تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: دوشنبه 16 تیر 1399
مراحل دستور تخلیه - تخلیه فوری

 مراحل دستور تخلیه - تخلیه فوری

مطابق مواد 2 و 3 قانون روابط موجر و مستاجرمصوب سال 1376: قراردادهای عادی اجاره باید با قید مدت اجاره در دو نسخه تنظیم شود و به امضای موجر و مستاجر برسد و بوسیله ی دو نفر افراد مورد اعتماد طرفین به عنوان شهود گواهی شود. پس از انقضاي مدت اجاره بنا به تقاضاي موجر یا قائم مقام قانونی وي تخلیه عین مستأجره در اجاره با سند رسمی توسط دوایر اجراي ثبت ظرف یک هفته و در اجاره با سند عادي ظرف یک هفته پس از تقدیم تقاضاي تخلیه به دستور مقام قضایی در مرجع قضایی انجام خواهد گرفت. لازم به ذکر است قراردادهای اجاره اماکن مسکونی با توجه به زمان انعقادشان مشمول سه قانون روابط موجر و مستاجر سال 56 و 62 و 76می باشند. قراردادهای اجاره ای که بعد از سال 76 منعقد گردیده تابع قانون روا بط موجر و مستاجر سال 76 می باشد.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2281

دستور تخلیه فوری

 

نکات مهم  دستور تخلیه

  • همانگونه که اشاره گردید با انقضای مدت اجاره یا به دلایل دیگر، موجر می تواند با مراجعه به دوایر اجرای ثبت (درصورتیکه سند اجاره رسمی باشد) یا مراجع قضایی (در صورتیکه سند اجاره عادی باشد) با تقدیم تقاضای تخلیه نسبت به تخلیه ملک خویش اقدام کند.
  • قرارداد اجاره اگر بصورت عادی تنظیم شده باشد مطابق قانون مفاد آن باید توسط دو نفر شاهد گواهی شده باشد.
  • تمامی دعاوی مربوط به تخلیه عین مستاجره بجز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه در صلاحیت شورای حل اختلاف می باشد.
  • در صورتیکه موجر مبلغی بعنوان ودیعه یا تضمین یا قرض الحسنه و یا سند تعهدآور و مشابه آن از مستاجر دریافت کرده باشد تخلیه و تحویل مورد اجاره به موجر موکول به استرداد سند یا وجه مذکور به مستاجر و یا سپردن آن به دایره اجراست.
  • در عمل دستور تخلیه زمانی فوری و سریع اجرا می شود که یک وکیل متخصص و خوب برای تخلیه و اجاره پیگیر مسئله شما باشد.

 

مدارک لازم برای درخواست دستور تخلیه از مراجع قضایی

الف- ارائه قرارداد اجاره که به امضای موجر و مستاجر رسیده و توسط دو نفر شاهد گواهی شده باشد.

ب-  تقدیم دادخواست دستور تخلیه

 

نمونه یک پرونده دستور تخلیه

وکیل خواهان ها آقایان .... و خانم ...(ورثه موجرمتوفی ) با ارائه گواهی حصر وراثت و برگ ارزیابی املاک مالیات برارث اقدام به تقدیم دادخواست با عنوان دستور تخلیه نموده اند.ایشان برای اثبات صحت ادعایشان اجاره نامه و نامه سازمان توسعه مسکن تهران را نیز ضمیمه دادخواست نموده اند.وکیل محترم در دادخواست اظهارکرده موکلین به موجب قرارداد اجاره مورخ 10/8/96، شش دانگ یک باب آپارتمان واقع در تهران.خیابان فرشته ..... را به خوانده محترم اجاره داده اند با توجه به اینکه مدت قرارداد یکساله بوده علیرغم انقضای آن و پیگیریهای مکرر موکلین، خوانده از تخلیه و تحویل ملک فوق الذکر امتناع می ورزد لذا با توجه به مراتب فوق رسیدگی  قانونی و صدور دستور تخلیه  و کلیه خسارات دادرسی مورد استدعاست.

 

روند رسیدگی به دستور تخلیه

پس از تقدیم دادخواست و تعیین شعبه و بررسی دادخواست و ضمائم وتکمیل آنها به دستور قاضی وقت رسیدگی تعیین  و به طرفین ابلاغ می گردد. در جلسه رسیدگی طرفین دعوی حضور می یابند. ابتدا خواهان خواسته خود را مجددا همراه با دلایل و مستندات بیان میکند و سپس خوانده نیز مدافعات خود را ارائه میکند.در صورتی که مستاجر بابت ودیعه مبلغی به موجر پرداخت کرده باشد اجرای دستور تخلیه منوط به پرداخت مبلغ ودیعه به مستاجرمی باشد.

 

متن دادخواست دستور تخلیه

خواهان : ..........

خوانده :   .........

