تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: شنبه 01 شهریور 1399
مسئولیت انتطامی وکیل سرپرست نسبت به تخلفات کارآموز وکالت

 مسئولیت انتطامی وکیل سرپرست نسبت به تخلفات کارآموز وکالت

مسئولیت انتظامی وکیل سرپرست کارآموز وکالت نسبت به تخلفات کارآموز در رابطه آن دو، در مقام تعلیم و تعلم قابل تبیین است. زیرا یکی از وظایف کانون وکلا آموزش علمی و عملی کارآموزان وکالت در دوره کارآموزی است، در اجرای این وظیفه در ماده 36 آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون پیش بینی شده است.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2892

 

 

وظایف کارآموز در دوره کار آموزی

  • کارهای معاضدت قضایی که از طرف شعبه معاضدت قضایی یا ریاست کانون رجوع می شود.
  • حضور در سخنرانی ها
  • حضور در جلسات دادرسی مدنی و کیفری لااقل ماهی 4 مرتبه
  • تهیه گزارش چند پرونده که به او رجوع می شود.
  • کار کردن در کانون اعم از دادسرا یا دادگاه یا شعبه معاضدت قضایی یا سایر کارهای اداری و دفتری
  • کار کردن نزد یکی از وکلا باسابقه دادگستری"

کانون وکلا بخشی از این وظایف آموزش خود را به وکیل سرپرست تفویض می نماید و در ابلاغ سرپرستی که برای وی صادر می کند به این نکته تصریح می نماید که وکیل سرپرست ضمن نظارت بر حسن رفتار و کردار و منش وکالتی کارآموز، در مواردی که وکالت اشخاص را می پذیرد، دادخواست و شکواییه تنظیمی وی و نیز لوایحی که در تکمیل دعاوی و شکایت های مطروحه خود تنظیم می نماید باید با تایید وکیل سرپرست باشد.

بنابراین می توان گفت رابطه کارآموز با وکیل سرپرست رابطه معلم و شاگرد است، تفاوت رابطه معلم و شاگردی آکادمیک با رابطه ای که بین وکیل سرپرست و کارآموز برقرار می شود این است که در رابطه بین آن دو نه تنها وکیل سرپرست موظف به آموزش علمی و عملی کارآموز است، بلکه نظارت بر حسن رفتار و سلوک کارآموز و استفاده بهینه از آموزه های وکالتی وی نیز، جزو وظایف وکیل سرپرست می باشد.

 

 

 

مسئولیت وکیل سرپرست در قبال خطاهای کارآموز

یکی از آثار وظایف سرپرستی، مسوولیت سرپرست در قبال خطاهای شخص تحت سرپرستی است، همانگونه که در سرپرستی قهری، رییس خانواده باید پاسخگوی اقدامات و رفتار اضرارآمیز افراد تحت سرپرستی خود باشد و در سرپرستی قضایی نیز این مسوولیت به عهده قیم یا امین است در سرپرستی قراردادی که رابطه وکیل سرپرست و کارآموز تحت این عنوان قرار می گیرد.

وکیل سرپرست نمی تواند به کلی خود را از آثار و تبعات تخلفات کارآموز، مبری بداند و چنانچه ثابت شود وکیل سرپرست آموزش های لازم را به کارآموز نداده و یا بر حسن رفتار او نظارت ننموده است می توان گفت او مرتکب قصور در انجام وظیفه سرپرستی خود شده است.

بدیهی است معنای این جمله این نیست که مجازات انتظامی مترتب بر تخلف کارآموز، به وکیل سرپرست تحمیل شود زیرا طبق ماده 88 آیین نامه لایحه استقلال کانون، کارآموزان از نظر تخلفات انتظامی شخصا قابل تعقیب می باشند، تخلف وکیل سرپرست در چنین مواردی این است که به وظیفه سرپرستی خود مبنی بر آموزش و نظارت بر حسن رفتار کارآموز که از طرف کانون وکلا برعهده وی گذاشته شده است عمل ننموده و در واقع مرتکب تخلف از نظامات کانون شده است.

نتیجه مترتب براین بحث این است که وکلای سرپرست وظیفه دارند علاوه بر آموزش های لازم عملی و علمی به کارآموز، آنان را از تخلفات انتظامی مربوط به وکلا نیز آگاه نمایند و چون این قبیل تخلفات هم در ارتباط با موکل و هم طرف دعوی و هم مراجع قضایی قابل بحث است.

