عدم امکان سازش جهت اجرای صیغه طلاق مورد استدعا می باشد.

با تشکر و تجدید احترام

 

نمونه شماره یک - رای طلاق توافقی با واگذاری حق طلاق

پرونده کلاسه : ........

مرجع رسیدگی : شعبه ۲۵۲ دادگاه خانواده مجتمع قضایی خانواده یک تهران 

شماره پرونده : ........
دادنامه شماره : ........
خواهان : خانم مهناز ..... فرزند اسماعیل  با وکالت مسعود محمدی به دنشانی میدان فاطمی.میدان گلها ... .

خوانده : آقای محمد ...... فرزند احمد با وکالت ..............
خواسته: طلاق توافقی

گردشکار - پرونده در وقت رسیدگی فوق العاده با وصول از دفتر تحت نظر قرار دارد. با لحاظ اظهارات طرفین و نیز بررسی محتویات پرونده ختم رسیدگی اعلام و به شرح ذیل مبادرت به صدور گواهی عدم امکان سازش می نماید.

متن رای دادگاه طلاق توافقی

در خصوص دادخواست تقدیمی زوجین آقای محمد ...... فرزند احمد با وکالت مسعود محمدی به خواسته صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) با عنایت به دادخواست تقدیمی و اظهارات زوجین در جلسه مورخه ۹۵/۱/۱۷ دادگاه و با ملاحظه کپی مصدق سند نکاحیه شماره ......... ضمن احراز رابطه زوجیت و توجهاً به عدم تاثیر مساعی و نصایح دادگاه در حصول سازش برای ادامه زندگی و نظریه مشاور خانواده و نیز اصرار زوجین بر طلاق توافق نمودند :
1- مهریه : طبق اظهار وکیل زوجه ، موکل از مهریه خود که 500 عدد سکه تمام و هزینه حج عمره می باشد که تعداد سی عدد سکه تمام را بر ذمه زوج باقی می گذارد و الباقی مهریه را در قبال اخذ طلاق به زوج بذل می نماید و وکیل زوج همه موارد را قبول درد .

2-  جهیزیه: زوجه ادعایی ندارد.

3- نفقه :  زوجه ادعایی ندارد.

4- اجرت المثل : زوجه ادعاپی ندارد.

5- حضانت فرزند و ملاقات و نفقه آن : زوجین دارای یک فرزند دختر ۵ ساله هستند و حضانت بعهده مادر می باشد نفقه فرزند بعهده پدر می باشد و ملاقات فرزند توسط زوج هر هفته ۱۰ ساعت انجام می گردد

6- وضعیت حمل و باکره بودن زوجه : طبق اظهار وکیل زوجه » موکل بار دار نمی باشد

7- حق و حقوق مالی: زوجین نسبت به یکدیگر ادعائی ندارند

لذا دادگاه با توجه به مراتب فوق باستناد مواد ۱۱۳۳ و ۱۱۴۶ قانون مدنی و مواد 26،25 و 29 قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ گواهی عدم امکان سازش زوجین فوق را صادر و به زوجین اجازه داده می شود تا با مراجعه به یکی از دفاتر رسمی طلاق نسبت به اجرای صیغه طلاق از نوع خلع نوبت اول و ثبت رسمی آن اقدام نمایند رعایت شرایط صحت اجرای صیغه طلاق از جمله مفاد 1134،1135،1140 و 1141 قانون مدنی بر عهده مجری صیغه طلاق است اعتبار گواهی صادره پس از ابلاغ و قطعی شدن آن سه ماه است رای صادره به لحاظ سلب حق تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی از سوی طرفین قطعی است.در صورت عدم مراجعه به دفتر خانه در مدت سه ماه فوق الذکر گواهی صادره قابل اجرا نخواهد بود.

دادرس شعبه ۲۵۲ دادگاه عمومی حقوقی (خانواده یک) تهران

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.