وکیل : آقای مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری

خواسته :

1-  تخلیه (خواسته دستور تخلیه ملک مسکونی به انضمام کلیه هزینه های قانونی و خسارات دادرسی و حق الوکاله وکیل)

دلایل و منضمات :

1- گواهی حصر وراثت به شماره...
2- برگ ارزیابی املاک مالیات بر ارث به شماره .... مورخ ...
3- اجاره نامه به شماره... مورخ 9/8/96
4- نامه سازمان توسعه مسکن تهران به شماره... مورخ 28/4/77
5- وکالتنامه محضری به شماره ... مورخ 1/6/97
6- وکالتنامه به شماره ... مورخ 11/9/97

شرح دادخواست تخلیه فوری ملک

ریاست محترم شورای حل اختلاف تهران

با سلام و احترام

به استحضار عالی می رساند موکلین به موجب قرارداد اجاره مورخ 10/8/96، شش دانگ یک باب آپارتمان واقع در تهران.خیابان فرشته ...... را به خوانده محترم اجاره داده اند با توجه به اینکه مدت قرارداد یکساله بوده علیرغم انقضای آن و پیگیریهای مکرر موکلین، خوانده از تخلیه و تحویل ملک فوق الذکر امتناع می ورزد لذا با توجه به مراتب فوق رسیدگی  قانونی و صدور دستور تخلیه  و کلیه خسارات دادرسی مورد استدعاست.

 

دستور تخلیه ملک

 

رای شورای حل اختلاف دستور تخلیه

در مورد درخواست موجر ... مبنی بر تخلیه یک واحد آپارتمان به پلاک ثبتی شماره تعاونی و سازمان توسعه مسکن تهران .خیابان فرشته ..... نظر به احراز مالکیت موجر و رابطه استیجاری میان طرفین به موجب مندرجات سند اجاره عادی ابرازی مورخ 9/8/96 که در حین تنظیم توسط دو شاهد گواهی شده و موجر با تقدیم درخواست عدم رضایت خود را بر ادامه تصرف مستاجر اعلام داشته، لذا استمرار تصرف مستاجر در عین مستاجره فاقد وجاهت شرعی و قانونی بوده و در اجرای بند 2 ماده 11 قانون شوراهای حل اختلاف  مصوب 18/4/87 و مواد 3 و 4 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 76 دستور تخلیه ید مستاجر از عین مستاجره فوق صادر و اعلام میدارد. اجرای احکام مدنی ظرف بیست و چهار ساعت نسخه دوم این دستور را به مستاجر ابلاغ و ظرف سه روز پس از ابلاغ نسبت به اجرای تخلیه و تحویل مورد اجاره به موجر اقدام نمایید.اجرای دستور منوط به پرداخت مبلغ 30000000 ریال به حساب صندوق دادگستری بابت ودیعه  مسکن/ سند تعهدآور به شماره فیش واریزی از سوی موجر می باشد وبدیهی است پس از تخلیه و تحویل ملک، قبض سپرده از بابت ودیعه/ سند مذکور با احراز هویت و اخذ رسید، به مستاجر تحویل خواهد شد.اجرای حکم منوط به ارائه فیش سپرده به مبلغ سی میلیون تومان در واحد اججرای احکام می باشد.

قاضی شعبه 208 شورای حل اختلاف مجتمع شماره 5

 

تحلیل پرونده دستور تخلیه

مستندات رای شورا مواد 3 و 4 قانون روابط موجر ومستاجر سال 76 و بند 2 ماده 11 قانون شورای حل اختلاف می باشد و این نکات قابل توجه می باشد: در خصوص قرارداد اجاره استنادی خواهان،اجاره نامه فیما بین موجر و مستاجر در زمان حاکمیت قانون روابط موجر و مستاجر سال 76 منعقد شده و مشمول این قانون می باشد.مستند دعوی خواهان اجاره نامه عادی است که به امضای موجر و مستاجر رسیده و دو نفر شاهد نیر آنرا گواهی کرده اند.احراز مالکیت موجرورابطه استیجاری میان طرفین به موجب مندرجات سند اجاره عادی ابرازی خواهان توسط دادگاه و تقدیم درخواست موجر مبنی بر عدم رضایت نسبت به ادامه تصرف مستاجر می باشد.اجرای دستور تخلیه منوط به پرداخت مبلغ ...... به حساب صندوق دادگستری بابت ودیعه  مسکن/ سند تعهدآور به شماره فیش واریزی از سوی موجر می باشد (در صورتی که موجر مبلغی بعنوان ودیعه یا تضمین یا قرض الحسنه و یا سند تعهد آور و مشابه آن از مستأجر دریافت کرده باشد تخلیه و تحویل مورد اجاره به موجر موکول به استرداد سند یا وجه مذکور به مستأجر و یا سپردن آن به دایره اجراست).

 

جهت ارتباط با وکیل متخصص اجاره و تخلیه ملک کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
پرسش و پاسخ‌های متداول
حسب مورد و بسته به عتدی یا رسمی بودن قرارداد اجاره در شورای حل اختلاف یا اداره اجرای ثبت.
با توجه به ویژگی های پرونده حداقل 20 روز و حداکثر 3 ماه.
دستمزد وکیل برای دستور تخلیه با توجه به دلایل و ویژگی های پرونده مبلغی بین 15 تا 30 میلیون تومان است.اگر توانایی پرداخت این دستمزد و گرفتن وکیل را ندارید حتماً قبل از اینکه خودتان کار را انجام دهید حضوراً با یک وکیل مشاوره نمایید.
1- کتبی بودن قرارداد 2- امضای حداقل 2 شاهد 3- درج مدت در قرارداد 4- ذکر مبلغ و اجاره بها.
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.