تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: شنبه 29 شهریور 1399
ممنوع الخروج کردن شوهر برای مهریه

 ممنوع الخروج کردن شوهر برای مهریه

یکی از راه های اعمال فشار زن به شوهر برای پرداخت مهریه یا جلوگیری از فرار شوهر و بلاتکلیف گذاشتن بدهی اش بابت مهریه این است که زن، شوهر خود را با به اجرا گذاشتن مهریه، ممنوع الخروج نماید.در سالیان اخیر بسیار متداول شده که مردی با ترک منزل و خروج از کشور برای همیشه زن را بلاتکلیف و معطل بگذارد و به این واسطه از تکالیف زناشویی خود و مسئولیت پرداخت مهریه به نوعی فرار کند بهترین راه برای جلوگیری از چنین اقدامی مطالبه مهریه و متعاقب آن درخواست ممنوعیت خروج شخص بدهکار است.قواعد راجع به ممنوع الخروج نمودن شوهر توسط زن خاص این مورد نیست و در بسیاری از بدهی ها و محکومیت های مالی امکان اعمال چنین ضمانت اجرایی وجود دارد.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1238

 

ممنوع الخروج کردن شوهر به خاطر مهریه

  • گاهى زن براى مطالبه مهریه خود از طریق اداه اجرای ثبت مبادرت به صدور اجراییه مى كند كه پس از ابلاغ این اجراییه به همسرش، زن مى تواند اقدام به بازداشت اموال منقول و غیر منقول شوهر خود كند.
  • گاهى زن براى وصول مهریه خود قادر نیست تا مالى را از شوهرش معرفى كند و مرد نیز براى پرداخت بدهى خود عملا هیچ اقدام موثرى انجام نمى دهد كه در این شرایط زن مى تواند تقاضاى ممنوع الخروج شدن او را كند تا از خروج شوهرش از كشور به منظور فرار از پرداخت بدهى و نپرداختن آن جلوگیرى شود.
  • یكى از مشكلاتى كه اداره ثبت اسناد و املاک همواره با آن مواجه است، درخواست بدهكارانى است كه به لحاظ اعسار و تنگدستى و اخذ حكم تقسیط بدهى و ناتوانى از پرداخت یكجاى بدهى تقاضاى رفع اثر از ممنوع الخروجى را دارند، درحالى كه صدور این حكم از سوى مرجع قضایى مجوزى براى رفع ممنوع الخروجى نیست.
  • تنها راه رفع ممنوع الخروجى یک مرد، پرداخت بدهى، صدور دستور قضایى به لحاظ تامین خواسته زن و یا انصراف زن، از این تقاضا است.
  • در بسیارى از موارد مردان بدهكار به این اداره مراجعه مى كنند و پس از معرفى مالى به عنوان وثیقه، تقاضاى رفع ممنوع الخروجى دارند، اما اداره ثبت اختیار اخذ وثیقه از مرد را در این شرایط ندارد، هرچند به نظر، قبول وثیقه متناسب با میزان دین و رفع ممنوع الخروجى بدون اشكال است و حقى را از بستانكار ضایع نمى كند.
  • زن مى تواند پس از شناسایى اموال همسرش و ارزیابى هر یک از این اموال و بازداشت آن ها در قبال طلب خود به منظور تامین باقیمانده طلب، تقاضاى ممنوع الخروجى مرد بدهكار را كند.
  • اگر زن قادر به شناسایى اموال از شوهرش نباشد، مى تواند تنها بابت قسمتى از طلب خود شوهرش را ممنوع الخروج کند.
  • با توجه به اینكه نسبت به قسمتى از طلب كه پرداخت مى شود، حقوق دولتى كه نیم عشر یا حق الاجرا است نیز تعلق مى گیرد، اداره اجرا مى تواند بابت حق الاجراى وصول نشده خود بدهكار را ممنوع الخروج نماید و تا زمانى كه نیم عشر دولتى پرونده پرداخت نگردیده، از ممنوع الخروجى او رفع اثر نكند.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.