 در مواردی که کارآموز خود، وکالت دعوایی را پذیرفته باشد و وکیل سرپرست او قبول چنین دعوایی را توسط وی تایید کرده باشد، امضای وکالتنامه کارآموز توسط وکیل سرپرست، به معنای تاکید بر نظارت او بر عملکرد کارآموز است، بنابراین چنانچه کارآموز مرتکب تخلفی گردد که ناشی از عدم آموزش او توسط وکیل سرپرست باشد، باید قایل به مسوولیت وکیل سرپرست به تفصیل زیر گردید:

  • چنانچه خطای کارآموز، از نوع خطای علمی باشد، وکیل سرپرست او نیز مسوولیت خواهد داشت.
  • چنانچه رفتار کارآموز برخلاف رفتار حرفه ای موردانتظار باشد، و ثابت شود وکیل سرپرست از دادنتعلیمات لازم به وی کوتاهی کرده است، وکیل سرپرست در حد عدم رعایت نظامات قابل تعقیب انتظامی است.

هرچند ممکن است افکار عمومی جامعه وکالت ما مسوولین وکلای سرپرست را نسبت به تخلفات انتظامی کارآموزان وکالت پذیرا نباشد، اما باید نوجه داشت امضای وکالنامه کارآموز درواقع به معنای تعهد به نظارت بر حسن اجرای وظایف وکالتی کارآموز است و به اعتبار امضای وکیل سرپرست، مراجع قضایی وکالت کارآموز را در دعاوی می پذیرند.

از نظر موکل هم فرض بر این بوده است که کارآموز تحت نظر وکیل سرپرست امور موضوع وکالت را انجام می دهد، بنابراین عدم نظارت بر عملکرد کارآموز، برخلاف تعهدی است که وکیل سرپرست با امضای وکالتنامه کارآموز، در قبال موکل کارآموز و مراجع قضایی داشته است.

 

 

مسوولیت وکیل سرپرست در موارد ارجاع دعاوی خود به کارآموز 

الف- مسوولیت وکیل سرپرست کارآموز در ارتباط با موکل کارآموز؛ در مواردی که وکیل سرپرست، وکالت دعوایی را به کارآموز ارجاع می دهد با توجه به اینکه در این قبیل موارد معمولا موکلین از مراجعین دفتر وکالت وکیل سرپرست می باشد، ارجاع کار به کارآموز، مسوولیت وکیل سرپرست را در قبال وی، منتفی نمی سازد، خاصع آنکه در این موارد هم، وکیل سرپرست باید وکالتنامه کارآموز را امضا و مسوولیت نظارت بر حسن انجام تکالیف وکالتی او را بپذیرد، بنابراین می توان گفت در چنین مواردی، مسوولین وکیل سرپرست و کارآموز در قبال موکل، مسوولیت مشترک است.

از نظر تطبیقی در حقوق فرانسه که دفاتر وکالتی معمولا به صورت موسسه تشکیل می شودو افراد به اعتبار شهرت و معروفیت موسسات حقوقی به آنها مراجعه می کنند و امور وکالتی توسط مدیر موسسه حقوقی بین وکلا شاغل در موسسه توزیع می گردد، مسوولیت خطاهای وکیل تعیین شده توسط موسسه را در ارتباط با موکل، متوجه موسسه حقوقی متبوع وی می داند.

ب- مسوولیت وکیل سرپرست درارتباط با مراجع قضایی و اشخاص ثالث؛ چنانچه چنین کارآموزی مرتکب تخلفاتی در ارتباط با مراجع قضایی یا طرف دعوی یا اشخاص ثالث گردد ضمن آنکه خود کارآموز قابل تعقیب انتظامی است، چنانچه ثابت شود وکیل سرپرست وی تعلیمات مربوط به حسن سلوک و آداب حرفه ای وکالت را به وی آموزش نداده است، سرپرست وی در حد عدم اجرای تکالیف مربوط به سرپرستی و به عنوان تخلف از نظامات قابل تعقیب است.

 

 

مطالب مرتبط با وکالت :

1-  مسوولیت مدنی و حرفه ای وکیل دادگستری

2- وکیل دادگستری خوب و با تجربه در تهران

3- فواید داشتن وکیل در پرونده های حقوقی

4- چگونه یک وکیل دادگستری خوب و با تجربه انتخاب کنیم؟

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.