تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: دوشنبه 27 مرداد 1399
قابلیت ثبت علائم تجاری

 قابلیت ثبت علائم تجاری

 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 769

 

 

علایم تجاری قابل ثبت

هر کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات، عکس، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آن ها که برای تشخیص کالاها یا خدمات به کار رود، علامت تجاری محسوب می شود.در برخی از کشورها شعارهای تبلیغاتی نیز علامت تجاری محسوب می شوند و در ادارات ملی ثبت علامت تجاری ثبت می شوند.

در بسیاری از کشورها، شکل هایی از علایم تجاری مثل رنگها، علایم سه بعدی (شکل یا بسته بندی کالا)، نشان های قابل شنیدن (صداها) یا نشان های قابل استشمام (بوها) به تازگی مرسوم شده اند.در هر حال در اغلب کشورها نشان هایی قابل ثبت به عنوان علامت تجاری هستند که قابل رویت هستند یا بتوان آن ها را به صورت گرافیک نمایش داد.

 

علایم تجاری غیرقابل ثبت

1- واژه های عام مثل یخچال، تلویزیون و ....

2- واژه هایی که محصول را توصیف می کنند مثل وصف سرد برای یخچال، شفاف برای تلویزیون مگر اینکه این واژه ها برای توصیف بخشی از یک نشان خاص به کار روند. نکته قابل توجه اینکه در این موارد، درج عبارتی دال بر اینکه درخصوص آن بخش از علامت، حق استفاده انحصاری درخواست نمی شود، ضروری است.

3- علامت های گمراه کننده که باعث گمراهی و مشتبه شدن مصرف کننده نسبت به ماهیت، کیفیت، مبدا جغرافیایی محصول و..... می شود. مثل تصویر گاو برای عرضه کره مارگارین چون باعث می شود مصرف کننده تصور کند که این علامت به محصولات لبنی مرتبط است.

4- علامت های خلاف موازین اخلاقی، اخلاق حسنه و نظم عمومی.

5- پرچم ها، نشانهای سلطنتی، علایم رسمی دولتی و نشان کشورها و سازمان های بین المللی که نمونه ای از آنها به دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo ) اعلام شده است.

6- علامت در موارد زیر نیز قابل ثبت نیست:

الف ـ نتواند كالاها يا خدمات يك مؤسسه را از كالاها و خدمات مؤسسه ديگر متمايز سازد.

ب ـ خلاف موازين شرعي يا نظم عمومي يا اخلاق حسنه باشد.

ج ـ مراكز تجاري يا عمومي را به ويژه درمورد مبدأ جغرافيايي كالاها يا خدمات يا خصوصيات آنها گمراه كند.

د ـ عين يا تقليد نشان نظامي ، پرچم ، يا ساير نشانهاي مملكتي يا نام يا نام اختصاري يا حروف اول يك نام يا نشان رسمي متعلق به كشور، سازمانهاي بين الدولي يا سازمانهايي كه تحت كنوانسيونهاي بين المللي تأسيس شده اند، بوده يا موارد مذكور يكي از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن كه توسط مقام صلاحيتدار كشور مربوط يا سازمان ذي ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.

هـ ـ عين يا به طرز گمراه كننده اي شبيه يا ترجمه يك علامت يا نام تجاري باشد كه براي همان كالاها يا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه ديگري در ايران معروف است.

و ـ عين يا شبيه آن قبلاً براي خدمات غيرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن كه عرفاً ميان استفاده از علامت و مالك علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالك علامت قبلي لطمه وارد سازد.

ز ـ عين علامتي باشد كه قبلاً به نام مالك ديگري ثبت شده و يا تاريخ تقاضاي ثبت آن مقدم يا داراي حق تقدم براي همان كالا و خدمات و يا براي كالا و خدماتي است كه به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فريب و گمراهي شود.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.